Nekromanti Monster och Människor - klart!

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Monster och Människor är klassisk BRP med varsamma moderniseringar - ett försök att fånga stämningen och upplägget i gamla Drakar och Demoner med regler och grepp från Open Quest och andra typer av modern BRP. Där det har funnits flera alternativ har jag försökt välja det enklaste och minst komplicerade.

Nu är det klart :) - https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing

Men jag skulle vara grymt tacksam för:

- Korrläsning! Om det finns någon som kan tänka sig att gå igenom texten och hitta hål och stavfel vore jag grymt tacksam. Det här är ju ett hobbyprojekt i all enkelhet, så tar tacksamt emot all hjälp.
- Layout. Vet inte riktigt vilken ände jag skall börja i - just nu är det bara ett googledokument med clip art. Tips om var jag kan hitta bättre gratiskonst, enkla layouttips och andra förslag som kan få mig att komma vidare till pdf-format vore grymt.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Riktigt häftigt! Tycker mycket om reglerna!

Hittade småsaker:

På sida 6 står " Glöm inte att först anteckna grundvärdet (mer om detta i kapitlet om färdigheter) " men grundvärde nämns inte mer i dokumentet.

Förklaring av vissa förkortningar saknas (t.ex. FV). Eftersom spelet kanske inte är tänkt för nybörjare kanske det inte gör något.

Det hade underlättat med exempeltext vid varje regel (då blir dock dokumentet mycket längre). Också en fråga om nybörjare eller ej.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Utrustningslistan använder teckensnitt Calibri, men annan text är Times New Roman.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Rollformulär nämns en gång på sid. 2 och en på sid 5. Det saknas exempel på hur ett sådant ser ut eller används.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Tabellen för skadebonus ligger mellan magipoäng och förflyttning.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Under Sjörövare står "...makt.Sådana " saknas ett mellanslag efter punkten.

Rida saknas i färdighetstabellen

Språk saknas i färdighetstabellen (alternativt. Färdigheten kallas Språkfärdighet i tabellen men Språk under yrken).

I tabellen över färdigheter står det ett antal mellanslag innan tab vid Fingerfärdighet.

Under Orcher och Svartalfer: "som på dagen.kan" saknas mellanslag och stor bokstav.

Alver: "kan se stjärnorna.kan se i stjärn" saknas mellanslag och stor bokstav.

Blixt: "mest metall.Högre" saknas mellanslag.

Förändra: "det som förvandlas av djur,växt eller mineral" saknas mellanslag.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Försegla heter FÖRESEGLA och det står Tillexempel istället för Till exempel
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
sid 15: "fummlar" borde vara "fumlar".
sid 16: "hinna så långt för i en kappklättring att man kan hinner dra upp repet efter sig". Menar du "så långt före". Tycker om ordet kappklättring!
sid 17: "Varelseb kan fortsätta hålla sig vid ", bör stå "Varelsen".
sid 20: Det står "Kostnad: Vapents pris i sm", bör stå "Vapnets".
sid 22: "som krävs för att använda vapnet ohindrat." Detta är egentligen ok, men jag hade föredragit "obehindrat".
sid 24: Det står "parantes" istället för "parentes".
sid 26: "Förr eller senare kommer RP utan tvekan att hamna i stid med motståndare", bör stå "strid" (saknas ett r).
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
sid 11. "sköldens parerbonus när du " borde väl heta paradbonus?
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Förlåt att jag inte skrev ner en lista först och skrev allt i en enda post...
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Dunderklumpen;n344407 said:
Sjukt mycket mer imponerande med en tråd med 40 errata-svar än bara ett! ;)
Haha, kanske det. Jag vara bara så uppslukad av texten (riktiga retrovibbar!) att jag inte tänkte på hur många poster det blev...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Fantastiskt damogn! Stort tack för detta. Och grymt kul att du gillar retrovibbarna ;)


Jag skall sätta mig och införa alla de här ändringarna så fort mitt andra lilla projekt tillåter. Verkligen uppskattat!
 
Top