Nekromanti Monster har ingen chans!!!

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Alla mina spelare har dessutom börjat plugga monster och hela bunten har 14 i monster kännedom (egen regel) dom vet om vilka svagheter monstren har.
 

Meldert

Veteran
Joined
19 Dec 2002
Messages
40
Location
Sthlm
självförvållat?

Öhh, ser du det här som ett problem du vil ha hjälp med?

Det hela verkar rätt självförvållat. Tillåter man Monsterkunskap 14 så får man nog skylla sig själv. Man ska noga tänka igenom konsekvenserna innan man inför nya regler... Dessutom kan man ju undra hur rollpersonerna kommit över denna kunskap? Kunskapen om alla monster och deras svagheter är nog sällsynt i Mundana och bör nog leda till ett lång äventyr bara för att få reda på... Har de däremot fått kunskapen genom erfarenhet är det ju inte mycket du kan göra...

Klarar dessutom inte dina spelare av att läsa i monster modulen utan att sedan använda kunskapen för sina rollpersoner så får du ju se till att de inte läser i monsterboken.

Du får börja köra äventyr utan monster... Skicka in elaka vapenmästare, magiker och vandöda istället.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: självförvållat?

Inte alltför många som lyckas överleva attacker från en schaman.
Säg att dina RP:s trampar en mäktig schaman på tårna genom att döda dennes ulv eller nå´t.
Sedan beger han sig in i andestrid med RP:na, då får de ha hur mycket i monsterkunskap de vill.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Använd människor då! Monstren tenderar att vara hänvisade till vildmarken medan människan och andra civilisationer tämjer naturen och skapar sina egna förutsättningar. Vilka tror du är tuffast, egentligen?

Inte för att på något sätt uppmuntra till elakheter från SL:s sida, men om de är så framgångsrika på att slå ihjäl monster. Detta torde ju leda till en viss ryktbarhet. Är de ryktbara kommer skurkarna ha en anledning att studera dessa möjliga hot mot deras aktiviteter. Kan ju bli ganska intressant när RP plötsligt upptäcker att motståndarna tycks vara medvetna om alla deras svagheter istället...

Mvh / Phelan
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
M'allå!

Jag hoppas att det är en sepparat färdighet för varje monster.

Och att svårighetsgraden är hög.

Och att du då och då skickar på dem ett monster som INTE har sådana svagheter som normala exemplar av bestarna.

Eller att du tar bort den färdigheten helt och hållet.

/Duddmannen
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,954
Location
The Culture
Svagheter

Alla mina spelare har dessutom börjat plugga monster och hela bunten har 14 i monster kännedom (egen regel) dom vet om vilka svagheter monstren har.
Vad är det för typ av svagheter? Grön kryptonit och röd solstrålning? Är inte de flesta monster bara stora ätmaskiner med vassa tänder och klor. De svagheter de har är att om man slår dem tillräckligt många gånger med ett svärd så dör de. I sådana fall borde det vara mycket bättre att ha 14 i Svärd än i Monsterkännedom.
Använd annars unika monster. Hydror, kimeror och medusor är rollspelspåfund. I den grekiska mytologin var de hydran, kimeran och Medusa, helt unika varelser som det bara fanns en av. Mot sådana monster hjälper inga generella färdigheter.

/tobias
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Re: självförvållat?

Jag blev tvungen att lägga med en sådan färdighet eftersom dom alla tjuvläste i M&V.
Dom vet till och med vad monstren ger i skada
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Lets get heavy metal....

Panthera.

Flockdjur.

Stora som ponnys.

Sprutar eld.

De kan veta allt i världen om dem men ändå inte ha en chans.

Se även mitt inlägg nedan om hur man kan hantera troll i strid.
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Re: självförvållat?

men modifiera monstrena då! De som finns i boken är ju riktningar på dessa, det finns starkare och slugare versioner av alla monster.
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Jag tillåter inte mina spelare att titta i Monster & Varelser. Varför tilllåter du dom att plugga om monster, var hittar dom informationen till det? Vill man ha monsterslakt är nog DoD och D&D bättre alternativ, jag anar att dina spelare har runt 20 i vapenfärdigheter och runt 5 i matlagning osv. Det är inte ofta jag slänger in nått monster. Men spelarna får alltid en riktigt hård strid, om dom nu skulle överleva.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ett annorlunda öde...

jag anar att dina spelare har runt 20 i vapenfärdigheter och runt 5 i matlagning osv.
Hade det inte varit hysteriskt roligt om rollpersonerna avled i salmonella p g a dåligt tillredd kyckling? :gremgrin:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: ...öh?

...Är det bara jag som tycker att monster generellt sett är skittråkiga? So what om spelarna kan Monster och Varelser utantill? Det är varelsernas beteende, inte deras stats, som är farliga. Så spelarna kan memorera så mycket siffror de vill, i mina händer, åtminstone, hade ett möte med ett hyggelmonster eller en vrakh iallafall blivit något intressant, och ingen hade överlevt en flock pantheror.

Ergo, jag förstår inte riktigt problemet...

- Ymir, som låter spelarna läsa vilka moduler de vill
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Får att identifiera ett monster kan man annars slå mot djurlära specialiserat mot monster...De kan väll inte ha kunskap om alla monster elller??

Ge dem något svårt att tas med....drake? Det klarar ju ingen...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: ...öh?

Som en Eon-spelares sista ord, sagda med ett stort mått skräck och förvåning; "Men hyggelmonster jagar väl aldrig i ... i ... FLOCK?!"

Jag ler fortfarande. =)
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Läser de boken eller ?????? I sånna fall bör de sluta NU !!!!

Ni bode göra som våran SL. Jag gillar ofta att ha naturgubbar: t.ex vägvisare, jägare spanare och liknande. Många av de har Djurlära men för det så sitter jag ändå inte och pluggar boken MoV. Det förstör bara.

Våran SL brukar i stället låta personerna slå ett slag och med tanke på vad de lyckas med så berättar han lite om de. T.ex jaktsätt, taktik.

De brukar vara ganska bra och på ett sådant sätt kan man slippa monstren ( smita i från dem ) i stället för att gå i strid med de som är onödigt och kan kosta många liv.
 

En fallen alv

Veteran
Joined
5 Dec 2002
Messages
15
Location
Ödemarken=målsryd
Re: ...öh?

Monster är as-tråkiga att slåss mot... :gremmad:
(Specielt när SL bara ha med dom bara för att visa upp dem=man kan inte döda dom...inte ens 7 power-spelare tar dom) :gremmad: :gremmad: :gremmad:
 
Top