Nekromanti Mongoose har en "Gral"-licens på gång

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
"[N]ot currently being done" borde innebära att det har gjorts tidigare. Annars har jag svårt att tänka mig varför de inte skriver "not being done before", om det inte är för att uppmuntra till just sådana här spekulationer förstås...


/Dimfrost
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Eh... ja. Vad jag minns i alla fall. Jag har aldrig varit mycket för de där spandexgökarna, men jag tror det blir svårt att spöa Mutants & Masterminds.
Wizards tänker iallafall försöka. Har ingen länk, men "d20 Superheroes" har diskuterats på ENWorld. Kontentan av diskussionen var att det blir - surprise surprise - svårt att slå M&M. Plus att Eden Studios kommer med City Of Heroes RPG och, eeh.. DC(?) ska släppa ut sitt eget DC-rollspel.

Så att basera ett spel på Marvel-licens vore nog inte det affärsmässigt smartaste just nu (pga konkurrensen), men det vore coolt. :gremgrin:

/hellzon - mycket för de där spandexgökarna
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Harry Potter?

Det sägs att JK Rowling är emot HP som rollspel, eftersom hon inte vill att någon ska få kontrollera hennes karaktärer. Eller något liknande. Visst kan det tänkas komma ett rollspel ändå förr eller senare, men så väldigt troligt är det inte.

Det borde väl innebära att än så länge har hon tänkt ge ut ett gäng böcker till.

/Honken
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
Re: Harry Potter?

ett harry potter rollspel behöver ju inte ha med hennes karaktärer at göra, bara hennes värld. men ett sådant skulle nog inte sälja så bra. man kan ju alltid göra ett eget om man orkar men ett potter rollspel skulle nog behöva ett par kilo regelböcker för att man ska kunna ha men allt som trollkarlarna kan göra och så.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Harry Potter?

men ett sådant skulle nog inte sälja så bra. man kan ju alltid göra ett eget om man orkar men ett potter rollspel skulle nog behöva ett par kilo regelböcker för att man ska kunna ha men allt som trollkarlarna kan göra och så.
?
Och på detta sätt skiljer det sig hur från, bland annat, det mest sålda och säljande fantasyspelet någonsin?

Jag greppar inte riktigt varför HP inte skulle sälja - licensspel är inte någon garanti för att spel säljer, precis, men varför skulle det inte gå - annat än att det skulle krävas en massa regelböcker?

Erik
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,488
Location
Stockholm
Nu vet jag!

He-Man!!

Nä, ärligt talat tror jag, som någon skrev nedan, att det är Harry Potter. Det är nog det närmaste Gral man kan komma i dag.

(Om det är ett da Vinci-kodenRPG de tänker på)
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
Re: Harry Potter?

jag menar att om man har ett harry potter rollspel utan dumbledore skulle det nog inte sälja. dom diskuterade innan om att rowling inte ville att man skulle kunna greja med hennes karaktärer. så om man gör ett rollspel där man bara är en trollkarl som ska akta sig för att inte bli upptäckt av en massa mugglare kan man ju nästan lika gärna spela vampire the masquerade
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,483
Location
Helsingborg
Re: Harry Potter?

"...så om man gör ett rollspel där man bara är en trollkarl som ska akta sig för att inte bli upptäckt av en massa mugglare kan man ju nästan lika gärna spela vampire the masquerade..."
Varför inte Mage eller Witchcraft? De passar ju ännu bättre på temat..

/Han som kan säga att Witchcraft finns gratis att hämta
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Wizards tänker iallafall försöka. Har ingen länk, men "d20 Superheroes" har diskuterats på ENWorld. Kontentan av diskussionen var att det blir - surprise surprise - svårt att slå M&M.
Så här kommer tydligen försöket att se ut:

d20 Spectaculars
New rules for running a d20 Modern campaign in a super-heroic setting.
This new supplement for d20 Modern provides a campaign setting where player characters become the first super heroes. Characters begin with only a few tricks, but as they increase in level they gain fantastic powers. d20 Spectaculars provides everything players and Gamemasters need toi participate in super-heroic adventures, including rules for super powers, power trees, new classes, and equipment. A full campaign setting with material and adventure seeds suitable for all levels of play is included.
by Mike Mearls, Bill Slavicsek, Owen K.C. Stephens; 160 pages, $29.95
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Re: Mongoose har en "Gral"-licens på gång (OT)

inte fan är det Hedebyborna d20
Nä, det vet ju alla att Sven Delblancs grejor passar bäst att göras som BRP. :gremgrin:

/Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Mongoose har en "Gral"-licens på gång (OT)

Nä, det vet ju alla att Sven Delblancs grejor passar bäst att göras som BRP.
Precis. Andra ideala match-ups:
August Strindberg - GURPS
Lars Molin - Big Eyes, Small Mouth
Marcus Birro - HERO system

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Harry Potter?

dom diskuterade innan om att rowling inte ville att man skulle kunna greja med hennes karaktärer.
Du tar hennes uttalande för bokstavligt (eller snarare, rapporten om hennes uttalande). Hon vill inte att man ska greja med hennes setting över huvud taget, och hon tycker tydligen ganska illa om rollspelare. Så man kan inte använda licensen alls. Du kan inte få rättigheterna till ett Hogwarts-rollspel genom att skriva ett mystiskt kontrakt där man aldrig får nämna någon av personerna i storyn, om inte Rowlings ändrar sig.

Och om det du menar är att ett HP-spel inte säljer med hjälp av HP om inte HP får vara med, så har du förstås rätt!

Erik
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Harry Potter TCG

Det sägs att JK Rowling är emot HP som rollspel, eftersom hon inte vill att någon ska få kontrollera hennes karaktärer. Eller något liknande.
Om hon kunde stå ut med att HP blev ett samlarkortspel kan hon säkert även stå ut med att se ett HP-rollspel, om bara någon lyckas övertyga henne om att det finns licenspengar i RPG-branchen.

Gordeg
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Re: Harry Potter TCG (OT) + (ANT)

...om bara någon lyckas övertyga henne om att det finns licenspengar i RPG-branchen
Ja, och mer stålar behöver hon ju den stackars kyrkråttan. :gremtongue:

/Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Harry Potter TCG

Om hon kunde stå ut med att HP blev ett samlarkortspel kan hon säkert även stå ut med att se ett HP-rollspel, om bara någon lyckas övertyga henne om att det finns licenspengar i RPG-branchen.
Ryktet säger att Rowlings inte gillar just rollspel något vidare - vi pratar om motsvarigheten till någon som tar Piff och Puff på allvar, tydligen. Och hon är redan rikast i England eller vad sjutton det nu var, så då har man råd med nycker.

Erik
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Först valde jag att tolka det som att man ska tänka sig det coolaste som finns och som inte redan är i produktion nu - till exempel om man tycker att D&D är det coolaste så menar de inte det eftersom det redan finns i produktion.

Samtidigt pratar de ju om att de ska få en av rollspelens heliga graaler, och det hintar ju om att det är nått som redan är gjort.

Mina tankar går till CoC, D&D eller möjligtvis Pendragon som några av rollspelens heliga graaler. I fallet Pendragon är det ju dessutom dubbelt budskap med en graal iom riddarromantiken och sånt skit.

Jag har ingen aning och är egentligen inte särskilt nyfiken heller, men det var trevligt att spekulera lite. :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Mina tankar går till CoC, D&D eller möjligtvis Pendragon som några av rollspelens heliga graaler. "

Trubblet är att alla de du nämner är i produktion. Annars så kanske du är inne på rätt spår. Bunnies and Burrows?


Storuggla, admiral ludenben
 
Top