Nekromanti Monster och sånt

Neanderson

Veteran
Joined
26 Oct 2002
Messages
35
Location
STHLM be tha home
Vad brukar ni plocka bort för varelser när ni spelar D&D, och vilka har ni kvar? Vad skapar egentligen spelbalans; en strikt hållen fauna eller en kakofoni av geléer, drakar, skuggor och annat?

En av D&Ds styrkor är enligt mig det stora mått frihet man ges som SL när det gäller världen och då främst varelserna som existerar, men att andvända allt på en och samma gång är det väl ingen som gör? Man badar ju mer eller mindre i olika arter och släkten...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,313
Location
Göteborg, Lindome
men att andvända allt på en och samma gång är det väl ingen som gör?
Inte på en och samma gång, men alla varelser i MM kan dyka upp någonstans och någon gång på äventyren hos mig. Varför inte?

Dessutom finns det ju så många underbara sätt att modifiera de existerande varelserna till något nytt och skrämmande. :gremgrin:

/Mikael
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Hahaha

Men Ymir, Ymir... Vojne vojne... :gremlaugh:

Det är klart man badar i monster men oftast är det bara monster av en sort... Massor av Kobolder eller orcher eller så... :gremsmile:
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
I mitt gäng kör vi med alla varelser men bara sålänge dom befinner sig i sinna miljöer. Te.x går goblins å drakar inte speciellt bra ihop i samma grotta. Att det därrimot har slagit sig när en ung drake och "kontrolerar" en by goblins och en by orcher och sedan skapar såkallade "ordnade" räder för att öka sin skattgömma e ju helt OK. Lite gelèer i våta tunlar och träsk är ju bara skoj.
Nä det härliga med det enorma överflödet av varelser ligger ju i det faktum att man kan stöta på vad som hällst i princip var som hällst utan förvarning. Gäller bara att SL tänker över det hela 5 min innan så det inte blir helt sjukt.

Att använda allt på samma gång gör lätt det hela överdrivet. Ta exemplet åvan där draken Hubert har skoj. Förstör det hela med två jättar som livvakter, 2 olika sorters gelèer som vaktar skatten, ett gäng inhyrda kobolds (varelserna) med tunga armborst som har byggt en massa fällor och slutligen det lilla körsbäret: en infångad purken gast som har svält i 2 år.

Slutkläm : plocka inte bort några varelser utan spela 2 ggr i veckan och variera flitigt med dina "monster" så blir det skitskoj.

Mvh Vätten
 

Gnöm

Veteran
Joined
15 Oct 2002
Messages
29
Location
Stockholm
Re: Hahaha

Massor med skelett, om inte annat för att de är så kassa så man behöver massor. Det är roligt om de har personlighet också. Kaxiga kassa skelett och galna lichar. (Någon som sett Army of Darkness?). :gremlaugh:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Alla monster finns nånstans

I min kampanj finns alla monster från alla olika monsterböcker nånstans i min värld. Om jag behöver dem, så finns de där. Men inte allt på en gång, utan när det behövs.

Men det är typ 0,1% chans att jag tar med dinosaurier, och myconider är jag tveksam till. Men annars kan väl det mesta passa in nånstans. Men oftast blir det goblins och odöda. Jag gillar att använda odöda, och konstrukter (golems och animated objects) mest av allt. Drakar och mäktiga varelser dyker upp bara ibland.

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Alla monster finns nånstans

Jag gillar att använda odöda, och konstrukter (golems och animated objects) mest av allt.
De är dessutom behändiga eftersom de är moraliskt "säkra". Man kanske ibland känner sig skyldig när man knackar ner orcher, men odöda kan man slakta i drivor utan att fundera på sånt.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Alla monster finns nånstans

Man kanske ibland känner sig skyldig när man knackar ner orcher, men odöda kan man slakta i drivor utan att fundera på sånt.
Jämför lördags-TV för barn: man mejar ner demoner i Sailor Moon och robotar i X-Men, för de är ju inte riktiga levande varelser.

Rent speltekniskt gör också odöda och automater en hel massa spelar-knep värdelösa (en massa spells, smygattacker, osv). Det är rätt elakt.

Dessutom kan man förklara varför man slåss mot dem: det behövs bara en Skurk som har dem som underhuggare. Motivera strider mot monster som otyughs blir ganska jobbigt i längden.

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Alla monster finns nånstans

Jämför lördags-TV för barn: man mejar ner demoner i Sailor Moon och robotar i X-Men, för de är ju inte riktiga levande varelser.
Ett kul tips jag använt med stor framgång när spelarna skulle smyga sig på ett par orchvaktposter (som de egentligen inte alls hade anledning att bråka med) var att låta vaktposterna diskutera hur roligt lillgrabben tycker att det är att fiska och hur busiga tvillingarna är mot frugan. Spelarna kom helt av sig och bara drog därifrån...
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Re: Alla monster finns nånstans

Hmm jag använde ett liknande knep mot några av mina spelare och dom skonade den ena orchen men bara föratt få reda på var han bodde så dom kunde slakta hans familj och ta allt han hade av värde. Men mina spelare spelar oftast ORK! så dom har väl lite svårt att anpassa sig :gremtongue:!(naturligtvis fick dom lämplig bestraffning!).
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Re: Alla monster finns nånstans

Jag vet inte hur din spelvärld ser ut men personligen har jag jävligt lätt att få in dinosaurer. Tänk dig tillexempel orcher ridandes på velociraptorer beväpnade med långa spjut och pilbågar som är ute och jagar!
 
Top