Nekromanti Moln i RIBBA ram, hjälp med komponenter!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Jag har lite datorprojekt på gång hemma:

- En server med OwnCloud (Raspberry Pi 2 B + HDD)
- En server med backup till föregående Owncloud (Raspberry Pi B+ + HDD)
- En server med enklare web dev och irssi screen (Raspberry Pi B)

För att undvika sladdhärvor och fula lådor har jag en tanke om att innesluta allihop (plus förgreningsdosa, USB-laddare, router och nätverkskablar) i en RIBBA ram från Ikea. Jag tror att det kommer att funka skitbra men har tre funderingar.

1. Är det här en dum idé pga luftflöde eller material eller annat som kan bli säkerhetsrisker?
2. Ramen är bara 4,5 cm djup. Vilken förgreningsdosa får plats där?
3. Vilken USB-laddare får plats där?

Tips på komponenter som kan passa, kompromisser som kan behöva göras eller andra lösningar mottages tacksamt!
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
1. Titta på kylflänsar, en billig peng för att få ned temperaturen en del utan aktiv kylning (även fast jag inte tror att det ska vara någon fara). Bra test av keramiska kylflänsar: http://m.sweclockers.com/forum/trad/1427256-testar-keramiska-kylflansar-pa-rpi3
2 och 3. Ingen koll, men snåla inte så att du råkar köpa något självantändande! (När till och med Apple haft problem med brinnande laddare börjar man ju fundera...)
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Hrm... Jag sysslar med nåt liknande.. http://hackaday.com/2016/01/25/raspb...packs-a-punch/
Små kylflänsar på kritiska punkter, två små fläktar som blåster förbi alla (i kortens riktning)..
Allt instoppad i en 3dprintad "tub", som får en liten skorstenseffekt.

Poängen är att ett litet styrt luftflöde förbi b-flänsar, och nåt lufthål eller så kan man komma rätt långt med.
Sen om du vill vara effektiv & kul går det att fylla hela burken med olja & ha ett plåtskal.
Ska du vara fancy så kolla in heatpipes & peltierkylare.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Kommer det verkligen behövas en massa kylning? Pajerna kommer troligtvis uppleva ganska låg last, överlag. Routern står idag inklämd mellan en papplåda och väggen, och när jag kollade den igår så var den något varmare än kroppstemp.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Nej, om det inte ska överklockas och köras på högsta belastning lär det inte behövas.. Men kylflänsar får du ju för 20-lappen och de tar ingen märkvärd plats så varför inte! :)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Om det behövs, ja. Men hittar jag inte en förgreningsdosa och usb-laddare som ryms i ramens djup så är det inte ens aktuellt.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Björn Wärmedal;n186050 said:
Om det behövs, ja. Men hittar jag inte en förgreningsdosa och usb-laddare som ryms i ramens djup så är det inte ens aktuellt.

Montera ihop två ramar på djupet...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Vad tror ni om ett tittskåp istället? Det är 5,5 cm djupt, så det är lite mer iaf. Dock mindre på andra ledder... Håller på att skissa lite för att se om det kan gå att få in allt.
 
Top