Nekromanti Modul om Samhällets baksida...

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag har funderat på det, kommer det någon sådan modul?
Alltså om tjuvar, lönnmördare, rövare, tiggare, horor och allt det där...

Tjuvar och lönnmördare är ju vanliga inslag i spelgrupper... Många spel har moduler för dessa yrken, och jag hade gärna sett en till Eon också...

Riddaren finns ju för adliga och riddare...
Mystik och Magi (och V&N) finns ju för magiker...
Religioner finns för de religiösa yrkena...
Sjöfarare & Pirater för alla "vattenlevande" yrken...
Vapenmästaren för alla krigaryrken...
Krigsherren för de som leder armeér...

Men för tjuvar och andra low-lives liknande finns inget, lite står ju att finna i S&P, då pirater är skurkar fast på vattnet... Men ändå...
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
När kommer modulen för företagare, köpmän, handelsmän, hantverkare och värdhusvärdar? :gremtongue:

Jag har faktist inte så stort behov av en sån modul. Det är ganska enkelt att föreställa sig och veta hur man går tillväga med tjuverier, lönnmord och dylikt. Jag vet inte vad som saknas som kräver en modul i det området, just för Eon. Behöver man veta hur det går till så kan man ju lika gärna läsa andra rollspels motsvarande.

Klarar lönnmord fint som det är hähähäh :gremelak:
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag tror visst att någon här på forumet är väldigt sugen på en sådan modul med tanke på hur många gånger frågan tagits upp :gremwink:

Det är iofs lika bra, tycker också att det skulle vara intressant att få veta lite mer om olika lönnmördargillen och hur dessa fungerar i Mundana och straff skulle vara intressant, även om det finns en del så finns det inga specifika böterbelopp. En del tjuvinformation finns inbakad i diverse moduler (Asharien & Soldarn innehåller lite straff, Jarla innehåller sitt, Sjöfarare & Pirater nämner smuggling osv) men detta är icke tillräckligt!

Skuggor & Dolkar borde komma som modul!
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Jag tycker inte en samlingsmodul om det skulle vara så bra. Det skulle kännas bättre om man istället lade ner fler sidor i modulerna där man berättade om vardagen slummen, kända brottslingar/ligor/etc, hur det funkar i den specifika staden. Iofs skulle en samlingsmodul kunna vara bra eftersom det inte finns beskrivet så detaljerat i de utkommna modulerna. Men en modul om Mundans städer där även framsidan av samhället och städerna visas upp vara mycket trevligare.

Silvervarg tycker baksidan av samhället skall visas upp just bakom framsidan och inte i en egen modul.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag tror visst att någon här på forumet är väldigt sugen på en sådan modul med tanke på hur många gånger frågan tagits upp
Jo men det skulle ju kunna vara en väldigt intressant modul... Även folk i min spelgrupp hade gärna sett en sådan modul...

</font><blockquote><font class="small">Citat:</font><hr />
En del tjuvinformation finns inbakad i diverse moduler/citat]
Ja men som du säger, inte tillräckligt...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag personligen tror på en samlingsmodul...
Nu har jag ifs länge haft tanken på att det kunde vara kul med en kampanj där RPs spelar tiggare, tjuvar, korrupta supande stadsvakter, horor, rövare och liknande...

Jag tycker en modul om städers framsidor också hade varit väldigt bra, nu när du säger det... I samma modul hade vart sjysst som du sa...

Jarla innehåller visserligen lite info om en stad och det som finns däri... Men men...

Nåja, jag gillar moduler om det mesta... Och hade gärna sett en hög nya snart... :gremwink: *hehe*
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Håller i vissmån med Archelon men jag kan ändå se fördelarna med en "Slum Bok".

Visst, Vapenmästarens bok tar upp en teknik för lönnmord och lite roliga saker till det.
Men vad ingen modul hitils har tagit upp på ett bra sätt är Gifter, örter och fällor.
Samt det kan vara lite färg givande att kasta in lite special föremål för tjuvar etc.

Visst merparten av föremål kan man fundera ut själv men det känns ändå som att det börjar dra ihop sig för en liknande bok.

Vidare ang köpmän & handelsmän så hänvisar jag till Sjöfararna. De tar upp en av de viktigaste handelsvägarna; Sjöfarten och des hamnar.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Grejjen med vapenmästaren är ju att den inte tar upp några tekniker för lönnmord alls. Dessa var med i krigarens väg och är alltså "utfasade" och passar inte i det nya tekniksystemet.

Något som skulle passa i en "undre världen"-bok är mer invecklade regler för skumraskaffärer, smyga, klättra, låsdyrkning, fickstöld osv...

Det är roligt med fler regler! Även om man inte själv vill använda dem utan istället modifiera, och trots argumentet om att det är lätt att hitta på egna regler så är det roligt att se hur andra (speciellt de oficiella skaparna) har tänkt omkring detta. Det är också en stor fördel i en spelgrupp som min där spelarna är ganska avigt inställda mot husregler.

Jag tycker inte att fler regler gör spelet tyngre, eftersom att man inte måste tillämpa alla. Istället tillämpar man de regler man anser väsentliga för situationen och stämningen/inriktningen vid ett givet tillfälle.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Det har du nog rätt att Lönnmord som teknik inte finns kvar Nordan men det finns fortfarande kvar preciosions anfall och någon form av bättre effekt i anfallet.
Har även för mig att Balans? Finns kvar.

Mer invecklade regler för Skumrskaffärer och smyga etc?
Vad tänkte du då?
Är det inte en tabell med modifikationer du fiskar efter?

Men visst, nog skulle det vara roande med... tjuv/Lönnmords anpassade tekniker.
Teknik för att dra vapen ljudlöst ur deras baljor/skida.
Hitta positioner för vettigt bakhåll. (synerigsk bonus till gömma sig.)
Tekniker som gör det svårare att förfölja.
Synergisk bonus för klättring.

Nu då jag tänker på det skulle det främst bli synergiska bonusar på redan existerande färdigheter.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag tror nog att mycket mer skulle kunna få plats, främst hur tjuvar jobbar och hur stadsvakt/poliser jobbar. Kanske en modul om alla dolda yrken? Tjuvar, spioner, agenter, hemlig polis (finns ju iofs om Rhakori redan men ändå), lönnmördare osv.

Hur klarar sig en tjuv? Tror inte att alla nybörjare har så himla bra koll på detta och mycket inspiration till spelledaren bör finnas i modulen, vad äventyr/kampanjer kan byggas kring och så vidare. När det gäller tjuvar är det inte regler som är de viktigaste utan självaste agerandet. Sen information om hur mycket pengar man kan tjäna på utpressning osv, hur mycket som går till en själv och hur mycket som går till gillet (om man är med) samt hur svårt det är att vara självständig... Mycket sådant skulle vara intressant.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Jag tänkte mig till exempel modifikationer, som du säger.

En lite mer ingående beskrivning på hur olika handlingar går till, traditioner för skumraskaffärer i olika länder ("tjuvkultur") etc...
Maffian (=tjuvgillen) och hur denna(dessa) funkar med mera...
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag tycker de borde komma, undre världen brukar spela en stor roll och många andra yrkesgrupper har ju fått en egen modul redan.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
You make a persuasive argument, k7e9.

Att strunta i samhällets mörka sidor vore samma som att förneka att solen någonsin går ner, bara eftersom man stänger ögonen på natten. Om det finns en modul som exklusivt behandlar nekromantiker så ska det bannemej finnas en som handlar om Mundanas oändligt mer mångtaliga missdådare!

Straff kan väl också vara lite intressant, men det skulle jag inte vilja se ta upp för många sidor (vilket det säkert lätt kan göra eftersom det finns mängder av uppsättningar av lagar). Vore kul att läsa lite om olagliga gillen som inte bara utnyttjar en massa klichéer, utan faktiskt är nytänkande/trovärdiga.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Straff

Det är ju något som verkligen bör variera mellan olika länder och relgioner.

Skulle vara hyfsat lätt överskådligt med Typen av brott i en Y Axel och Landet/Relgionen i X Axel.
Sedan svaret fr sagda L/R i en ruta.

OBS: Man ska dock inte göra samma mistag som jag sett hända i minst 1 bok med brott och straff.
Använda en brottsrubrisering utan förklaring till brottet.
Det är alltid lika roande.. not. Att sitta med ett gäng kunniga spelare som säger; Vad fn är det här för brott?
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Modulen "Undre Världen" är på gång sedan hyffsat nyligen, och det är enbart min försiktighet (läs lathet) som gjort att den inte hamnat på releaseplanen än.
Den kommer ta upp gillesväsen, yrken inom de mer mörka och dekadenta samhällsaspekterna, tekniker och hjälpmedel, smuggling och rutter mm mm mm. Men allting är som sagt nyligen påbörjat.
Rimlig release (inofficiellt) är i början-mitten 2007.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Kommer detta supplement att vara regionsspecifikt eller ej? Hur mycket kan man generalisera vad gäller Mundanas kriminella/subversiva samhällselement?

- L
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Låter bra, men låt det bara inte bli en ny powerboost-modul(TM) för tjyvar och tiggare och dylikt, utan mycket information om hur det är att leva på gatan. Och undvik tjyvgillen, men andra gillen går bra typ för hantverkare och sådant. Tjyvgillen är för "high" för att jag ska anse att de ska passa in i (mitt) Mudana. Ligor och små bossar kanske men definitivt ingen landsomspännande maffia organisation. Tjyv ska vara något man är för att man inte har lärt sig något annat yrke, för att man har hamnat utanför samhället, är föräldralös, mm.

Kort sagt: Låt tjyvar vara smutsiga och skitiga, så som de ska vara.

/Hartland - ogillar glorifiering utav tjyvyrket
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Det later ju superbra det!
Undre varlden ar ju valdigt intressant oftast...

Moduler ar alltid kul tycker jag, och undre varlden ar oftast ocksa valdigt kul!!

Ursakta avsaknaden av ringar och prickar over a och o...
Ar pa kreta, dumma tangentbord...
 
Top