Nekromanti Monster - Take'em or leave'em

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Brukar ni här på forumet använda många olika raser och/eller monster i era kampanjer (t.ex. alla hundratals i MM), eller håller ni er till en liten grupp?

Personligen tycker jag att ungefär 30% av alla kreatur i Monster Manual är antingen fåniga, överdrivna eller onödiga. Jag planerar att endast ha kvar några av de humanoida raserna (plus kanske 20-30 "monster") i min kommande kampanj, och istället använda mig av vanliga raser med högre class levels.

Hur gör ni?

-R
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tja.. eftersom 30% av alla monster i MM enbart går att använda i vatten äventyr så går de bort i en normal kampanj...

Men jag håller mig oftast till en liten del, mer normala humanoida monster... nu ska jag snart börja slänga in lite underjordsmonster eftersom mina spelare "råkade" hamna en bit under marken... Dessutom har de blivit tillräckligt mäktiga att försöka ta sig an klassiska monster... (hydra tex)


chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
För mig beror det helt på var rollpersonerna befinner sig. I stadskampanjer så har jag med nästan uteslutande humanoider, och då de som passar in. Annars så är den kampanj jag använt mig av mest monster Spelljammer som jag personligen ser som AD&D möter Star Wars så går man in i en bar så ser det ut ungefär som på baren i Mos Eisley. Majoriteten av mina kampanjer är satta till de kända kampanjvärldarna och där har jag de monster som tillhör respektive värld. Gör jag en helt egen kampanj från grunden skulle jag nog välja och vraka en hel del men så har jag inte direkt två monsterböcker som nya D&D har utan 5 böcker och två välfyllda pärmar samt ett gäng Dragon emd nya monster i. I övrigt gör jag som vissa andra och hänvisar till min Kampanjkursartikel i Codex 6. (Reklam, va?) :)

Det D&Däventyr jag kör nu, mitt enda ska innehålla alla monster i Monster Manual och jag avverkar dem enligt CR. Efter 6 månaders spel är jag på CR 4.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Mixar och trixar

Jag använder Goblins, och kryddar med hemliga Ratmen av olika typ (från Creature Collection) som grund. Vid tillfälle strör jag på lite skelett och lite högre odöda, men undviker de värsta så länge mina spelare inte är högre än level 3.

Till detta tillsätter jag mer skumma monster vid behov, men undviker dinosaurer och de monster som är hämtade från grekisk mytologi, eftersom jag kör en kampanj med nordiskt stuk. Tänkte skapa lite nya trollraser eftersom jag inte är nöjd med trollen som de är (mer John Bauer, tycker jag).

Senare ska drakar och jättar trampa in på scenen, och kanske Drow, Githyanki, Gitzherai, Vampyrer och samt en och annan egen skapelse som ska avslöjas för omvärlden efter sommaren.

Annars är det människorna som är de riktigt elaka i min kampanj, och oftast de som är de elaka monstrens verktyg.

MVH

Magnus

(Om Dante eller Peter läser detta, så vill jag för er påpeka att det ovanstående kan ändras typ när som helst, särskilt det där med de odöda... det kanske står en vampyr bakom just era pc:s i just detta ögonblick!)

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Kirim

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
43
Location
Gislaved
Jag tycker också att det finns en hel del onödiga monster i MM. Mina personliga favoriter är nog goblinoider, orcher, och odöda. Förresten hur dödar man en ooze?

Man behöver inte kunna alla regler,
bara följa dom.
 
Top