Nekromanti Modulspel åt alla!

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Modulärt skrivande av rollspel!

Hur går det nu till då? Jo, jag börjar skriva någon liten bit spelmekanik och sedan får alla som vill bygga på med setting, regler, strukturer och annat tills vi känner oss nöjda alternativt har ett ospelbart monster till regelbok!

Alla får vara med och allt som skrivs i tråden, hur urbota dumt någon annan än kan tänkas tycka att det är, gäller! Diskutera dock gärna varandras bidrag och om ni kan komma överens är det verkligen inte förbjudet att ändra sina inlägg i efterhand men detta görs av författaren!

Det här bygger en aning på att ingen går in och medvetet sabbar, bidra med något ni tycker känns relevant eller inte alls! Om man upplever att någon annans alster blockerar möjligheter får man lägga till specialfall, exempel: Författare #1: "Konflikter löses [såhär]" kan kompletteras av Författare #2: "Men konflikter rörande pannkaksvändning löses [såhär]".

Jag ser gärna att bidragen håller sig korta och koncisa, max 20-30 menignar eller så!

Mitt första bidrag:

Varje karaktär har två attribut, Historia och Öde på vilka de får fördela 20 poäng. Historia representerar förberedelse, kunskap, övning och resurser. Öde representerar talang, fysisk förmåga, tur och ödestyngd. Dessa två värden blir i spel tärningspölar som används för att övervinna utmaningar och fylls på efter varje kapitel.

Skriv om vad som helst, precis hur som helst! Fire away!

EDIT: Jag LOVAR att, när vi känner oss nöjda med spelet, snygga upp och skriva ihop det här till en nästan läsbar PDF!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Strid går till genom att man rullar sina historia pölar mot varandra. 5:or och 6:or är framgångar och den som har flest framgångar gör så många poäng minus antalet framgångar motståndaren rullar på motståndarens livspoäng. Varje karaktär har lika många livspoäng som ödespoäng. Alla livspoäng helas efter varje strid.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Alla karaktärer har 3 Essanser. Om en av deras Essanserär aktuell får de +3 tärningar till handlingen de gör. En essans kan tex vara "Vacker" eller "Generös".

Om man lyckas förstöra en av en annan karaktärs essanser (tex göra den generösa personen girig eller den vackra personen ful) får man själv en ny essans.

EDIT: Det här gäller dock bara viktiga karaktärer. Vakt nummer 932 har inga essanser. Den onda baronen har dock essanser.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Striderna är på något vis uppdelade i rundor på vilka tärningspölarna fördelas.

Historia kan användas som ett komplement till Öde och symboliserar då förberedelse, bakhåll och liknande. Tärningar slås då ur Historiepölen och lyckade resultat är 1-4. För dessa kan sedan händelser köpas under stridens gång. Varje händelse kan endast köpas en gång per strid:

Kostnad - Effekt
1 - Ett äss i rockärmen, två extra tärningar till anfallsslag.
2 - Det är en fälla!, dra bort en av motståndarnas tärningar
3 - Noggranna förberedelser, två automatiska träffar i nästa slag.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Varje runda i strid får deltagarna slå 1-5 tärnignar ur sin ödespool. Som Gud sa ovan träffar 5+ och den med flest träffar gör differensen i skada på motståndaren.

Förloraren efter varje runda kan välja att antingen ge upp striden och det den handlade om eller att dubbla.

Att dubbla
När man dubblar tar man en risk för att återvinna intitativet i striden. För att dubbla måste man spendera en tärning ur sin Ödespool eller tre förberedelsetärningar (Historietärningar slagna innan konflikten) och striden går in i runda två med tillägget att all skada dubblas. Om ännu en dubbling äger rum i denna rundan fyrdubblas all skada i den tredje rundan, och så vidare.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Istället för att ta skada på sitt Öde kan man välja att skada sina Essanser. En skadad Essans markeras som temporärt obrukbar och avhjälper ett skadepoäng innan dubbling i samma ögonblick som de uttdelas.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Elmrig said:
Istället för att ta skada på sitt Öde kan man välja att skada sina Essanser. En skadad Essans markeras som temporärt obrukbar och avhjälper ett skadepoäng innan dubbling i samma ögonblick som de uttdelas.
Nice! :gremlaugh:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
God45 said:
Elmrig said:
Istället för att ta skada på sitt Öde kan man välja att skada sina Essanser. En skadad Essans markeras som temporärt obrukbar och avhjälper ett skadepoäng innan dubbling i samma ögonblick som de uttdelas.
Nice! :gremlaugh:
Detsamma :gremsmile:

*Hoppar upp för att göra en sån där kaxig luftbröstning med Gud*
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Berättelserna utspelas i ett fiktivt medeltida Japan, där jaget definieras av ens familj och bakgrund, och där ens handlingar anses förutbestämda av ödet.

I ett dramatiskt landskap, näst intill tömt på människor efter en landsomfattande dödlig sjukdom, försöker spillror av familjer upprätthålla ett tiotusenårigt samhälle med intrikata system för heder, och för dyrkan av naturväsen och Gudar i människoform.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Nässe said:
Berättelserna utspelas i ett fiktivt medeltida Japan, där jaget definieras av ens familj och bakgrund, och där ens handlingar anses förutbestämda av ödet.

I ett dramatiskt landskap, näst intill tömt på människor efter en landsomfattande dödlig sjukdom, försöker spillror av familjer upprätthålla ett tiotusenårigt samhälle med intrikata system för heder, och för dyrkan av naturväsen och Gudar i människoform.
Grymt! Jag älskar det!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Varje gång man gör något som en medspelare inte tycker om får man en "karmapoäng". Varje karmapoäng kan användas av spelledaren för att hemsöka hemskheter på rollpersonen.

Om spelledaren inte utnyttjat karmapoängen innan sessionen är slut så får spelaren istället spendera den under nästa spellsession för att få en extra tärning att använda i vilket sammanhang som helst.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
En spelare/ rollperson har alltid en svart tärning framför sig. Denna tärning representerar svart karma, och innebär att rollpersonen gått emot sitt öde och sin historia och vredgat Gudarna. Inte bra, och det ger regeltekniska nackdelar att ha den svarta karman.

Det enda sättet att bli av med sin Svarta karma är att ge tärningen/ svarta karman till en annan rollperson/ spelare och i spel påpeka att den andra rollpersonen brutit mot ödet/ sin historia - och sedan vinna en social konflikt mot denna rollperson. I dessa konflikter är de andra rollpersonena ytterst delaktiga med hjälp och liknande (eller på något regeltekniskt sätt).

Spelarna uppmanas att under spelet gå avsides och spela upp hemliga scener där man in character försöker övertyga varandra om att någon bär på svart karma- så att man sen får hjälp när man tvingar över den svarta tärningen till en annan spelare/ rollperson.

Frivillig regel för 4+ spelare: De spelare/ rollpersoner som inte bär den svarta karman kan välja att skydda sig från en annan rollperson, och skriver ner denna person på ett hemligt papper. Om man sedan utsätts för ett försök att tvingas ta den svarta karman så kan den person man skrivit ner på lappen ej hjälpa till i den sociala konflikten- vare sig till ens fördel eller nackdel.
 

Gamgolfi

Veteran
Joined
5 Jun 2011
Messages
142
Location
Borås
Om spelaren stöter på ett hinder så kan han välja att springa igenom den/det, om hen lyckas beror på en D20 multiplicerat med historiapölen delat på ödespölen och ska jämföras mot antalet personer i rummet som kontrollerar varsin karaktär.

Om summan är större så lyckas spelaren med denna handling samt att han tar skada som SL utdelar efter tycke.
Om summan skulle vara lika, så lyckas spelaren och utstöter ofrivilligt ett segervrål efter utförd handling.
Skulle summan trots allt vara mindre så är hindret väldigt hårt.

Spelaren kan även i detta fallet muta övriga spelare men främst prioriterat SL med valfritt medel.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Rollpersonerna är alltid syskon med varandra.

Detta utesluter inte kärleksrelationer och/ eller äktenskap.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Fear said:
Om spelaren stöter på ett hinder så kan han välja att springa igenom den/det, om hen lyckas beror på en D20 multiplicerat med historiapölen delat på ödespölen och ska jämföras mot antalet personer i rummet som kontrollerar varsin karaktär.

Om summan är större så lyckas spelaren med denna handling samt att han tar skada som SL utdelar efter tycke.
Om summan skulle vara lika, så lyckas spelaren och utstöter ofrivilligt ett segervrål efter utförd handling.
Skulle summan trots allt vara mindre så är hindret väldigt hårt.

Spelaren kan även i detta fallet muta övriga spelare men främst prioriterat SL med valfritt medel.

...och att springa genom hinder innebär att sätta sig i trans och bli "andekropp"- vilket innebär att man likt ett spöke glider igenom den materiella världen.

(Förmågan att på detta sätt tillfälligtvis lämna den materiella världen är självklart knutet till ens öde, historia och ens familj- vilket förklarar mattematiken ovan...)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
"Mutan" som kan användas för att kringgå hinder kan dels bestå i att frivilligt ta en svart tärning, att kringgå sina fiender istället för att möta dem öga mot öga anses ohederligt och en skymf mot gudarna.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Elmrig said:
Mera grymheter :gremsmile: Någon som har några bra idéer för sociala konflikter?
Vad sägs om detta?

Inför en social konflikt samlar man ihop sina ödes och historiepoäng till en enda tärningshög. Bägge sidor konstaterar sedan vad man vill ha ut av konflikten Stakes tex- du blir jättekär i mig, eller du tror på min lögn etc.

Den sociala striden avgörs sedan i rundor med hjälp av ett 20-sekunders sand-ur (vad fan heter det- sånt sanden rinner igenom?)

A väljer i hemlighet ut ett antal tärningar ur sin hög och har sedan 20 sekunder på sig att lägga fram sina argument.

B gör likadant, och får också 20 sekunder på sig.

De andra spelarna och SL röstar sedan om vem som vann rundan. Den som förlorar, förlorar sin hög med tärningar som satsades. Den som vinner får lika många tärningar som hen hade mer än den andres hög.
A vinner med 7 tärningar. B förlorar med 5 tärningar. = B förlorar sina 5 tärningar och A får 2 nya tärningar till sin hög.

Vid oavgjort blir det som att båda vunnit/ förlorat -dvs båda förlorar tärningar.

Detta fortsätter tills en person blivit av med sina tärningar och förlorat.

I okomplicerade konflikter- tex övertala en vakt, så struntar man i tärningarna och rollpersonen har 20 sek och SL har 20 sek och sen röstar gruppen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Röstningen rörande vem som vinner varje rundan ska ske enligt en bedömning av hur väl deltagarna i konflitken uppfyllt vissa kriterier/mål i sitt skådespelande. Två globala kriterier/mål väljs av spelledaren och ett personligt kriterie väljs av varje spelare. Spelledaren väljer från en spelledarlista och spelarna väljer personliga kriterier från listor definierade i karaktärsskapandet.

Exempel:

Spelledarens kriterier: Dumdristighetoch Förlöjliga motståndaren.

Spelare As personliga kriterie: Äregirighet

Spelare Bs personliga kriterie: Feghet

Konfliktdeltagarna får 0-3 poäng av vardera ickedeltagare (inklusive SL) beroende på om de anser att målen uppnåtts. De som röstar får endast tilldela en poäng per kriterie och därmed inte ge både spelare A och spelare B poäng för "Dumdristighet". Den som får högst summa vinner rundan.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Mellan varje runda i sociala konflikter, så kan de rollpersoner som inte deltar välja att spela ut ett kort instick i debatten och ge en extra tärning till någons hög. Detta kan man göra en gång per social konflikt.

Det gäller alltså att skilja hårt på spelarens roll- som är att rösta ärligt på omgångens vinnare, och rollpersonen som troligtvis allierat sig med ena parten i dispyten.
 
Top