Nekromanti Monster lista till nu tids rollspel

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Hej!

Jag håller på med mitt nu tids rollspel om människor med speical kratfer som är i en konflikt mellan änglar och demoner och andra varelser. Jag vill ha tips på monster att ha med.

Desa har jag nu::

Änglar:
Ärke ängel
Ängel legionär
Ängel hetär (infiltratör)

Demoner:
Demon prins
Attack demon
Succuvuss demon

Självständiga:
Cenobit
Gargyl
Mara
Zombies
Träsk monster
Skugg varelse
Skinntjuv



Jag vill INTe ha tips på vampyrer och var ulvar för de kommer vara speciellla.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Nu såg jag att du hade med succubus demon så man kanske kan jobba vidare på lite samma spår...

Dryad (I en modern day setting är de såklart boende i den envist stora eken i stadsparken)
Najd (Gillar att locka ned okloka vandrare i stadens kanal, gärna få det att de ut som en självförvållad olycka)
Incubus (Egentligen bara en succubus, men det är det "egentliga" namnet för en manlig demon)

När du säger ulvar menar du då att varulvar kommer vara speciella? För en Ulv (gamla svenska ordet för varg) är ofta i rollspelssammanghang en stor elak varg. I somliga storys är de halv-intelligenta, i andra är de bara skitstora och skitelaka. Tänk typ Direwolf om du har sett Game of Thrones.
Har du inte med en ulv så vill jag i vilket fall som rekommendera dem ändå. Stora elaka vargar har jag en svag punkt för.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Beror lite på hur settingen ser ut men nästan alla klassiska monster skulle ju gå att passa in även i nutid. Tänker mig även att arkiv-x borde vara god inspiration (många avsnitt är ju inte fokuserade på aliens). Hur stora utseendemässiga skillnader tänker du dig att en ängel/demon/monster har mot en vanlig människa?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
När jag gjorde monsterlistan till Hjältarnas tid så satte jag upp en matris.

Varje kolumn är en kategori monster, och varje rad är hur tuff monstret är. Sedan skapade jag en massa kolumner för olika sorters monster – människor, djur, drakmonster, skuggmonster, levande växter, gastar etc. Sen fyllde jag i rutorna så att det kändes balanserat och inte fanns allt för stora tomrum. Det var ett väldigt praktiskt verktyg för att få lagom mycket motståndare av lagom många sorter.

Sen kunde jag klippa bort monster som kändes överflödiga eller mindre viktiga när de inte fick plats i layouten.

I ett spel om änglar och demoner skulle jag nog sätta upp kategorier som Himmelska hären, Frestardemoner, Smärtdemoner, Drömväsen, Vandöda etc. Kategorierna skulle matcha världsbilden och de hot jag vill utsätta rollpersoner för. Så matrisen skulle se ut något så här:
Himmelska härenFrestareSmärt-demonerDrömväsenVandödaSkuggorSlem
Dussinmonster ZombieSkugghundKackerlackssvärm
JämbördigaHetär AttackdemonSkuggvarelseGhûlSkuggvarelseKloakmonster
BossmonsterLegionärSuccubus MaraSkinntjuvVreda ("Wraith")Träskmonster
ÄrkemonsterÄrkeängelMephistoDemonprins Sopjätte

Monster i fetstil kommer från din lista. Sen fyllde jag på med några till i kursiv stil. Det finns fortfarande några luckor, och man kan slänga in fler kategorier, men i alla fall, så skulle jag jobba.

Sno vad du vill!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Jag skulle leta i källor som har gjort det här tidigare. WoD (undantaget varulvar och vampyrer), d20-modern, unknown armies, kult eller varför inte gamla Chock (gavs ut på nytt på engelska (Chill) för inte så länge sedan iirc) m.fl. är ju alla spel i någon sorts 'modern urban fantasy'. Serier och filmer kan ge bra inspiration. Exempel kan vara Hellboy, John Constantine, Penny Dreadful (iofs. viktorianska England men saker borde kunna moderniseras), Dominion (serie om änglar (som är både onda och goda, mestadels onda) baserad på filmen 'Legion') och mycket mer.

Det borde finnas mängder med grejor att plocka därifrån...

Förslag:
- Spöken (kan komma i många färger och former)
- Om demoner och änglar är någon sorts huvudtema (det känns lite så) kan dess hierarkier vara lite intressanta att utforska och ge uppslag (lite som du redan postat i din första post) till olika varianter av antagonister men lite mer formaliserat sas.
- Barghest (stor hemsk hund)
- Besatta (av demoner eller änglar eller andar)
- Edsvurna (med detta menar jag personer som fått krafter genom förbund med onda krafter såsom häxor eller "warlocks")
- Frankenstein (se detta som ett samlingsbegrepp för vad en galen vetenskapsman skulle kunna koka ihop)
- Besatta fordon eller mekaniska monster konstruerade av en kombination av vetenskap och trolldom
- Slashers (tänk Leatherface eller Freddy Krueger, finns en modul till WoD som heter just 'Slashers')
- Moderna varianter av de oknytt som finns i folklore (svartalfer, fomori (keltiska monster iirc), troll (se Trolljägaren för troll i ett modernt samhälle, fantastisk norsk film), skogsrå (men istället för att lura ut folk i skogen lurar den folk till fel/farliga delar av staden), näcken (lockar ner folk i kloakerna och dränker dem där), bäckahäst (se näcken i stort sett))

Cog.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Mundo;n194930 said:
När du säger ulvar menar du då att varulvar kommer vara speciella?
Varulvar är speciella då de inte är monster i mitt spel, de kommer från en paralelt universum/annat rollspel. Samma sak sak med vampirer.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag tänker att det skulle vara lite häftigt att kolla på internet vilka nutida vandringssägner som finns och där kanske hitta jättehäftiga varelser som man kan ha med. Det som slår mig såhär är tillexempel Slenderman. Nutida skräckrollspel kan annars (tycker jag) sakna just det här att ondska och otäckheter dyker upp även genom media, tekniska prylar och sociala medier.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
I en av novellerna i Pappersväggar, jag tror den heter Vikarien, så minns huvudpersonen tillbaka till en gång i ungdommen när han märkte att deras vikarie i skolan inte var en rikgit människa utan mer en... ickeperoson typ. Vikarien saknar flera delar av sin kropp (men det enda som synns är att hon saknar ett finger. När huvudpersonen följer efter henne hem så ser han hur vikarien bara ställer sig i sin lägehet och väntar in morgondagen.
Inte så mycket till monster att slåss mot men klart obehagligt.
 

Naqser

Veteran
Joined
24 Aug 2016
Messages
36
Kommer att låta absurdt, men Klowner.
Finns då en hel del man kan göra med dem.

Låta dem vara egna varelser.
Psykopater med egna special krafter.
Eller sinnessjuka människor.

Nu säger jag förståss inte att alla klowner är sinnessjuka eller psykopater.

Men klowner för många är skräckinjagande och de har figurerat nu som då som onda figurer.

Celledor nämnde Arkiv-X. Inte alltför länge sedan jag kollade alla säsonger, utom den nyaste, och det ända jag kommer ihåg som kunde "passa" nutid är en äcklig docka som fiskas upp ur havet. Minns inte hur den gjorde vad den gjorde, men läskig var den.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
När någon nämnde Arkiv-X kom jag att tänka på rollspelet Conspiracy-X. Hela spelet bygger på att man jobbar som agent och undersöker mystiska saker (tänk Arkiv-X) där det främst handlar om rymdvarelser (klassiska Greys, Saurians som var någon sorts kvarleva av intelligenta dinosaurier och Atlanteans som var någon sorts supermänniskor med nanobot-tech).

Finns också en mängd material för basbyggande och om man gillar hela den här konspirations-grejen med fullt av ljusskygga organisationer som ofta är del av en regeringar och liknande. Något av en sidnot men värt att nämna för ett spel som utspelas i modern tid kanske.

Cog.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
För att ge vettiga svar få jag ställa några motfrågor.
Vad är det underliggande temat? Regnig storstad på nittitalet?
Det finns änglar och demoner, men också sagomonster som gargoyl och mara.
Var kommer änglarna från? Atlantis/annan dimension (som varulvarna)/galax?
Hur kom de hit?
Är demoner fallna änglar (djävlar) eller bara ärkefiender?
Är någon av dem kroppslig i den vanliga meningen eller måste de besätta och förvrida jordiska varelser?
Det är svårt att ha med änglar utan att blanda in religion - finns gud? Finns satan? Vad är de, är de av samma sort?

Hur hör detta ihop med Atlantis teknomagiska livsmaskiner som fortfarande upprätthåller den taumaturgiska "hajbur" som skyddar den jordiska verkligheten från saker som ständigt hungrande kretsar kring oss? Är det sant att månlandningen gjorde en reva i fältet och störde väktaren som vilar under havet, och hans apostlar?

Jag skulle skippa zombier helt, såna har gjorts till leda de senaste åren (men trenden verkar äntligen vara på väg att dö ut).
Det minsta du bör göra är att byta namn, men fundera på vilken roll zombier ska spela. Chockeffekten av levande lik? Slutar vara skrämmande så fort någon nämner ordet "zombie". Ostoppbar massa av själlösa? Låt det vara de människor som råkade befinna sig på fel café när baristan drogade/tankekontrollerade/besatte dem. För extra otäckhetsfaktor, låt dem fortsätta sina konversationer som om de satt kvar på caféet samtidigt som de försöker fånga och äta upp spelarfigurerna.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Fjodor Pollett;n195061 said:
För att ge vettiga svar få jag ställa några motfrågor.
Vad är det underliggande temat? Regnig storstad på nittitalet?
Det finns änglar och demoner, men också sagomonster som gargoyl och mara.
Var kommer änglarna från? Atlantis/annan dimension (som varulvarna)/galax?
Hur kom de hit?
Är demoner fallna änglar (djävlar) eller bara ärkefiender?
Är någon av dem kroppslig i den vanliga meningen eller måste de besätta och förvrida jordiska varelser?
Det är svårt att ha med änglar utan att blanda in religion - finns gud? Finns satan? Vad är de, är de av samma sort?

Hur hör detta ihop med Atlantis teknomagiska livsmaskiner som fortfarande upprätthåller den taumaturgiska "hajbur" som skyddar den jordiska verkligheten från saker som ständigt hungrande kretsar kring oss? Är det sant att månlandningen gjorde en reva i fältet och störde väktaren som vilar under havet, och hans apostlar?

Jag skulle skippa zombier helt, såna har gjorts till leda de senaste åren (men trenden verkar äntligen vara på väg att dö ut).
Det minsta du bör göra är att byta namn, men fundera på vilken roll zombier ska spela. Chockeffekten av levande lik? Slutar vara skrämmande så fort någon nämner ordet "zombie". Ostoppbar massa av själlösa? Låt det vara de människor som råkade befinna sig på fel café när baristan drogade/tankekontrollerade/besatte dem. För extra otäckhetsfaktor, låt dem fortsätta sina konversationer som om de satt kvar på caféet samtidigt som de försöker fånga och äta upp spelarfigurerna.

https://www.rollspel.nu/threads/73982
 

Naqser

Veteran
Joined
24 Aug 2016
Messages
36
Så här bara mitt i allt kom jag att tänka på denna tråd när jag tittade på barnprogram (med mitt barn).

Det finns en teckand serie som heter Bunnicula, vilken handlar om en kaninvampyr, han suger i sig växtsafter, extremt underhållande. I den finns säkert en del exempel som kunde gå att använda rakt av med små modifikationer eller saker som kan fungera som inspiration.

Bland annat en buktalar-docka som var omvänd, den tog över användaren och fick den att göra saker.

Sedan fanns det en Korp som var digital och livnärde sig på folks ilska över internet.

Ett sorgset alligator spöke som fick andra i sin närhet att bli ledsna.

I ett avsnitt vill en katt bli människa. Kanikula söker efter en "Varmänniska", en katt som blir till människa, som sen naffsar på katten och den blir då en människa.

Sedan den eviga Scooby Doo, iallafall den nyaste "Be cool, Scooby Doo". De använder nog många klassiker men minns mig nog ha sett några unikare saker. Även de äldre versionerna innehåller några unika "monster". Håll dej borta från "A pup named scooby".
 
Top