Nekromanti Monster är mesar

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Varför har inte några monster förutom troll(berserk) några stridstekniker? En rollperson med en bunt tekniker spöar ohyggliga motstånd vilka han borde vara chanslösa mot men jag vet inte det kanske ska vara så att man med utmanövering utspel och tvåvapen ska kunna plocka 3 grottroll själv. Hur som helst, kattdjur borde ju kunna ha kraftfokus och kroppskontroll eller nån hoppteknink för att inte tala om vrakher som anses vara några av dom farligaste rovdjuren i mundana. De skulle kunna ha några tekniker med. I allmänhet tycker jag starka varelser och framförallt stora varelser INTE är speciellt farliga. Björnar och sumpmonster skrattar man ju åt.

Tex:
En hyffsad krigare med 12 i stridsvana, 15 i <Vapen> och 15 i undvika kan ju nedlägga vadsomhelst som saknar rena stridsfärdigheter. Om nu denna krigare, Bert, skulle ge sig på elefanten, Karl-Gunnar. Karl-Gunnar har inte bråkat så mycket och saknar naturliga fiender som han behövt värja sig mot och väger runt 6 ton och har 9 i "slagsmål" 7 i stridsvana och undvika.
I striden får Bert nästan alltid initiativet och Karl-Gunnars mesiga anfall unvikslätt av Bert. Tillslut är K-G död och bert en aning trött.

Varför får man -Ob1T6 mot vinit när man har gått berserkagång eller är i raseri? har det nått och göra med att man bryr sig mindre om sitt eget välbefinnande? Finns det inte några monster som utan att slåss som idioter med endast kraftfulla anfall/motanfall är orädda och alltid har den där fördelen?
Om man är längre än sin motståndare, får man då inte nån taktisk fördel med längre räckvidd och "överläge" där man mer styr striden? Säg att man får -1 på sitt vinitslag för varje 25cm längre man e än sin motståndare upp till ett max av -Ob1T6. (reglen om 4=Ob1T6 är väll allmänbildning vid det här laget)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är för lätt att undvika i Eon. Eller, jag vet inte, men det känns som att en snubbe med Undvika 15 hade kunnat dansa undan en pantheras angrepp hur lätt som helst. Borde det verkligen vara så? Jfr parad; försöker man parera ett grottrolls angrepp kommer man ju bli tillbakaknuffad hälvvägs till månen eller så. Det är en sak att hålla sig undan ett svärd, men nog är det en annan att flytta sig undan folk (och fä) som kastar sig mot en med hela kroppen? Icke-humanoida monster med 'motanfall' som huvudsaklig försvarsmanöver känns allt som oftast löjligt lätta att spöa. Jag gillar det inte, men undvika-grejen är min enda teori om varför det blir så.Nån annan som har några tankar?

- Ymir, håller med, monster är mesar
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Varför får man -Ob1T6 mot vinit när man har gått berserkagång eller är i raseri? har det nått och göra med att man bryr sig mindre om sitt eget välbefinnande? Finns det inte några monster som utan att slåss som idioter med endast kraftfulla anfall/motanfall är orädda och alltid har den där fördelen?
Det är väl inte så konstigt? En bärsärk är en fruktansvärd motsåndare som inte känner smärta och som slåss till alla sina fiender är döda och flyr aldrig. -Ob1t6 får de alltså för att simulera det övertag deras raseri ger dem gentemot vanliga fiender. Att ha en fiende med alla bärsärk fördelar samtidigt som han slipper nackdelarna vore enormt obalanserat, bäsärktekniken är redan nu riktigt, riktigt bra speciellt kombinerad men en ordentlig helrustningrustning :gremwink:

Den bästa bärsärk fördjupningen i nya DoDT är ännu värre, med den kan man tom. slåss efter att man egentligen skulle vara död.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Monster gör ont, och tål en ***** massa spö!!

Detta problem med ojämna strider kan lätt åtgärdas genom att använda den friviliga regeln: Lyckad försvar. Vilket innebär att det inte räcker med att lyckas med sitt undvika slag utan man måste även ha bättre effekt än sin motståndare. Jag brukar tillämpa den på undvika men inte på övriga försvarsmanövrar.

Visst är det så att bestar med motanfall kan uppfattas som "enklare" att spöa men man måste ha i åtanke att det finns olika spelstilar/strategier! Dessutom tål oftast ett monster jävla massa spö utan att dö, det gör inte en RP.

Sen får man tänka på att speldatan för Monsterna är tänkta att användas till ropersonerna gjorda efter "vanliga 3T6 regeln". Om man då ändrar på den för att få bättre rollpersoner blir det ju rent logiskt lättare för spelarna att spöa monster. En helt vanlig RP brukar ha svårt att överleva 1-3 lyckade attacker av en "best", det räcker ju bara med att en extraskada tar rätt sen är man kaputt. Ha i åtanke att motanfall ger i extra attack per runda, sen ska RP ha en svårighetsökning på sitt undvika slag med +1T6 för att han redan har gjort en tidigare handling. Med lyckat försvarsregeln så blir det helt plötsligt en helt annan situation, då är det inte roligt att ha undvika längre.

Typ Smultron vs Illrec fighten i "(Svärdspel i Hadarlon)

Hoppa hur mycket du vill men till slut blir du träffad och då gör det ont.

//Flurtis som anser att största problemet är att inte döda folk.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Monster gör ont, och tål en ***** massa spö!!

Ehe, ang regler för undvika etc...

Var det inte så att om anfallaren gör en defensiv handling så åker man på att slå om Initiativet?

Bara det innebär en risk. För eller senare kommer monstret att få initiativet...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
När det gäller elefanter, jättetroll och dyl. skulle jag i så fall säga att det pga. deras onaturliga räckvidd normalt borde tvinga dig ned på marken/till ett jättehopp åt sidan för att lyckas undvika blir det en nivå svårare, reglerna täcker ju inte allt (som mitt tidigare exempel, att det inte står någonstans att en blind eller gravt synskadad person får några minusmodifikationer, annat är att det blir svårare att upptäcka gömda fiender...).

Problemet blir nog att KG löper amok (ser raserianfall) efter ett par skador, samt att han borde ha typ 40+ i chockvärde, en fin naturlig rustning, 10 kolumner skadetålighet och göra jäkligt med skada om han väl träffar... och att undvika ett motanfall när man har Ob5T6 i svårighet pga. tidigare anfall och elefantens storlek och räckvidd är kanske inte så roligt, se även den frivilliga regeln om lyckade försvar...

Det stora problemet för mig är att monstren efter två attacker har så mycket Smärta att de inte kan göra något...
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Re: Monster gör ont, och tål en ***** massa spö!!


Detta problem med ojämna strider kan lätt åtgärdas genom att använda den friviliga regeln: Lyckad försvar. Vilket innebär att det inte räcker med att lyckas med sitt undvika slag utan man måste även ha bättre effekt än sin motståndare. Jag brukar tillämpa den på undvika men inte på övriga försvarsmanövrar.


Denna regel använder jag för tillfället på samtliga försvarsmanövrar där försvararen får halvskadeverkan ifall han inte har högre effekt. Denna reglen ger troligtvis rollpersonerna mer fördel än monstren då RPna tenderar att ha högre färighetsvärden än monster.

Dessutom tål oftast ett monster jävla massa spö utan att dö, det gör inte en RP.

Nej men de flesta monster, som nämnts innan, har inte så höga FV så när de väl går över en rad smärta så är de chanslösa, och en rad smärta tillfogar du rätt snabbt. Innan MiM så fanns inte nödlösningen "smärttålig" vilket verkar vara ett försök till att lappa ihop systemet genom att öka antalet rader innan svårighetsökning sker.

Sen får man tänka på att speldatan för Monsterna är tänkta att användas till ropersonerna gjorda efter "vanliga 3T6 regeln".

Våra karaktärer slås fram med 3T6 (alla slag under 8 slås om) och allas kariärer är normala pga den stora skillnaden som det annars innebär mellan RPna.

Ha i åtanke att motanfall ger i extra attack per runda, sen ska RP ha en svårighetsökning på sitt undvika slag med +1T6 för att han redan har gjort en tidigare handling.

Motanfall kommer sist i rundan och då räcker det för RP att få in en alvarlig skada. För det är väll nått sånt att ens motanfall avbryts ifall man får en alvarlig skada under rundan?
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Monster gör ont, och tål en ***** massa spö!!

Detta problem med ojämna strider kan lätt åtgärdas genom att använda den friviliga regeln: Lyckad försvar. Vilket innebär att det inte räcker med att lyckas med sitt undvika slag utan man måste även ha bättre effekt än sin motståndare. Jag brukar tillämpa den på undvika men inte på övriga försvarsmanövrar.

Denna regel använder jag för tillfället på samtliga försvarsmanövrar där försvararen får halvskadeverkan ifall han inte har högre effekt. Denna reglen ger troligtvis rollpersonerna mer fördel än monstren då RPna tenderar att ha högre färighetsvärden än monster.
För det första så är man inte slaviskt bunden till speldatan eller regelboken. Anser du att monstrerna har för låg färdighet så höj dem. Det är omöjligt för dom som gör monstrerna att förutse hur stor tyngd du och dina spelare kommer att lägga på monsterdräparande. Hade EON varit ett grottröjar spel så hade man kunnat förutsatt att spelarna lägger stor tyngd på monsterslakt och då kunnat gjort monstren bättre. Nu är inte EON ett grottröjar rollspel och därför anser jag att man inte kan belasta spelet för det.

Dessutom tål oftast ett monster jävla massa spö utan att dö, det gör inte en RP.

Nej men de flesta monster, som nämnts innan, har inte så höga FV så när de väl går över en rad smärta så är de chanslösa, och en rad smärta tillfogar du rätt snabbt. Innan MiM så fanns inte nödlösningen "smärttålig" vilket verkar vara ett försök till att lappa ihop systemet genom att öka antalet rader innan svårighetsökning sker.
Återigen, speldatan är bara riktlinjer. Det är ju kanppast så att all hyggelmonster i mundana är precis lika duktiga på anfalla. Tyker du att monstren har för låga värden? Höj dem!

Sen får man tänka på att speldatan för Monsterna är tänkta att användas till ropersonerna gjorda efter "vanliga 3T6 regeln".

Våra karaktärer slås fram med 3T6 (alla slag under 8 slås om) och allas kariärer är normala pga den stora skillnaden som det annars innebär mellan RPna.
Ok, jag har aldrig upplevt det som ett problem, då mina spelare brukar bli rätt så svetiga i striderna.

Motanfall kommer sist i rundan och då räcker det för RP att få in en alvarlig skada. För det är väll nått sånt att ens motanfall avbryts ifall man får en alvarlig skada under rundan?
Nix inte under standard regeln, möjligtviss att det finns någon frivillig regel men inte i standar beskrivningen om motanfall i spelledarens bok. Även om det skulle finnas så varför inte bara dissa den??

//Flurtis som anser att EON inte är grottröj och som tyker att man bör se till spelvärlden mer än reglerna.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Re: Monster gör ont, och tål en ***** massa spö!!


För det första så är man inte slaviskt bunden till speldatan eller regelboken. Anser du att monstrerna har för låg färdighet så höj dem. Det är omöjligt för dom som gör monstrerna att förutse hur stor tyngd du och dina spelare kommer att lägga på monsterdräparande. Hade EON varit ett grottröjar spel så hade man kunnat förutsatt att spelarna lägger stor tyngd på monsterslakt och då kunnat gjort monstren bättre. Nu är inte EON ett grottröjar rollspel och därför anser jag att man inte kan belasta spelet för det.


Nej man behöver inte följa reglerna slaviskt och nej eon är inte ett grottröjar rollspel, men... Jag vill kunna använda monster för det finns i världen och de händer att de möter sådana, och då vill jag inte behöva improvisera hela striden.

Återigen, speldatan är bara riktlinjer. Det är ju kanppast så att all hyggelmonster i mundana är precis lika duktiga på anfalla. Tyker du att monstren har för låga värden? Höj dem!

Har redan funderat över detta och nej jag tänker inte höja monsternas FV. Varför? Det kommer tvinga spelarna till at själva ligga med höga FV för att ha chans. Att bara höja FV på monstren är ju till och fega ur. Måste ju finnas nått annat sätt. Nu kanske det är så att du hellre skippar reglerna och bara kör för stunden men jag har gärna ett bakomliggande någorlunda fungerande system. Varesig det är regelbokens eller ett egenpåhittat.


Nix inte under standard regeln, möjligtviss att det finns någon frivillig regel men inte i standar beskrivningen om motanfall i spelledarens bok. Även om det skulle finnas så varför inte bara dissa den??


Skulle man ju kunna göra. Det skulle verkligen spexa upp striderna lite. Men då har man en annan regel som man måste ta hand om, nämligen det om svårighetsökning pga smärta som nästan har samma effekt som att anfallet avbryts av allvarliga skador.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Monster gör ont, och tål en ***** massa spö!!

Har redan funderat över detta och nej jag tänker inte höja monsternas FV. Varför? Det kommer tvinga spelarna till at själva ligga med höga FV för att ha chans. Att bara höja FV på monstren är ju till och fega ur. Måste ju finnas nått annat sätt. Nu kanske det är så att du hellre skippar reglerna och bara kör för stunden men jag har gärna ett bakomliggande någorlunda fungerande system. Varesig det är regelbokens eller ett egenpåhittat.
Bara för att du höjer FV på ett par monster sabbas inte systemet, det enda som händer är att dina monster blir lite bättre, det var väl det du ville eller hur?

Skulle man ju kunna göra. Det skulle verkligen spexa upp striderna lite. Men då har man en annan regel som man måste ta hand om, nämligen det om svårighetsökning pga smärta som nästan har samma effekt som att anfallet avbryts av allvarliga skador.
Inte om du höjer FV :gremgrin:
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Jo, undvika är alldelles för bra. Ett sätt att åtgärda det (om man vill gå efter grundreglerna) är att använda en regel som åtminstone finns i Eon 2, vilken ger svårighetsmodifikationer i terräng. Enligt reglen blir undvika-slagen ofta svårare än parader. Men jag tycker överhuvudtaget att Eons stridssystem inte kan hantera strid mot en (ofta stor) motståndare som gör allt för att slå ihjäl en och inte bryr sig om att undvika. Har man initiativet mot en sådan stor motståndare, och man anfaller medan han gör ett motanfall fungerar reglerna bra, man själv får in första träffen men sen är risken stor att man åker dit. Men om man själv försöker undvika blir det alldelles för lätt. Det är egentligen grymt svårt att undvika (men ganska lätt att anfalla först) när någon bara är ute efter att anfalla dig, i Eon är det grymt lätt. Raserianfall borde "egentligen" ge svårighetsökningar på vinit men göra det svårare för motståndaren att parera ens anfall.
Ett helt annat problem kan vara att stridskonster ofta gör att rollpersonerna för lite väl högt i VINIT anfallsskada, vilket gör att de tar initiativet mot och snabbt kan skada stora djur.
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Borde det inte vara så att man inte kan utmanövrera varelser som är betydligt större än RP. Jag tänker så att utmanövrering innebär att RP rör sig framföralt i sidled så att motsåndaran kommer ivägen för varandra. Jag tycker det borde vara svårt att göra det mot en motståndare som har mycket längre steglängd än RP eftersom det då borde vara ganska enklet för mostret att röra sig snabbare är RP i sidled och komma runt sin kamrat. Sedan borde det hela vara nästan omöjligt mot varelser som är "djupare" än dom är breda. Jag ser inte hur man kan röra sig så att tre elefanter kommer bakom varandra så att dom inte kan attackera RP.
 

Isendul

Veteran
Joined
28 Feb 2006
Messages
32
Location
Alingsås
Re: Monster gör ont, och tål en ***** massa spö!!

Monster får ju alltid initiativ efter att Rp:n har haft initiativ, förutom i de få (inte så få) fallen där monstret misslyckas med sitt slag mot initiativ. :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Undvika

Jo, undvika är alldelles för bra.

När jag skrev om och uppdaterade stridsreglerna till Eon III så var det på vippen att Undvika fick gundsvårighet Ob4T6 (det hade varit en skön taktisk stegring från Blockera Ob2T6, Parering Ob3T6 och Undvika Ob4T6). Men slutligen, av kompabilitetsskäl så fick det vara kvar på Ob3T6.

Så en husregel kan vara att rakt över brädet höja alla svårigheter för Undivka (med dess variantioner) med +Ob1T6. Jag gillar den själv, då Undvika är den bästa av försvarsmanövrerna (du slipper risken för tillbakaknuffning samt materielskador).

(kan nämnas att Undvika i Neotech v2 har grundsvårighet Ob4T6).
 

Den dära...

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
100
Location
Sevilla, España
Re: Undvika

Man kan ju alltid fortsätta sagda stegring:

Blockering ob2T6
Parering ob3T6
Undvika ob4T6
Tur ob5T6?

Kanske att man måste ha en speciell teknik (låt oss kalla den exceptionell undvikning eller något i den stilen) där man får -0bT6 när man ska undvika?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Undvika

Man kan ju ha undvika som Ob4T6 i grund men att man kan sänka svårighetsgraden ett steg genom att höja svårighetsgraden att ta tillbaka initiativet. Det symboliserar att det faktiskt inte är så jättesvårt att undvika anfall om man retirerar mycket. Däremot är det svårt att undvika på ett sätt att man stannar kvar i optimal räckvidd för att attackera själv.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Undvika

Ett litet förslag på undvika: Ob2T6 vid totalförsvar, Ob4T6 annars.

I vilket fall tycker jag att man ska tänka på att undvika kräver förflyttning och rörelsefrihet, så lite RÖR-slag här och var för att inte ramla är alltid på sin plats i skogar & sånt, i värdshus är undvika inte alls smidigt!
 

Kvickfinger

Veteran
Joined
9 Jun 2006
Messages
3
Location
Eskilstuna
Mot stora monster måste man spela med sunt förnuft mer än regler.

Jag skulle vilja fråga hur många som seriöst spelleder, efter alla regler, när man möter typ en aggresiv Elefant etc.?

SL-"En Björn hane får syn på dig och stormar fram vilt dreglandes"
Spelare som dessutom spelar tjuv beväpnad med kniv -"jag parerar och gör ett motanfall"
SL- "Hur, Exakt?"

Jag menar, lite seriöst kommer tre elefanter stormandes skulle jag inte bry mig om att slå tärningarna. Undvika? Visst, typ tre meter upp eller sju åt sidorna. Parera? Troligt. Blockera? Bra, Då har de nånting att skrapa upp ditt platta lik med.

om RP satt sig i en sån situation ligger de ärkebrunt till om de inte är typ magiker oavsett hur bra i strid de är

Spelleder man däremot är En stormande elefant inte lika farlig med typ 7 i alla stridsfärdigheter även med raseri anfall så är det svårt att få bra effekt mot 7
 
Top