Nekromanti Moduler

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
Efter det att jag hörde att Mundana, Krigarens väg och Monster och varelser gått mer eller mindre ur produktion blev jag något orolig hur NeoGames tänker med hela Eonprojektet, hur ska nya spelledare få tillgång till all information som står i Krigarens… och i Monster…? (Att Mundana görs om i Geogafica… visste jag...)
Var det tanken att Eon bara skulle sörja för dem som redan hade tillgång till de gamla modulerna? Hur prioriterade NeoGames Eon nu när de pratar om Phobia och Terra One på sin hemsida? Eftersom jag inte nöjer mig med att spekulera eller antaga saker bestämde jag mig för att skriva till Carl Johan Ström och be om svar. Nedan följer hans brev:


>Jag är en ny spelledare som har en hel del erfarenhet om Eon och Mundana från ett spelarperspektiv samt som bollplank till min spelledande lillebror. Jag har nu tänkt börja själv men blir lite oroad över tillgängligheten på era produkter. Jag kan förstå att Eon II och Mundana är borttagna; Eon II boken antar jag var mest menad för gamla spelare som redan har moduler och de gamla reglerna och Mundan ska bytas ut mot Geografica Mundana. Men att Krigarens väg och Monster och Varelser försvann/håller på att försvinna har jag svårare att förstå. För en ny spelledare som mig blir det här ett problem då man inte kan få tag på alla moduler. Nu är detta inget problem för mig personligen då jag har/kommer att få tag på alla moduler jag behöver; men för en person som jag om 6 månader blir det här ett mycket större problem. Inga stridskonster att tala om och inga stats för en häst till exempel...


>Min fråga är hur Neogames kommer att hantera detta, det cirkulerar rykten om missnöje med delar av Krigarens väg, kommer det att komma en andra utgåva? Vad häder när Monster och Varelser tar slut?


Inga nytryckningar kommer ske av Krigarens väg eller Monster & varelser.

Här är planen:
Eon II-mjukpärmar ersätts av:
Eon II-deluxe (hårdpärmar) vecka 43
(samt alternativt av Eon II-boxen så klart)

Mundana ersätts av:
1) Geografica Mundana (160 sidor), vecka 48
2) Barbarer & Människofolk, 2003
3) Encyklopedia Mundana, 2003

Krigarens väg ersätts av
1) Riddaren, vecka 43
2) Vapenmästaren, 2003
3) Krigsherren, 2003

Monster & varelser ersätts av
1) Monster & bestar, 2003
2) Vilddjur & bruksdjur, 2003
3) Bestialiska folk, 2003

Jag är nyfiken på att få veta vilken prioritering Eon kommer att få nu när ni mer och mer börjar att utveckla Terra One och Phobia?

Hög. Det är inte samma team som utvecklar Phobia. Terra One kommer först nästa år.

>Till sist vill jag tacka er för det underbara rollspelsystemet som Eon utgör, ni har gjort ett fantastiskt jobb och jag hoppas att jag inte sett ens en tredjedel av er vision än.

Du kanske har sett hälften av vår vision, det är i alla fall min bedömning.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB

___________________

Ja vad kan man säga?
Helt plötsligt fick releaseplanen ett nytt ansikte och vi fick några fasta datum. Och angående visionen Eon, med lite snabb överslagsräkning kommer jag fram till att vi kommer att ha ett Eon-universum på 3500+ sidor när NeoGames börjar känna sig klara.

Jag blir så glad…

/Marcus
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Det där har jag vetat sedan GothCon men inte vågat säga något. Men det är bra att många nu vet. Om amn vill ha tag på Mundana, Krigarens Väg och Monster & Varelser av ren EONnördighet så kan man ju kika in här Finns dom inte när du läser så kommer dom snart in.

Gällande releaserna så finns det 42 sidor i KV om fältslag, så det är inte så överjobbigt att knåpa ihop en eventuell 64-sidors modul vid namn Krigsherren. (obs. jag vet inte hur tjock den kommer bli). Och angående vapenmästaren så finns det 48 sidor om vapen, rustningar och stridskonster.

Men låt oss säga att releaseplanen håller (dom måste ju lära sig nån gång). Då har vi 6 nya böcker + 2 romaner 2002 och 9 nya böcker under 2003. Unde 2004 finns då kvar Demoner (som åtminstone har ett omslag), Misslor (som Krille ser fram emot + att han har hela boken i huvudet, tror jag iaf), Sylfens Vrede/Diamantäpplet. Plus att Marco ska göra Cirefaliernas bok och sen kanske även Västlanden (Mûhad/Momolan/Eumo) får sig en bok. Kanske att Mystik & Magi förändras till nåt nytt, likande hur man gjort av de andra "basmodulerna". Dessutom så är Spelarens Handbok inte bra (man måste fortfarande ha grundboken för att skapa en rollperson) och spelledarskärmen out-of-date med tanke på att den använder det gamla sättet att räkna skada på.
 

Tsigalah

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
94
Location
Uppsala
En bok om Cirefalierna…Utmärkt!

Jag har saknat mer ingående information om dom.

Tror du att Thalamur kommer att få en egen modul?

/Marcus
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
När jag praktiserade på neoGames hösten 2000 sa Carl Johan Ström: "Thalamur är en härlig polisstat... Det kommer ingen modul än på fem år"
Men man vet aldrig... Jag skulle gärna se en bok. Om du vill ha mer info finns det i nåt av de första numrena av Codex (002, 003 eller 004). Dessutom så kommer det mer i Geografica (minst 6 sidor).

Marco har iallafall sagt på forumet att han ska skriva cirefalierboken (och till mig personligen).

Om du vill kan du ju provskriva en text åt neoGames så kanske du får skriva Thalamur...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Kläm ut en bok om Mundanas historia och skapelsen på några tusen sidor så har du ett nytt Midgård!

Om 10-20 år kommer jag att fråga dig "vad var det jag sa?", när neoGames har gått till historien för sina skitbra och genomtänka rollspel och rollspelsvärldar! Och , ska jag ta fram bönemattan och rikta den mot neoGames kontor...!

*är trött*
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
Jag blir så glad…

Och ännu gladare blir man när man för Sveroks saftiga bidrag kan köpa alla dessa böcker! /images/icons/laugh.gif
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Jodå - det kommer jag att göra. Jag blev lite kall när mina hårddiskar (IBM-skit) kraschade i helgen (jag har aldrig hört en hårddsik sjunga förut), men jag har backuper av materialet.

Det får bli en rejäl semester för att skriva klart det hela. =)
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Varning för IBM [Brutalt OT]

Min aldeless nya IBM 120GXP 80GB har börjat visa anlag för att krascha. T.ex. så låter det som att läshuvudet hugger fast i skivan med jämna mellanrum (har erfarenheter om detta tidigare). Dessutom så har jag två vänner som fått sina IBM-diskar kraschade, och en annan vars disk är på god väg. Så, jag föreslår att alla försöker hålla sej borta från IBM så mycket som möjligt.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Varning för IBM [Brutalt OT]

Jag hade en gång i tiden en HD med likadana problem. Behöver knappt sägas att den totalt kraschade. Det var en IBM även den.
Halveringstider på hårddiskar eller?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Re: Varning för IBM [Brutalt OT]

Jag som ska installera en IBM-hårddisk idag... /images/icons/frown.gif
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Varning för IBM [Brutalt OT]

Ajaj. Nåja, du kanske har tur och slipper problemet. Och det finns även ett sätt att motverka det, nämligen genom att se till att hårddisken bli tillräckligt kyld, för problemet ska tydligen vara på grund av överhettning. Det du kan göra är att antingen fixa en extra fläkt som kyler disken eller att disken placeras med lite luftrum runtomkring för ventilation. Att montera den alldeles intill en annan hårddisk är alltså ingen bra idé alls

Ett bättre forum för datordiskussioner är kanske SweClockers, så om du vill ha mer info om detta så bör du vända dej dit.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Denna månad är det meningen.... Samtidigt som 'Två Tornen' blir det väl i själva verket


Edit: Nästa Månad, oktober ska det vara. Riddaren kommer ut snart är det meningen
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Varning för IBM [Brutalt OT]

IBM har ju sålt av sin fabrik för hårddiskar. Senast jag hörde så hade 9 av 10 IBM-diskar sådana kraftiga fabrikationsfel så de riskerade att krascha vid normal användning.

På jobbet här har över dussinet hårddiskar totalhavererat. Alla har varit av IBM-märke... Däremot så har våra Samsung och WD-diskar fungerat utan problem.

Synd - för IBM gjorde riktigt bra diskar före GXP-serien.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Re: Sjöfararen

Jag börjar bli lite orolig angående Sjöfararen. Man har inte hört så mycket om den och den fanns inte med när Tradition satte upp datum.. Det är trots allt den modulen vi fått vänta längst på, så den borde, enligt mig, prioriteras först.
 
Top