RECENSION Monster Mash

zonk

muterad
Monster Mash är ett femsidors spel av @God45 där du är ett monster - vilket du vill. Regelsystemet baseras på Lasers & Feelings som jag, full disclosure, dessvärre aldrig spelat. Som monster har du istället för Lasrar och Känslor en Thesis och Antithesis, där Thesis kan vara Monster och Antithesis Man, om din karaktärs inre konflikt huvudsakligen handlar om detta. Denna konflikt symboliseras av ett värde, och beroende på om situationer är mer Antites eller Tes, ska du rulla antingen över eller under med 1T6, och värdet förflyttas 1 steg på lyckat rull. Hamnar du på 0 eller 7 blir det krash i maskineriet och du får välja ny Tes/Antites.

Förslagen på monster är breda och hintar om att man kan spela med rätt olika stil (Vampyrer, Robotar, och Varulvar kan förvisso trängas i en och samma stil!) men det som verkligen tänder min inspiration är kampanjförslagen! Med förslag som monster-FBI vs nazi-vampyrer, monster-polycule som försöker klara svenssonlivet, eller revolutionära monster som försöker få franska revolutionen att gå av stapel trots vampyr-Ludvig XIV, blir jag direkt sugen på att spela. Här glänser kreativiteten och jag hade gärna haft en liten kampanj-addon på några sidor med ännu fler, och exempel på kul monster att spela! Jag tror det hade fått igång spelgrupper där det är mer magert med uppslag än det ymnighetshorn författaren av detta spel öser ur.

5/5, blir sugen på att spela, direkt! Med brasklappen att jag har svårt att utvärdera reglerna, då jag inte spelat något liknande system innan.