Nekromanti Monster-Hjälp.

Luna_Luciferi

Veteran
Joined
31 Oct 2003
Messages
20
Location
Kalmar
Okej, nu har jag spenderat otaliga timmar med att rannsaka monstermanualer och utan ett bra resultat.
jag behöver ett monster, ett vattnets Leviathan eller Kraken, helvetets demoner, alltså ett legendariskt monster...
den sorgliga biten torde vara att det inte bör vara en drake - mången erfarenhet av drakar och minnen från tidiga kampanjer har fått mig att tröttna på dem. Ett legendariskt monster alltså... i kyligt arktiskt klimat... Inte så lätt, men jag tror på er :gremwink:
Gör det jag misslyckats med... hitta ett legendariskt köldmonster som inte är Yeti... nått borde ju finnas?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,898
Location
Stockholm
Åtta monster som kanske passar ...

Eftersom jag är en D&D Fanboy rekommenderar jag naturligtvis monster från en mängd olika böcker.

Monster Manual: cryohydra, frost worm, remorhaz
Monster Manual II: frost salamander, immoth, ocean giant
Monsters of Faerûn: ice serpent
Manual of the Planes: ice paraelemental
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Har du utan framgång letat i de böcker du har tillgång till hjälper det knappast att föreslå varelser ur böcker du INTE har.

Ta något monster som känns en gnutta trist och ge det ett större antal nivåer i någon klass, ett par grova templates, en massa extra HD, eller liknande.

- Gelugon vampire med extra HD
- Frost worm ghost
- Fiendish ettin barbarian/sorcerer
- 54 HD iron golem

Äsch, du fattar vad jag är ute efter.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vänd på problemet:
Legendariska köldmonster är väl Ithaqua / Wendigo från nordamerika, Tove Janssons Morran, skulle tro att både nordisk mytologi och japansk/kinesisk mytologi har något legendariskt köldmonster även om jag inte kommer på något nu.

Gör sedan som Pom föreslår och bygg ett eget legendariskt köldmonster som liknar något av ovanstående.

Jag har för mig att det finns stats för Ithaqua i Cthulhu d20.
(jag kan posta dem här när jag kommer hem, jag tror inte någon blir alltför upprörd)
 

Luna_Luciferi

Veteran
Joined
31 Oct 2003
Messages
20
Location
Kalmar
Morran... :gremwink:
Undrar om de vågar ta mig på riktigt allvar efter De :gremwink:

tja - de spelar egentligen inte någon roll om stats och sånt i vilket fall, De kommer egentligen inte slåss mot den så de är nog onödigt...
Fick för mig att Wendigo var ett skogslevande monster?

Som sagt, jag är fortfarande öppen för förslag...
det spelar egentligen inte någon roll om det är ett monster i stil med alla gudars stats sammanlagda eller om det är någon liten goblinliknande i statformen - det är inte det som är grejen... I min kampanj söker de efter Elders - den gamla världens väktare för att finna information... och de har redan mött Leviathan... Grejen är att de i detta allt ifrån episka- dndcore kampanjen ska finna sanningen om ett hål till "andra sidan världen" där demonisk-liknande gudar styr, och i den de är nu finns de klassiska dnd gudarna - med vissa undantag. Whatever.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
min kampanj söker de efter Elders - den gamla världens väktare för att finna information... och de har redan mött Leviathan... Grejen är att de i detta allt ifrån episka- dndcore kampanjen ska finna sanningen om ett hål till "andra sidan världen" där demonisk-liknande gudar styr
Ithaqua borde passa:
http://www.ithaqua.org/
I Cthulhu-mythos så är Ithaqua/Wendigo olika namn på samma varelse.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Caradhras

En av de intressantare skurkarna i sagan om ringen är caradhras. Det finns inte med i filmen tyvärr. Caradhras är det berg sällskapet misslyckas med att passera innan de tvingas ta vägen genom Moria. Det beskrivs inte så utförligt men det är tydligt att Caradhras besitter en egen urgammal vilja och inte är så välvilligt inställd till oss lägre livsformer.

Jag skulle sno detta koncept. Det episka köldmonstret bor inte på glaciären... det är glaciären. Det är en urgammal varelse som strävar efter att breda ut sig och krossa allt mjukt och varmt. På lång sikt manipulerar den det lokala vädret och växer obönhörligen år efter år. På kort sikt är glaciären en livsfarlig plats med issprickor, illasinnade laviner och fallande isblock. Endast vissa kölddyrkande varelser har någotlunda fri lejd. Dessa har ett tempel till glaciärens ära på ismassornas högsta punkt.

Templet är glaciärens maktcentrum. Där kan man komma i kontakt med ismassornas ande. Ju närmare man kommer templet desto farligare blir miljön för den oinbjudne. Förutom en högre koncentration av tillbedjare så ökar glaciärens förmåga att agera offensivt.

Stats för en sådan här sak är ganska överflödiga. Man kan inte rimligtvis hacka ihjäl den. Man behöver definiera litet skills ('spot' för att upptäcka inkräktare, dess förmågor beroende på hur nära templet man är (t.ex. 1 lavin/dag i perimetern, 5 issprickor/dag litet längre in o.s.v..., en del spell like abilities för att kontrollera väder och kasta isblock på folk)). Är man traditionell behöver man nog en akilleshäl också, men det går litet emot konceptet :gremsmile:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Caradhras

Stats för en sådan här sak är ganska överflödiga. Man kan inte rimligtvis hacka ihjäl den.
Men om man ändå vill försöka finns värden i Epic Level Handbook ("Genius Loci").
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Hrímþursar

Hrímþursar, eller rimtursar (eller nåt liknande på svenska) är köldjättar i fornnordisk mytologi. Jättarnas hem Jotunheimr, ansågs ligga i nord eller nordväst och det var därför kallt där. Kyla var något som hotade människor och det var således en kaoskraft. Köldjättarna hotade mänskligheten med evig vinter, ofruktsamhet och mörker .

Dödsriket kan ju oxå tolkas som ett kyligt ställe vilket ger en alternativ tolkning av begreppet "köldmonster". Köldjättarnas hem Jotunheimr ligger också på vägen tilll, eller i dödsriket. Vägen till Hel (dödsriket) ligger nämligen mot norr och nedåt " Helvegr liggr niðr ok norð ", vilket oxå kan betyda att man upplever dödsriket (därifrån odöda kommer enligt D&D) som köldens rike (odöda=köldmonster).

Dödsriket är alltså ingen varm plats i nordisk mytologi, snarare tvärtom! Ingen skärseld här inte!

Tänk på filmen "Sjätte sinnet" med Bruce Willis. När de döda manifetseras så blir rummet där det händer genast svinkallt!

Andreas
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,534
Location
En mälarö
Re: Caradhras

>En av de intressantare skurkarna i sagan om ringen är caradhras.

Håller med. En av de grejor jag gillar med Tolkiens skapelse är att även om det finns nån slags über-onding (Sauron/Morgoth) så är inte alla onda krafter i Midgård underställda denne, utan existerar i nått slags "live-and-let-live"-förhållande (som t.ex Shelob), eller t.o.m. ibland konkurrerar med varandra.

Vad gäller den ursprungliga frågan om köldmonster så finns det en hel drös med köldorienterade styggingar i nordindiansk myt t.ex. Ithagua.

/Anders
 
Top