Nekromanti Modulbetyg

Harff

Veteran
Joined
17 May 2005
Messages
33
Jag sökte och kollade rundor i EON-forumet, men kunde inte hitta en betygstege som är gjord av EON-konsumenterna.

Skulle vara intressant att ha tillgång till en sådan.. tex där mer än 5 personer betygsättermodulerna och ger KONSTRUKTIV kritik till framtida skribenter. Dels för folk som har pengar över och har råd till en ny modul och för skribenterna som kanske kan se vad som går hem i den svenska nördsjälen...

Tips och URL:s är uppskattade.

PS. Vilken av L&H, Drakar, Consaber & Thalamur får högst betyg av er? DS.
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Jag säger som många har sagt tidigare: det är bättre att lägga upp den på NeoWiki. Efter ett par veckor är tråden försvunnen långt ner i arkivet och personer som letar efter den kommer att få problem. Det är bättre att publicera en sån lista på NeoWikin.

Annars är det en jättebra idé. Jag tycker nog att de flesta av böckerna är värda att köpa, man vet aldrig när man behöver en viss fakta.


/Carnin - föreslår
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Håller med. Det finns många trådar som tar upp vad som är viktigt i början, sen är det bättre att anpassa inköpen efter vilken prägel du har på kampanjen.
 

Harff

Veteran
Joined
17 May 2005
Messages
33
Jo, menade egentligen inte här.. och inte på neowiki heller(tänkte inte på den sidan, upps) men du har rätt... Jag tänkte mej som en kortbeskrivning kanske, sen betyg.. men kan man ha omröstnings script där så att betyget ändrar sej utifrån folk som röstar?
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Egentligen tycker jag att betyg är väldans dåliga. Det enda som ger dig som tilltänkt köpare något är varför folk tycker ditt och datt. T ex har jag läst mycket här att Sjöfarare och Pirater inte ska vara en bra modul - för mig är den ovärdelig. Älskar handelsavsnittet (någon mer som minns SeaDogs? :). Som speltillägg och grundutbildning i fartyg med allt vad det innebär är den kanon. Givetvis tycker en del att den är dålig då de trodde att handelsreglerna skulle ta upp handel i mindre partier såsom handelsbodar osv. För mig är den dock kanon.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Konstruktiv kritik? Aldrig! Freeeeedom!

Men jag kan ge lite löst ryckta betyg utifrån ingenting:

Eon III - Spelarens bok: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Eon III - Spelledarens guide: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Barbarer & Människofolk: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Diamantäpplet: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Drakar: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Cirefalier: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Encyklopedia Mundana: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremsmile:

Fjärran riken: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremsmile:

Geografica Mundana: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Spelarens bok: :gremlaugh:

Sorgernas brunn: :gremlaugh:

Jarla: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Mystik & Magi: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Dvärgar: Stenens söner: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremsmile:

Asharien & Soldarn: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Religioner: Gudarnas kamp: :gremsmile:

Tiraker: Mörkrets döttrar: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremsmile:

De Fördömdas Sista Hopp: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremsmile:

Consaber: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Sjöfarare & Pirater: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremsmile:

Vandöda & Nekromanti: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremsmile:

Legender & Hemligheter: :gremlaugh: :gremlaugh:

Monster & Varelser: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremsmile:

Regnsynd: :gremlaugh: :gremlaugh:

Riddaren: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Vapenmästaren: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Alver: Förbannelsens folk: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:


Och mer orkar jag inte. :gremsmirk:

(Okej, resultat: En 0,5 - Två 1 - Två 2 - Tre 2,5 - Fem 3, Tre 3,5 - Sex 4 - En 4,5 - Tre 5: Spelarens bok, Drakar & Cirefalier)

-Hjalle - gör det lätt för sig.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Fegis :p

Hoppas du inte tycker att du tycker att de ska köpas in efter betygsordning... Spelarens bok, Drakar och Cirefalier skulle isf bli den lustigaste samling Eon-moduler jag vilat ögonen på...

Lite småkommentarer.

Vad gör att Geografica Mundana får ett sådant medelbetyg? Kunde det gjorts på annat sätt? Pss med Religioner... vad motiverar ett så lågt betyg?

Lite frågande till att Vandöda får så högt betyg i kontrast till ovan nämnda.

Ingen personlig kritik mot dig alltså, vill bara veta hur du tänker och vad du finner viktigt. Så jag vet hur jag ska styra dig när jag blir diktator...

/ZaiToh - *Slår upp 'Fursten' och börjar läsa...*
 

Harff

Veteran
Joined
17 May 2005
Messages
33
tackar, men bara genom att jämföra ditt betyg och dem jag har på dem modulerna jag själv har så ser man att det inte stämmer överens.. Därför hade en betygskala med uppdaterade betyg varit ovärderlig.. men tack ändå.. :gremlaugh:
 

Harff

Veteran
Joined
17 May 2005
Messages
33
Det jag menar.. Om man har en betygskala som ändrar sej utifrån vad konsumenterna anger.. så kommer ju även sjöfarare-modulen få ett rättvist betyg utifrån konsumenterna..

:gremlaugh:
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
En eller två recensioner finns här. Om du vill se fler kan du väll skicka in ett par själv också. Jag vet att detta inte är en omröstning eller betyg skala men att ha det till varje rollspel och sådär skulle bli lite mycket och att ha det till ett rollspel skulle vara orättvist :gremlaugh:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
enkel betygsättning av befintliga tillbehör

Betyg baserade på hur ofta (lite i förhållande till bredd) boken kommer fram och var reaktionen blir när de kommer fram.

:gremooo:
Asharien & Soldarn, Riddaren,

:gremlaugh:
Barbarer och människofolk, Drakar, Cirefalier, Geografica Mundana, Mystik och magi,

:gremsmile:
Diamantäpplet, Fjärran riken, Sorgernas brunn, Jarla, Dvärgar, Religioner, De fördömdas sista hopp, Tiraker, Consaber, Legender och hemligheter, Regnsynd,

:gremtongue:
Encyklopedia, Spelarens handbok, Sjöfarare och pirater, vandöda och nekromanti, Monster i mundana, Vapenmästaren,
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Geografica Mundana är förvisso nödvändig. Men särskilt intressant att läsa är den inte.

Religioner: Gudarnas kamp är ett bottennapp. Ingen Eonkänsla, ointressanta religioner, rent ut sagt pisskassa illustrationer, torr text och allmän uselhet.

Vandöda & Nekromanti har nån halving över medel, eftersom den behandlar ett ämne som intresserar mig, erbjuder bra stämning och en väldigt bra blandning mellan regelmassa och text. Illustrationerna är extraordinärt snygga.

-Hjalle, saknar tid, ork och lust till alla förklaringar. Men jag måste juh förklara...
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Få förutom jag har läst Thalamur (den är outgiven)

PS. Vilken av L&H, Drakar, Consaber & Thalamur får högst betyg av er? DS.

Jag är en av dom få som kan sätta Thalamur som favorit av den och Legender & hemligheter, Drakar och Consaber.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Enbart ett tankeexpriment nu. Om 90% om de som röstar inte vistas på sjön så har de heller ingen anledning av boken. Dessa tycker givetvis att den är kass då eftersom den enligt dem är helt oanvändbar. Skulle ett betyg vara rättvisande om du hade användning av just en sån bok - men inte var helt övertygad? Om 90% satt lägsta möjliga betyg på användbarhet - vad säger det betyget egentligen om modulen som sådan (dvs det den är tänkt för).
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Där tar du upp problemet med betyg. Har majoriteten mer rätt än bara Hjalle hur DU uppfattar moduler? Skulle folk i text istället ge sin bild vet du mer om de har samma smak som dig eller inte. Bakom en siffra är du anonym.
 

Harff

Veteran
Joined
17 May 2005
Messages
33
Intressant.. men jag menar ju så klart att dem ska bedömma den i jämförelse med vad den ska innehålla, inte utifrån om dem håller på med ett äventyr på sjön. Ger den bra regler, information, uppfattning om hur sjölivet och allt vad det innebär går till i Mundana... Inte om dem kommer använda dem i sin kampanj som handlar om försvunna tempel i Momlans inland...
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Lyckas du med att få folk att lägga såna bedömningar skulle jag bli djupt imponerad. Själv har jag egentligen inget större behov av det, jag köper allt som släpps till EON (och har äntligen fått komplett samling iom att jag hittat Monster o Varelser, Krigarens Väg och Mundana i nyskick ;). Jag hoppas fler gör så, inte minst för att stödja rollspelshobbyn.

Det jag tror skulle ge mer är att sätta upp mål och riktlinjer till vad som bör inhandlas först (givetvis ihop med vilken kampanj de passar givetvis). Jag har köpt alla mina Eon-böcker i fyra stora stötar, frånsett på tidigare tid då jag helt enkelt bara kan köpa de som nysläpps. Tror att det hjälper nybörjaren mer faktiskt. Den som hållt på ett tag och bara ska utöka samlingen måste anpassa inköpsbeslutet till vad det är för typ av kampanj han/hon ska spela - inte hur många stjärnor den fått i en betygsättning.
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
"Monster o Varelser"... där har du en modul du aldrig kommer behöva. Någonsin. En halv monsterköttbulle i betyg. :gremsmirk:
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Hmmm, och hur användbar är Mundana när jag har Geografica Mundana? :p

Att ha en komplett samling är mycket tillfredställande i mina ögon. Men tycker du att Monster är bättre än Monster o Varelser?

Det jag absolut inte kan förstår är var tomtarna kommer in i Eon... känns så fel och jag hoppas verkligen att de kommer plockas bort i Bestialiska folk.
 
Top