Nekromanti Moduler?

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Hej,

Har suttit och läst igenom den senaste skörden av meddelanden och lagt märkte till nått rätt intressant;

Det verkar finnas ett utbrett behova av moduler till snart sagt allt; drakar, hantverk, sjöfart och andar ... snart kommer nog förfrågningar om "den efterlängtade skogspromenadsmodulen" [långt ord] skall detta verkligen vara nödvändigt, är fantasin så död?

Bara undrar.

-roblin-
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Re: Finns redan

Vore nått för Neogames, döp den till "farliga skogen - barrens hämd" och säg att den ger en ny rymd till era skogseskapader.

Man skulle annars kunna kallan den "Utbygdsjägarens hemligheter".

Men jag är inte säker.

[color:yellow]What sound does yellow make?</font color=yellow>

-roblin-
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Roblin on 2001-05-14 16:08.</EM></FONT></P>
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
För att ge ett allvarligt svar till ditt inlägg (till skillnad från de nedan);

Visst, man kan använda sin fantasi till mycket när det gäller rollspel. I vissa fall är den dessutom mer lämpad än i andra. Jag skulle t.ex. själv aldrig köpa en äventyrsmodul; sådant material använder man sin fantasi till.

Men å andra sidan är moduler också mycket användbara. Om vi tar fallet med drakar, så tycks ju Eons drakar vara "specialanpassade" för Mundanas värld, och inte några klassiska fantasydrakar. Dom är tätt knutna till världen, så att säga. Och den här specialkopplingen är många intresserade av (bland annat undertecknad). Det är alltid roligt att se vad som gör just Eons värld unik.

Dessutom är det ju som så, att en modul innehåller (i de flesta fall) betydligt mer än vad man själv skulle hittat på rörande t.ex. drakar. Och detta extra stoff kan ju fler (och kanske bättre) äventyrsuppslag!

En annan, minst lika viktig faktor om du frågar mig, är ju det rena nöjet att läsa modulerna. =)

Drakvrede
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
En annan, minst lika viktig faktor om du frågar mig, är ju det rena nöjet att läsa modulerna. =)

Fan, du fick mig.

Ja du har ju rätt när det gäller riktigt specialiserade saker, som drakarna då. Men en egen modul om Andar? Borde det inte kunnat få sina 10 sidor i MM? Eller är det jag som förringar hela företeelsen?

No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
-roblin-
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Hmm...

10 sidor som beskriver en hel värld? En andemodul handlar ju faktiskt inte endast om andar...

Skulle du vilja se M&M-modul som endast består av 10 sidor med nya besvärjelser? Det skulle man sannerligen kunna hitta på själv! Men om modulen ska bli intressant, måste den ju innehålla mer än så. Samma sak med andevärlden!

Drakvrede
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Jepp, jag var ironisk, förlåt mig =)

Vad jag menar är, finns det fog för att alla dessa moduler verkligen behövs?

Jag såg bara ett mönster i modulbegäret, det slog slint när jag släte något om "hantverksmodulen". Skall en sådan vara nödvändig?

Sometimes its better to light a flamethower than curse the darkness.

-roblin-
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Det är lungt... :)


Men visst, du har helt klart en poäng i att det blir en viss modulhysteri när det gäller Eon. Däremot är jag inte säker på om det behöver vara något negativt. Dom som vill ha en massa moduler köper dem, de som vill använda sin fantasi till det mesta köper endast grundboken.

Hade faktiskt inte sett det där med en hantverksmodul. Personligen tycker ju oxå jag att det känns som en... rätt onödig modul. Men det är ju endast vad jag tycker! Om det finns ett sug efter en sådan, så får väl Neogames göra en sådan modul. :)

Drakvrede
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
En hantverksmodul skulle kännas rätt så onödig.
Men en modul som omfattar administrativ verksamhet, hantverksregler, omfattande prislistor, lagar för de flesta länder och en del kända personer.
Man gör ju trots allt en del andra saker än slaktar Tiraker...Eller?

Focii är för mesar!
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Det har ju liksom blivit en vana att Neo hela tiden skall ge ut nya moduler.

Från början behandlade modulerna de mer övergripande delarna såsom: M&M, Religioner, Alver, Dvärgar etc. De modulerna har ju så gott som alla behov av.

Nu har de allra största delarna fått sin modul, och därför börjar man gå in på mer och mer detaljer, såsom Drakar och Sjöfarare & Pirater (jag ser i alla fall dem som detaljer i jämförelse med ovan nämnda). Det kommer nog bli mer och mer så att man inte köper alla moduler, utan dem som man är allra mest intresserad av.


Det Förglömda: <A HREF="http://rollspel.hemployment.com" target="_new">http://rollspel.hemployment.com</A>
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Men en modul som omfattar administrativ verksamhet, hantverksregler, omfattande prislistor, lagar för de flesta länder och en del kända personer.

Mundana expansion kit. Hade nog kunnat inrymma det mesta bôset. Jag tycker det låter jättemycket som en "världenbok".
Kanske dags för en v.2 där med? Fan! Nu är jag där själv!!!

Man gör ju trots allt en del andra saker än slaktar Tiraker...Eller?

Jo...

-roblin-
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Armen ÄR cool

Jeeep Jeep men det jag säger är sant armens överlevnad handbok ÄR otroligt bra för att ge tipps om överlevnad problem och hur man kommer runt dom dessutom är många av de kulinariska alternativen till snabbmat roliga att prova ( *Hmm* Myr godis ) och den nämner även andra problem som man kan stöta på om man försöker klara sig lång tid ute i vildmarken...
STOP = vilket betyder
Stanna
Tänk
Orientera dig
Planera.
ÄR taget UR överlevnadhandboken och den är användbar OM Man kommer vilse eller om man är ute och handlar mat.. 1 man står still 2 tänker efter 3 Orienterar sig till det man behöver 4 Planerar efter ens plånbok...
Även om det är tänkt att användas av militära enheter under krig så kan STOP..


Sen andra böcker som Armens Kock bok ÄR utmärkt om man vill veta hur mycket föda några personer behöver och hur mycket det väger...
Sen Armens Sprängbok är helt enkelt underbar om man ska spela spel som Neotech eller bara införa Krut till Eon.
Flygkortet (boken är cirka 250 sidor ) är kanske sällan användbart men den har sina användnings områden den med.


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Jag håller delvis med dig som sagt, även om jag skulle vilja säga att andemodulen tillhör de viktiga modulerna, precis som demoner- & vandöda-modulerna. Alla dessa moduler utgör ju viktiga moment i Mundanas världsbild och uppbyggnad, precis som de moduler du nämnt.

Visserligen låter Legender & Hemligheter som en väldigt rolig modul, men är den nödvändig? Nja, jag vet inte riktigt. Drakar är ungefär samma sak; rolig, men kanske inte direkt livsnödvändig.

Däremot förstår jag att Neogames ger ut mycket moduler. Det är ju faktiskt ett bra sätt att tjäna pengar på. Ju fler moduler, desto större försäljningsomsättning och därmed större inkomst till mindre kostnader (per enhet). Men denna trend är ju inte direkt knuten till Eon. Det är ju en genomgående trend bland de flesta rollspel idag.

Drakvrede
 
G

Guest

Guest
Armen är INTE cool

Har du verkligen testat den? Om du har det så borde du veta att den är DÅLIG. Det finns en massa fel i den. (Enligt mig)

Sen Armens Sprängbok är helt enkelt underbar om man ska spela spel som Neotech eller bara införa Krut till Eon.

Krut i Eon? Är du verkligen allvarlig? Jag trodde du skämtade med det där inlägget om dvärgar och krut. Ska du inte låta dom komma på skjutvapen också och varför inte dynamit, nitroglyceril och TNT?
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Kapitel

Alla kapitel i boken är ju ganska tunt skrivna, hela grundboken är ju inriktad i att dela upp sig i mer ingående texter, sedan om Neogames ska dela upp varje kapitel i en modul på 120 sidor kanske inte är nödvändigt, men modulerna som kommit hittills har varit bra, i stort sett grundläggande. Jag tycker dock att länderna borde delas in i istället för bara Asharien&Soldarn så borde man göra moduler som rör hela Asharina eller hela Rhung-Alari, hela Västlandet osv.

Så värts ingående landmoduler som vi sett hitills har varit slarviga och tunna, nästan som det inte finns tillräckligt med materiel för att understöda ett helt land på 120 sidor.

Jag har hellre sett mer fakta inriktade texter om hela Asharina än lite tunnt hit och dit om just Asharien&Soldarn.

Och Consaber tänker jag nog inte köpa... hur många moduler blir det för att beskriva hela mundana.... typ 10-15...

Jag säger: Dela upp mundanas länder i typ 5 moduler... inte 15... men det är väl försent nu...

/MArtin
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Armen är cool

Ja jag har testad vissa saker ur armens överlevnads handbok.
Och DU har rätt det finns många fel i den boken men överlag så är den bäst då den faktist är tänkt att användas av krigare i fält inte av folk som bara vill prova att leva naturligt eller av folk som hamnat vilse...
DÄRFÖR är den optimerad för att användas för soldater omgivna av potentiella fiendesoldater och även 08 ska klara av att använda sig av den...


Sen Armens kock bok är bra den med :gremsmile: finns färdiga recept som ärtsoppa för 1 person för 10 personer för 100 personer.
Sen andra tipps som ungefärligt vikt det en standard människa äter och den kan användas för att utfodra en hel grupp.. ( Några äter MER andra Äter mindre och är det flera krigare ute så duger en beräkning på medelvärde )

Sen angånde Krut i EON så kör jag ljust nu en kampanj som sträcker sig över 10 år nu i bakgrunden så blev Krutets och Flintlås bössornas hemlighet stulet av Dvärgarna av människor.. ( Alla i gruppen är tiraker och var helt oskyldiga även om de fick tag i några av tjuvarna och stal från honom )
Dvärgarna hade utvecklat krutet och hållit det hemligt i några Dvärga generationer deras plan var att om ett nytt Alv/Dvärg krig utbröt skulle de ha det ulitmata vapnet men tyvär så blev hemligheten om krut stulna.. ( böcker provexemplar och flintlås musköter stals )

De två makterna som lyckades få hemligheten var Cirfalier, Thalamurier, och Jargierna lyckades köpa hemligheten av Cirfalierna sen bröt flera stora krig ut Dvärgarna och Alverna fick båda problem med plundrande Männskliga armer som brandskattade deras hem men de fick helt plötsligt en överaskande hjälp från en Tirak stam av Bazirik som erbjöd Sanarie alver och Drezin dvärgar hjälp..
De fick tillgång till krigare om dom hjälpte till att utbilda och beväpna dom..
En ny mäktig alians hade bildas och fruktan sprids bland mäniskorna när trupper av skäggingar spetsöringar och nattens döttrar börjar slå tillbaka

Dynamit och TNT samt Nitroglycerin kommer inte uppfinnas ÄN på flera ÅR hundraden i MIN kampanj.. Fast jag har en plan om en Revolver kampanj i EON men det får vänta


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 
G

Guest

Guest
Re: Armen är cool

Jag är visserligen bara hemvärnsman och ingen fullskalig krigare i fält men OK, jag kan godta det

Sen Armens kock bok är bra den med :gremsmile: finns färdiga recept som ärtsoppa för 1 person för 10 personer för 100 personer.

Visst kan det vara bra jag kan riktigt tänka mig hela släkten samlad runt ett långbord väntandes på ärtsoppa för hundra pers. /images/icons/laugh.gif

Jag vet att det egentligen inte är mitt problem, men jag tycker inte att krut och skjutvapen hör hemma i EON. Det förstör Fantasy känslan. Speciellt hör ovannämda saker inte hemma hos dvärgarna eftersom dom redan är så äckligt bra.
Sen tycker jag inte att det rimmar särskilt bra med dvärgar, alver och tiraker i samma team. Eftersom dom oftast inte kommer överens så bra.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Vad är en KrutTrokk ??????

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag är visserligen bara hemvärnsman och ingen fullskalig krigare i fält men OK, jag kan godta det <p><hr></blockquote><p>Oja var bara en vakt och depå man i lumpen men jag var otroligt aktiv i flygvapens ungommarna när jag var yngre mellan 10 år och 17 for på läger och hade skoj :gremsmile: ofta campa mitt ute i skogen fick prova att skjuta gevär och K-pist redan när jag var i 15 års ålder DET var skoj...
Men poängen är att det mesta jag har lärt mig ÄR Inte i Lumpen utan av folk jag har mött NÄR jag fjorde lumpen eller under min fritid.
Jag fick till och med träffa och prata med han som skrev överlevnads handboken. Gissa om han lärde oss mycket under lägret *ler* men han sa också att boken var designad för armens bruk lätta enkla knepp hans tipps var att OM man var civil så ska man skaffa andra böcker och komletera med..
Med armens bruk menas att den ska vara lätt att bära med sig och den finns i sammanfattad form på en liten plast historia som rymms i fickan. ( har bok versionen och plast versionen *ler* När jag berättar detta så är det RENT skryt från min sida och stolt över det /images/icons/cool.gif )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Sen Armens kock bok är bra den med :gremsmile: finns färdiga recept som ärtsoppa för 1 person för 10 personer för 100 personer.


Visst kan det vara bra jag kan riktigt tänka mig hela släkten samlad runt ett långbord väntandes på ärtsoppa för hundra pers. <p><hr></blockquote><p> Finns pasta med :gremsmile:


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Jag vet att det egentligen inte är mitt problem, men jag tycker inte att krut och skjutvapen hör hemma i EON. Det förstör Fantasy känslan. Speciellt hör ovannämda saker inte hemma hos dvärgarna eftersom dom redan är så äckligt bra.<p><hr></blockquote><p>OM någon har krutet rent taktiskt sätt gjort Dvärgarna mer sårbara HUR bra än en dvärg är blir han skjuten är risken OTROLIGT stor att han dör..
Ytterst få rustningar klarar av en kula det är något vi lärt oss från verkligheten och med Neotechs regler anpassade till Eon med SKYDDSVÄRDE och PENETRERINGS värde blir majoriteten av rustningar i mundana värdelösa eller nästan värdelösa...
Dvärgarnas fästen är designade för att mostå folk som använder katapulter och försöker slå sig in inte folk som greppar en kagge krut och spränger portarna bit för bit..
Det i händerna på Människor som är en aggresiv och farlig grupp specielt när de dvärgiska legendariska rikedommarna lockar folk till att knacka på dörren *PANG* gör att dvärgarna i Jargiska och andra områden har ett mindre helvete under konstanta krigs hot.


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Sen tycker jag inte att det rimmar särskilt bra med dvärgar, alver och tiraker i samma team. Eftersom dom oftast inte kommer överens så bra.<p><hr></blockquote><p>VEM sa att det rimar bra ?
Jag har haft otroligt många roliga dagar då vi spelat då hela aliansen höll på att gå sönder och var tvungen att lagas.

Tirakerna ville ha vapen deras ledare insåg att Krutet var ett dödligthot emot dom då cirfalierna hade det specielt då tirakerna ett år innan hade lyckast plundra några cirfaliska städer /images/icons/cool.gif en tirakisk armada brandskattade dom *ler*
( Ge oss pengar annars bränner vi staden )
Tidigt lyckades tirakerna få alians med Sanarie genom att några av dom tirakerna försöka sälja krutet de stal från några av de tjuvar som hade stulit det från Dvärgarnas fäste.
Under förhandlingarna anfölls gruppen Tiraker och Alver av Arga Dvärgar som kastade in ytterligare en krut kagge i ett försök att "spränga" alla bevis tack vara Tirakernas mod räddades några av alverna liv ( Tirakerna ville igentligen bara döda dvärgarna men några av alvena stod i vägen och drogs med ) trots att flera av Tirakerna dog.
Senare bad Trokhan ( Tirakiska ledarinnan ) Tirakerna i gruppen att fara tillbacka försöka prata med alverna för att skapa en alians emot Alvers och Tirakers fiender.
Erbjudandet var OM någon anfaller ER och era alierade så anfaller dom OSS och VÅRA alierade och NI ger oss rätten att köpa vapen av er och ni får rätten att hyra krigare av oss.. ( Plus en skeppslast av intresangta växter plundrat cirfalisk byte )
Alverna som är otrigt få i jämförelse med människorna specielt dom i Jargien som även de hade fått Krut och Jargier gillar att bränna magiker Sanarie ÄR magiker så rädsla är en fruktansvärd känsla.
Alverna viste att de hade för få soldater men genom tirakernas erbjudande hade de MER än nog soldater..
Tyvär viste inte Alverna vad Tirakerna tänkte göra sen *ler*

Genom att kontakta Drezin som de hade haft kontakt med tidigare tillsammans med lite gåvor ( en skeppslast gåvor bestånde av virke svavel osv ) och ett erbjudande Dvärgarna inte kunde mostå då de redan hade fått problem med plundrare som använde krut..
Erbjudandet var OM någon anfaller ER och era alierade så anfaller dom OSS och VÅRA alierade och NI ger oss rätten att köpa vapen av er och ni får rätten att hyra krigare av oss...
Dvärgarna som är få i antal viste att det inte skulle dröja länge fören en mänsklig arme försökte erövra deras fäste så de fruktade framtiden.
Drezin som du kanske har läst har arbetat för att få tirakiska alierade ljublade och acepterade tyvär viste dom inte att Alverna redan var alierade med Tirakerna...

Det går några ÅR och

Sen när båda grupperna upptäckte varandra var det försent att dra sig ut Tirakerna hade redan visat sin krigiska lojalitet bland annat genom att ställa upp emot tirak Frakk stammar som försökte plundra alviska och Dvärgiska ställen och emot plunde armer.
En ny stad byggdes för att stödja Tirakerna då deras stam hade drivits ut från Takalor av erövrande Cirfaliska armen.. ( INTE alla tiraker bara några få av många Bazirik stammar drevs iväg, andra drevs inåtland )
Jargiska armen började även de att anfalla och krig stod inför dörren..
Bazirik Tirakerna i aliansen förbereder ett stort annfall emot cirfalierna på Takalor de får stöd från alviska och Dvärgiska alierade och passar under tiden på att utöka sin stams storlek deras bas ligger forfarande kvar i SVARTSTAD då den är strategiskt placerade nära alviska och dväriska ställen..
Ovan jarla har en stad börjat byggas genom Dväriska och alviska designers och byggherrar och tirakska muskler.
Men allt är inte lungt Jargien skjuder av inbördes krig en av spelarna kom på hur de skulle göra livet jobbigare för Jargiska armen de började sälja Dvärg krut billigt till alla jargiens fiender och inbördes fiender..
SÅ den Jargiska frammarchen i Asharien avbröts och när fiender började att slå tillbacka i legio.
De dväriska och Alviska samt Tirakiska ledarna i aliansen ( SL acepterade det var en genialisk plan )

Tirakerna i SVARTSTAD även kallad aliansstaden då den består många dvärgar alver och många många Tiraker en minoritet är mäniskor som behandlas väl om de är lojala.



DU måste tänka på lite fakta Tirakerna MÅ vara starka snabba men de är inte snåla varelser en tirak äter dubbelt så mycket som en människa ( Gurdh lika mycket trukh 3-4 gånger så mycket ) och mest kött det betyder att det kräver dubbelt så stora odlings områden för att försörja tio tiraker som det krävs för att försörja tio människor.
I slutändan gör det att Tirakerna kanske fortplantar sig fort men de kan inte ha lika stora armer som människora.

försörjnings frågan för en Tirak arme ÄR jobbigare än för människor ett helt område i skog och odlings områden kan snappt bli befriat från allt ätligt långt innan tirakerna har hunnit vinna striden och de kan därför svälta till döds...
( Sådant har hänt mänskliga armer många gånger i VÅR värd risken för tiraker ÄR större )

SÅ människor är ett stort hot emot tiraker..

Då de första tirakiska Krutgevär ofta sprängde användaren i luften användes Gurdher som Älskade sitt jobb även om riskerna var astronomiska.. ( Höga ljud är SKOJ )
Även om risken att bli spränd inte är lika hög så finns den forfarande då Magi lätt kan få allt krut att explodera så bland tiraker är de flesta flintlås gevärs skyttar Gurdher som struntar i risken.
Tyvär så insåg Gurdherna att de kunde få en stor Trukh att fly genom att hota att skjuta huvudet av honom.
de krävde vissa rättigheter de blev KrutTrokk spräng befäl krut krigare.
Tekniskt sätt en KrutTrokk är en titel som gör att dessa krigare har rätten gurdh flickor framför andra gurdh krigare och rätten till att behåla sitt eget plundrings byte.. ( OM någon starkare försöker ta det så spränger gurden tjuven )

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 
Top