Monster Mash eller fokuserad Urban Fantasy

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Observationen här är alltså, i vissa urban fantasy/skräck spel där man spelar monster finns det bara en sorts monster. Alla spelar vampyrer eller alla spelar häxor. Exempel är Svart av kval, Vit av Lust där alla är en vampyr, Mage the Awakening där alla är en magiker och Bite Marks där alla är en varulv. Sedan finns det Monster Mash spelen där alla är olika monster. Spel som Monster Hearts eller Urban Shadows. Ofta i Monster Mash spelen uppmanas varje monster vara unikt bland spelarna.

Jag tycker detta skapar väldigt olika spelatilar där Monster Mash spelen känns mer pulpiga och ”kul” medan de fokuserad känns mer ”seriösa”. Inte 100% sant men det känns som en trend. Det är också mindre fokus på detaljerna när det är Monster Mash medan i de fokuserade spelen kan man dyka hårdare i saker som att om alla är vampyrer, hur får de blod.

Har ni några tankar?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Det är vl typ precis samma sak som spel där alla har sin egen klass (D&D) kontra spel där alla har ett gemensamt gruppkoncept (Blades in the Dark)? Utan att ha koll på något av de spelen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,084
Jag tycker detta skapar väldigt olika spelatilar där Monster Mash spelen känns mer pulpiga och ”kul” medan de fokuserad känns mer ”seriösa”.
Ja.

Jag tror också att det här kan generaliseras - motsvarande sak gäller till exempel fantasyrollspel där äventyrargruppen blir en bisarr uppsättning av divergenta raser (och typiskt sett murderhobos), gentemot en som är kulturellt och socialt sammanhållen och existerar i en kontext.

King of Dragon Pass skämtade om det i RuneQuest (rätt beslut här är att döda äventyrarna och ta deras fina uppsättning magiska föremål, för övrigt):

1697034131377.png
 
Last edited:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Jag tycker detta skapar väldigt olika spelatilar där Monster Mash spelen känns mer pulpiga och ”kul” medan de fokuserad känns mer ”seriösa”. Inte 100% sant men det känns som en trend.
Ja. Medhåll. Det här får mig att tänka på en gammal tråd från en annan tid, på ett rollspelsforum långt, långt borta:
OP said:
What are some good motivations for a group containing a vampire, a mage, a changeling, and a werewolf to work together?
Reply #1 said:
Together, they fight crime.
Still funny, fourteen years later.

Det är vl typ precis samma sak som spel där alla har sin egen klass (D&D) kontra spel där alla har ett gemensamt gruppkoncept (Blades in the Dark)? Utan att ha koll på något av de spelen.
Grejen är väl att i D&D så är alla klasserna på nåt sätt liksom en del av samma helhet, ändå. Om vi spelar vanliga människor i verkligheten så kan man ju konstatera att en 36-årig polis från Umeå med ett dolt förflutet i vit makt-miljön, kommer vara väldigt annorlunda jämfört med en 79-årig mormor från Mongoliet; men de är ju ändå liksom, två människor, från samma värld. En Fighter och en Cleric i D&D likaså, de kan ha olika livserfarenheter och bakgrunder och allt vad det är, men de är ändå en del av ett gemensamt sammanhang. En vampyr och en cyborgmagiker däremot, jag vet inte, de kommer liksom från olika världar på nåt sätt (eventuellt så kanske de t.o.m. gör det bokstavligt talat i fiktionen).

Sen så förekommer det ju även i fokuserade urban fantasy-spel att alla har sin egen »klass-men-ändå-inte«, typ. I Vampire kan vi ju t.ex. ha en grupp som består av en Brujah [Fighter], en Tremere [Mage], en Assamite [Rogue], o.s.v. Och även i Blades in the Dark så är det väl så, om jag inte minns fel? Alltså att man väljer om man vill spela slåss-tjuv (Cutter, tror jag?), en magi-tjuv, en tjuv-tjuv … Tjuv-suffixet blir liksom mest en fernissa som läggs ovanpå det andra. Disclaimer: Jag har bara slöläst Blades in the Dark, inte spelat det.

Förmodligen så beror det väl bara på hur man väljer att se på saken, antar jag.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Ja. Medhåll. Det här får mig att tänka på en gammal tråd från en annan tid, på ett rollspelsforum långt, långt borta:


Still funny, fourteen years later.



Grejen är väl att i D&D så är alla klasserna på nåt sätt liksom en del av samma helhet, ändå. Om vi spelar vanliga människor i verkligheten så kan man ju konstatera att en 36-årig polis från Umeå med ett dolt förflutet i vit makt-miljön, kommer vara väldigt annorlunda jämfört med en 79-årig mormor från Mongoliet; men de är ju ändå liksom, två människor, från samma värld. En Fighter och en Cleric i D&D likaså, de kan ha olika livserfarenheter och bakgrunder och allt vad det är, men de är ändå en del av ett gemensamt sammanhang. En vampyr och en cyborgmagiker däremot, jag vet inte, de kommer liksom från olika världar på nåt sätt (eventuellt så kanske de t.o.m. gör det bokstavligt talat i fiktionen).

Sen så förekommer det ju även i fokuserade urban fantasy-spel att alla har sin egen »klass-men-ändå-inte«, typ. I Vampire kan vi ju t.ex. ha en grupp som består av en Brujah [Fighter], en Tremere [Mage], en Assamite [Rogue], o.s.v. Och även i Blades in the Dark så är det väl så, om jag inte minns fel? Alltså att man väljer om man vill spela slåss-tjuv (Cutter, tror jag?), en magi-tjuv, en tjuv-tjuv … Tjuv-suffixet blir liksom mest en fernissa som läggs ovanpå det andra. Disclaimer: Jag hara bara slöläst Blades in the Dark, inte spelat det.

Förmodligen så beror det väl bara på hur man väljer att se på saken, antar jag.
Together, they fight crime sammanfattar verkligen hela grejen perfekt!
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Det här blir dock bara riktigt tokigt när man går över två inblandade - en buddy-cop movie där den ena i hemlighet är vampyr och den andre varulv tror jag håller.
Det kan ligga nåt i det, även om just vampyrer och varulvar ju ofta har en gemensam och någorlunda sammanhållen mytologi och/eller estetisk stil, typ. Det hjälper ju också.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Det kan ligga nåt i det, även om just vampyrer och varulvar ju ofta har en gemensam och någorlunda sammanhållen mytologi och/eller estetisk stil, typ. Det hjälper ju också.
Ja, en vampyr och en utomjording känns direkt skummare
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,119
Location
Stockholm
King of Dragon Pass skämtade om det i RuneQuest (rätt beslut här är att döda äventyrarna och ta deras fina uppsättning magiska föremål, för övrigt):
Döda dem? De är professionella krigare, vana vid att slåss, och har magiska föremål. Hur många medlemmar av byn kommer stryka med innan de faller?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,084
Döda dem? De är professionella krigare, vana vid att slåss, och har magiska föremål. Hur många medlemmar av byn kommer stryka med innan de faller?
Äsch, folk kommer och går. Magiska föremål består.

Äventyrarna är inte hårda heller, det är inte som att försöka ta prylar från Sorcerers.
 
Top