Oscar Silferstjerna
Lovecraft spelade pingis.
I nästa Fenix kommer en artikel där jag bla påstår att Monopol är en sorts rollspel. 

Är inte det att luckra upp begreppet en smula?Bengt Petter said:I nästa Fenix kommer en artikel där jag bla påstår att Monopol är en sorts rollspel.![]()
Dante said:Är inte det att luckra upp begreppet en smula?
Men det beror förstås enkom på att den definition av rollspel du hade när du kom till Rollspel.nu var snävare än Spinal Taps spandexbrallor.krank said:Så jodå, om en monopolspelare skulle påstå sig vara rollspelare, så skulle nog jag nicka förnumstigt och tänka "om D&D och vissa indiespel som helt saknar rollpersoner eller spelledare kan vara rollspel, så kan nog det här också vara det".
Dante said:Men det beror förstås enkom på att den definition av rollspel du hade när du kom till Rollspel.nu var snävare än Spinal Taps spandexbrallor.![]()
krank said:Monopol flyttar man runt en karaktär med distinkt identitet, enligt fasta regler. Det finns konkreta utmaningar, och det finns andra spelare som flyttar runt andra figurer med likaledes distinkta identiteter.
I Monopol flyttar man runt en karaktär med distinkt identitet, enligt fasta regler.
Eksem said:Jag förstår inte ens varför man inte bara nöjer sig med att om man lever sig in i en fiktiv roll/gestalt/person så är det ett rollspel, gör man det inte så är det något annat.
Gurgeh said:I Monopol flyttar man runt en karaktär med distinkt identitet, enligt fasta regler.
Nu var det länge sedan jag spelade Monopol, men jag har inget minne av att jag hade någon distinkt identitet alls, om man inte anser att "representeras av ett strykjärn" är en distinkt identitet. Man har inga utmärkande drag alls, bara ett antal poäng i form av pengar och ett antal kort som representerar de gator man köpt, och om man vill hävda att det är en distinkt identitet kan man lika gärna påstå att Fia med knuff är ett rollspel eftersom pjäserna skiljer sig från varandra genom olika färger.
/tobias
Endyamon said:Fast var står det att det måste vara fasta roller? Det står ju bara i roller. Och i samberättarrollspel så har du väl roller också, även om du kanske har flera roller. Finner ingenting som säger att det måste vara exklusivt.
Zire said:Sen tycker jag också att det är himla synd att såna här diskussioner börjar innan artikeln kommer ut.![]()