NYHET Modiphius ger upp Mutant Chronicles

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag vet inte om de lagt ut info om det någon annanstans, men på facebook har Modiphius just deklarerat att de är klara med Mutant Chronicleslicensen och att de inte tänker släppa nya Kampen om Citadellet till butiker överhuvudtaget. De är liksom klara, tycker de – de tvår sina händer.

In 2013, Modiphius started work on a reboot of the classic dieselpunk roleplaying game Mutant Chronicles, and along with it, our in house 2d20 roleplaying system.
Getting to work with Mutant Chronicles was a wild experience, I’d bought and played the games in the 90’s so being able to bring this universe back, and expand on the story was so much fun, especially for our new young company.

The project triggered our development of 2d20, the game system that would go on to fuel other Modiphius roleplaying games like Conan, John Carter of Mars, Infinity, Dishonored, Fallout, Achtung! Cthulhu and Dune. Jay Little (the designer behind FFG’s Star Wars RPG and X-Wing) was brought on board to take our fledgling ideas and turn them into a professional all singing, all dancing RPG system that could face the rigours of the Dark Symmetry and serve it up for breakfast!
Through the 2014 Kickstarter, we ended up funding 18 books, a Savage Worlds edition of the rules, GM screen, multiple card decks and RPG miniatures. We roamed the solar system, explored the different timelines, revealed never before seen secrets of the Mutant Chronicles universe, and brought the story to a stunning final climactic battle with the Dark Apostles on Earth. After that, we created the RPG tie-in for the Siege of the Citadel board game to let players take part in one of the greatest battles mankind would ever face.

Now 9 years later our journey through the Mutant Chronicles has come to an end, we feel like what we created moved the story on so much and filled in lots of gaps the fans had been asking for… and we realised this was a great time to close the story. It’s time to return it to the hands of Cabinet Licensing who I’m sure will have plans for the future (for example there is a new edition of Warzone in the works!)

We’re now placing all the remaining Mutant Chronicles stock on sale at a 50% discount through our webstore (except for a couple of recent releases) so if you’ve been hanging on this is your last chance to pick up the Mutant Chronicles 3rd Edition roleplaying game and its many supplements and remaining accessories.

At the same time, we’ll be making the remaining stock of Siege of the Citadel boardgame available very soon - from the base game to the various expansions - these are not going to retail so it will be your last chance to get this too.

Both lines will cease sales at the end of June so grab them while you can!
Chris Birch, Modiphius
https://www.modiphius.net/collections/mutant-chronicles
https://modiphius.us/collections/mutant-chronicles
Såatte… Ja, jag förstår ju varför de gör det här; de har släppt en jävla massa material samtidigt som det typ inte hänt något på ganska länge nu; jag måste nånstans respektera deras produktion även om allt de gjorde inte föll mig i smaken.

För egen del kan jag inte låta bli att drömma. Kan inte Ligan eller nån annan jag känner ta över den här licensen? Jag skulle kunna ge en arm och ett ben för att få vara med och bygga ett nytt MC. Eller bara finnas med i periferin. Jag kan skriva stämningsnoveller! Eller nej, det kan jag nog inte, men jag kan skriva mythos! Metaplot! Jag kan skriva spelledartekniker för att spela skräckiga deckaräventyr på Luna!

Det här vore verkligen sista grejen på min rollspels-bucketlist tror jag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Nu har jag ju inte en massa pengar liggandes för att plocka upp licensen tyvärr, men det vore ju kul om någon gjorde det.

Men å andra sidan har ju Modiphius gett ut sjukt många böcker redan, så det känns lite som att det är mättat.

Jaja, om ingen plockar upp det inom några år kan jag ju alltid kolla med Fredrik. Kanske det går att få en bra deal om jag påminner om Rollspelsdraken ... :D
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Om jag skulle göra ett nytt MC skulle jag nog göra ett "mindre" spel så att säga, till att börja med. Kanske något med OSR-vibbar, i liknande format som Mörk Borg. Mer fokuserat och inte ett enormt universum. Och sedan bygga ut det bit för bit i lugn och ro.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Nu har jag ju inte en massa pengar liggandes för att plocka upp licensen tyvärr, men det vore ju kul om någon gjorde det.
Äsch, tanken är väl ändå att vi ska få folk att Kickstarta? Om vi checkar med Fredrik vad han ska ha för licensen så vet vi ena summan och vi har rätt många kunniga inom budgetering för att skapa en rollspelsbok härinne. Skribenter finns ju gott om och jag menar, @krank om någon har väl tillräckligt med kärlek och kunskap till materialet för att få vara lead writer.
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Äsch, tanken är väl ändå att vi ska få folk att Kickstarta? Om vi checkar med Fredrik vad han ska ha för licensen så vet vi ena summan och vi har rätt många kunniga inom budgetering för att skapa en rollspelsbok härinne. Skribenter finns ju gott om och jag menar, @krank om någon har väl tillräckligt med kärlek och kunskap till materialet för att få vara lead writer.
Ja, det här är väl exakt det Kickstarter egentligen är till för: bekosta projekt som annars saknar tillräckligt startkapital. Borde inte vara omöjligt!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Om jag skulle göra ett nytt MC skulle jag nog göra ett "mindre" spel så att säga, till att börja med. Kanske något med OSR-vibbar, i liknande format som Mörk Borg. Mer fokuserat och inte ett enormt universum. Och sedan bygga ut det bit för bit i lugn och ro.
Lite så har jag tänkt också. Kanske inte just OSR; men mer fokuserat – i mitt fall skulle väl fokuset vara typ "mysterier och skräck i Luna City", med resten av världen ganska vagt i bakgrunden. Och så skulle jag såklart ha mer Bergting än Bonner, överhuvudtaget ganska mörkt och farligt och Kultigt här och var. COG hade en del riktigt bra idér för apostlarna som jag tror skulle kunna göras sjukt bra och spelbart till just såna äventyr.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
668
Location
Nibiru
Jag vet inte om de lagt ut info om det någon annanstans, men på facebook har Modiphius just deklarerat att de är klara med Mutant Chronicleslicensen och att de inte tänker släppa nya Kampen om Citadellet till butiker överhuvudtaget. De är liksom klara, tycker de – de tvår sina händer.



Såatte… Ja, jag förstår ju varför de gör det här; de har släppt en jävla massa material samtidigt som det typ inte hänt något på ganska länge nu; jag måste nånstans respektera deras produktion även om allt de gjorde inte föll mig i smaken.

För egen del kan jag inte låta bli att drömma. Kan inte Ligan eller nån annan jag känner ta över den här licensen? Jag skulle kunna ge en arm och ett ben för att få vara med och bygga ett nytt MC. Eller bara finnas med i periferin. Jag kan skriva stämningsnoveller! Eller nej, det kan jag nog inte, men jag kan skriva mythos! Metaplot! Jag kan skriva spelledartekniker för att spela skräckiga deckaräventyr på Luna!

Det här vore verkligen sista grejen på min rollspels-bucketlist tror jag.
Vi har diskuterat detta lite men landat i att Ligan inte har bandbredd för MC just nu. Så om någon här är sugen kanske vi kan hjälpa till med att lägga in ett gott ord eller så.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Lite så har jag tänkt också. Kanske inte just OSR; men mer fokuserat – i mitt fall skulle väl fokuset vara typ "mysterier och skräck i Luna City", med resten av världen ganska vagt i bakgrunden. Och så skulle jag såklart ha mer Bergting än Bonner, överhuvudtaget ganska mörkt och farligt och Kultigt här och var. COG hade en del riktigt bra idér för apostlarna som jag tror skulle kunna göras sjukt bra och spelbart till just såna äventyr.
Tusan Krank, nu gör du ju mig sugen på MC. (Jag tror jag sett fler forumiter prata om just Luna som grejen.)

Kultigt, klaustrofobiskt, konspiratoriskt.

Ja, jävelcoolt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag skulle vara 100% ombord och redo att göra precis så mycket eller lite nån vågar låta mig göra, men jag vill inte ta initiativet själv. Jag är bekväm i att skapa PDF:er och ladda upp dem till Publit för spel vars framgång ingen egentligen tror på. Allt över det – allt med finansiering, distribution, avtal etc – är sånt jag inte vågar eller är sugen på att ta i.

Om jag finge drömma ordentligt så skulle ju någon som inte är jag helt enkelt ta den "tråkiga biten" runtomkring, och sen ge mig fria tyglar att hitta på och skriva och beställa illustrationer och grejer. =) Så som det funkat med Universums Öde har ju varit idealiskt för mig, i princip. Utom att jag ju åtminstone i fallet MC också gärna gjort layout och bestämt över grafisk form och sånt där.

Jag kanske ska lägga lite av det här sportlovet med att skriva en outline/pitch? Det kan ju bli ett eget spel om det inte blir något annat…
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
668
Location
Nibiru
Jag har noll relation till Mutant Chronicles men har en hel del koll på projektledning och är inte helt obevandrad i förlagsbusiness, så skulle lätt kunna involvera mig i lite ”tråkiga” saker om så skulle behövas för att få det att hända!
Vi skulle nog kunna bidra med distribution och hjälpa till med tryck och sånt halvtrist.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag har dålig koll på allt Modiphius släppt. Behöll de det (enligt mig) felriktade fokuset på stridsuppdrag och kampen mot citadellet?

Annars hade ju jag väldigt gärna sett ett MC som gårtillbaka till vad jag kände var grunden: cyberpunk-noir i Luna City. Där mörka symetrin mest bara var en legend soldater med stridspsykos pladdrade om (förutom ibland när man stötte på något man inte kunde förklara, i låsa bakrum, källare och avlopp).

Typ lite Cyberpunk-CoC, nästan.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Annars hade ju jag väldigt gärna sett ett MC som gårtillbaka till vad jag kände var grunden: cyberpunk-noir i Luna City. Där mörka symetrin mest bara var en legend soldater med stridspsykos pladdrade om (förutom ibland när man stötte på något man inte kunde förklara, i låsa bakrum, källare och avlopp).
För mig var kombinationen sci-fi och Kult det som tilltalade mig mest av allt med MC. Just det där du pratar om. Men samtidigt tänkte jag mig nog att det primärt skulle vara en militär setting, fast mer som Aliens än som Starshop Troopers.

Sen kom nog Dark City så nära Luna i MC som jag någonsin kunnat föreställa mig det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag har dålig koll på allt Modiphius släppt. Behöll de det (enligt mig) felriktade fokuset på stridsuppdrag och kampen mot citadellet?
Ja, Modiphius körde betydligt mer på Bonner, så att säga. Eller ja, ska man vara rättvis så var väl deras MC i princip bara gamla MC fast… mer. Av allt. En ny megakorp med ryskt tema, på jorden. En rätt ball idé med att kunna spela kampanj både kring första sigillets öppnande, och i klassiska MCs tid. Men man behövde inte revidera speciellt mycket av sin världskunskap om man gick från den ena versionen till den andra, och de äventyr jag hittills läst har varit ganska stridiga.

Jag funderar på att läsa deras kampanjmaterial som nästa projekt efter att jag blivit klar med Delta Green…

Annars hade ju jag väldigt gärna sett ett MC som gårtillbaka till vad jag kände var grunden: cyberpunk-noir i Luna City. Där mörka symetrin mest bara var en legend soldater med stridspsykos pladdrade om (förutom ibland när man stötte på något man inte kunde förklara, i låsa bakrum, källare och avlopp).

Typ lite Cyberpunk-CoC, nästan.
Ja, lite den känslan jag också pratar om. Även om jag kanske snarare sagt Cyberpunk-Kult… Men ja, skumma kulter som i något enstaka fall kanske har någor groteskt monster, men inte att man mörsar ner horder med nekromutanter i varje äventyr. Ganska jordnära; man spelar frilansare som mestadels agerar på Luna. Infiltrationer, inbrott, utredningar polisen inte vill ta i. Ofta någon form av korporationsintriger och korrupta mellanchefer. Folk som gjort deals med kättarkulter eller nefariter för mer makt.

Men kanske också mer folkliga kulter som i maktlöshet vänt sig till Semai eller Muawihje för att förbättra sin situation.
 
Top