Nekromanti Modul till NWN (OT?)

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag är medveten om att det här inlägget kanske inte riktigt hör hemma på det här forumet men jag kunde inte komma på något bättre ställe att leta efter kreativa rollspelare. Dessutom är det faktiskt i högsta grad frågan om rollspelsskapande även om det inte är frågan om bordsrollspel.

Ok, till saken:
Jag är sugen på att utveckla en eller ett par moduler på svenska till Neverwinter Nights men inser att det kommer att bli svårt och inte lika roligt att göra det själv så jag tänkte höra om det är någon som är sugen på att hjälpa till.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag tror du hittar mest hjälp på Rollspelsmakande-forumet eller Allmänna spelforumet... :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tråden flyttas

Det är ett trevligt ämne, men hör mer hemma på Rollspelsmakarforumet. Dessutom är jag inte särskilt intresserad av att någon bygger saker till NWN baserat på Rävsvans produkter, emedan alla varumärken och namn som stoppas in i en NWN-modul blir WotCs och Blizzards egendom.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Blizzard [OT]

stoppas in i en NWN-modul blir WotCs och Blizzards egendom

Hmm... Vad har Blizzard med det hela att göra? De företagen som är inblandade i NWN (förutom Wotc) är Interplay, Bioware och Black Isle, inte Blizzard.

[/besserwisser]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Blizzard [OT]

"Vad har Blizzard med det hela att göra? De företagen som är inblandade i NWN (förutom Wotc) är Interplay, Bioware och Black Isle, inte Blizzard."

Whateva. Poängen är inte att företaget Företaget får rätten till namn och varumärken. Poängen är att jag förlorar den, och sker det utan mitt medgivande så blir jag putt.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Blizzard [OT]

Whateva. Poängen är inte att företaget Företaget får rätten till namn och varumärken. Poängen är att jag förlorar den, och sker det utan mitt medgivande så blir jag putt.

Hehe, skulle bara kolla så det inte var något jag missat. :gremsmile: Att de satte stämpeln att "vi får rättighet till allt som produceras i den här motorn" var väl ungefär det svinigaste de kunde göra mot de glada användarna som fanns. Därav föll många potentiella projekt eftersom de som har sina projekt inte gärna lämnar ifrån sig rättigheterna bara sådär. Hade det inte varit så så hade åtminstone jag gärna sett Västmark i NWN.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Hur kan det bli så?

Jag hade inte tänkt använda din eller någon annans spelvärld men om jag ovetandes hade gjort så hur kan jag som inte har rättigheterna till en spelvärld råka ge bort den till någon annan? det låter ju vansinnigt! :gremconfused:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Hur kan det bli så?

Det blir så. Lite omvänd Robin Hood-effekt. När Interplay lanserade världsskapar-motorn så sa det att allting som görs i den tillfaller WotC och Interplay. Så om du använder någon annans värld och gör i motorn så tillfaller rättigheterna Wotc och Interplay. Du tar från de fattiga och ger till de rika, ungefär...
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Re: Hur kan det bli så?

Det känner jag till men det innebär ju inte att Krille samtidigt förlorar rättigheterna till Västmark i fall jag olovligen skulle få för mig att göra en modul som utspelar sig där.
Som jag har förstått det så har hela grejen med att ingen annan skall kunna ha nämnda rättigheter tillkommit för att förhindra att folk skall börja tjäna pengar på sina moduler.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hur kan det bli så?

"Jag hade inte tänkt använda din eller någon annans spelvärld men om jag ovetandes hade gjort så hur kan jag som inte har rättigheterna till en spelvärld råka ge bort den till någon annan? det låter ju vansinnigt!"

Det är det, men det har att göra med lite civilrätt och brottsrätt.

Antag att person A har rättigheterna till produkt 1. Person B gör en modul till NWN med grunks från produkt 1, och släpper den. Därigenom ingår person B ett avtal med företaget C som ger företaget C rätt till produkt 1 utan person As medgivande.

Vad händer nu? Jo, företaget C har tagit över rättigheterna i god tro att person B har dem från början. Så länge som jag inte kan bevisa att person B har gjort ett brott, dvs snott mina rättigheter, så gäller det avtalet mellan B och C. Det vill säga, C har rättigheterna till As produkt 1. Så för att civilmålet för att C ska tappa rättigheterna till produkt 1 ska kunna avgöras så måste brottsmålet mot person B avgöras med fällande dom av person B.

Och här är kruxet: jag tror att det är få privatpersoner som har lust att ta upp den rättsliga kampenj med företag eller andra personer, speciellt om det gäller hobbyprojekt.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Lite funderingar

Det hade med andra ord varit en ganska bra affär för WOTC att betala någon för att göra en modul av Vampire och alla andra större rollspel. Tills dess att ett antal brottsmål var avklarade skulle de ju i så fall ha mer eller mindre monopol på rollspel!?
ÄR det inte så att de bara får rättigheterna på precis det som finns med i modulen (även om det kan vara illa nog)?
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Lite funderingar

Det hade med andra ord varit en ganska bra affär för WOTC att betala någon för att göra en modul av Vampire och alla andra större rollspel. Tills dess att ett antal brottsmål var avklarade skulle de ju i så fall ha mer eller mindre monopol på rollspel!?

A. Vampire är inte ett hobbyprojekt och ligger utanför jämförelsen.

B. Vampire har lagen på sin sida. Kåpyrajt, du vet. Bevisen finns för WW's ägande.

C. Hade WotC betalat någon för att bygga en modul på någon annans rättigheter hade de själva gjort en riktig lagtabbe. Du hör ju hur det låter.

Mogge - får nog passa sig lite med sitt Västmark-dataspel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Lite funderingar

"Det hade med andra ord varit en ganska bra affär för WOTC att betala någon för att göra en modul av Vampire och alla andra större rollspel. Tills dess att ett antal brottsmål var avklarade skulle de ju i så fall ha mer eller mindre monopol på rollspel!?"

Inte särskilt, för i civilmålet efter fällande dom (och talar vi Vampire så lär det vara exakt det som händer, iom att Vampire har varit ute tio år längre än NWN) så skulle WotC bli stämda till stenåldern. Och det är de marginellt intresserade av.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Re: Lite funderingar

A. Vampire är inte ett hobbyprojekt och ligger utanför jämförelsen.
Det kan ju inte vara så att vissa spel är undantagna. Jag tvivlar inte på att WW skulle få rätt till slut men tills dess att den rättsliga tvisten vore avgjord så skulle ju i så fall WOTC ärga rättigheterna till WWs produkt.

B. Vampire har lagen på sin sida. Kåpyrajt, du vet. Bevisen finns för WW's ägande.
Jo naturligtvis men Krille har ju det samma för västmark så det gör ju i sig ingen skillnad i så fall. Möjligen kan det bli lite svårare med den där biten om i god tro eftersom WW är så stort.

C. Hade WotC betalat någon för att bygga en modul på någon annans rättigheter hade de själva gjort en riktig lagtabbe. Du hör ju hur det låter.
Naturligtvis begriper jag också att det inte är lagligt men du tror väl inte att alla företag håller sig till lagen. I vilket fall var det bara ett exempel på konstiga situationer som skulle kunna uppstå.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Lite klargöranden

Efter att tråden åkt runt på halva forumet och min ursprungliga fråga förvandlats till en diskussion om rättigheterna till NWN-moduler (en diskussion som jag visserligen bidragit flitigt till men nu väljer att dra mig ur) vill jag försöka styra tillbaka den till min ursprungliga fråga.

Jag undrar om det är någon som är sugen på att tillsammans med mig skapa en eller ett par moduler till NWN på svenska. Med hänsyn till ovan nämnda diskussion vill jag dessutom påpeka att jag inte har för avsikt att placera dessa moduler i någon existerande spelvärld. Inte ens min egen!
Dessutom har jag för avsikt att försöka skriva moduler som inte i första hand går ut på att sli ihjäl goblins och kommer i största möjliga mån att frångå D&D-systemet som jag tycker är extremt dåligt. I hur stor mån det är möjligt att göra detta återstår dock att se.
Anledningen till att jag vill göra mina moduler på svenska är att jag helt enkelt inte känner att jag kan skriva tillräckligt kreativt på engelska. Det här är en punkt som jag kan tänka mig att dra tillbaka men då får du som absolut vill göra någonting på engelska tillsammans med mig räkna med att göra en del översättning.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Ditt inlägg syns inte...

...och det gör förmodligen inte detta heller. Sablans Arvidos. Flyttar tråden mitt upp i allting. ([color:\\"gray\\"]pssst:[/color] det finns ett sätt att läsa "försvunna" trådar. ändra från tillexempel "games" till "rollspelsmakande" i URL-delen och ladda sidan. tadaaa!)

Det kan ju inte vara så att vissa spel är undantagna. Jag tvivlar inte på att WW skulle få rätt till slut men tills dess att den rättsliga tvisten vore avgjord så skulle ju i så fall WOTC ärga rättigheterna till WWs produkt.

Som Krille sa, det kan bli svårt för någon att vilja ta striden för ett hobbyprojekt. WW har med sina kundkretsar, anställda och gud vet vad mycket större chans att klara sig bra i en rent juridisk situation.

Jo naturligtvis men Krille har ju det samma för västmark så det gör ju i sig ingen skillnad i så fall. Möjligen kan det bli lite svårare med den där biten om i god tro eftersom WW är så stort.

Se ovan, alltså. B var en notering för att C skulle träda i kraft, samtidigt som den förlitade sig på A.

Naturligtvis begriper jag också att det inte är lagligt men du tror väl inte att alla företag håller sig till lagen. I vilket fall var det bara ett exempel på konstiga situationer som skulle kunna uppstå.

Jag tror att Wizards of the Coast håller sig till lagen! :gremshocked:

Tänk efter: är det värt att bli stämd över ett uselt försök att norpa åt sig rättigheterna till Vampire? Eller Västmark? Knappast. Är det värt att överhuvudtaget betala någon för att få rättigheterna till Västmark? Knaaappast. Spelet är ju knappt känt utanför Sverige, och stämningen överträffar inkomsten av produkten. Helt sotat, alltså.

Mogge
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Re: Blizzard [OT]

Ehm... ska man vara riktigt noga så lämnade Black Isle bort projektet, som istället lanserades av Atari, eftersom BI inte trodde på spelet.

Så det lanserades aldrig av BI - därför inte heller Interplay (skulle jag kunna tänka mig i alla fall, men BI har nada med det att göra).
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Blizzard [OT]

Okej, så kanske det var. Tack för att du rättar en okunnig. :gremsmile:
 
Top