Nekromanti Modifikation baserad på värdegrund och utförande hos RP

Stillafors

Veteran
Joined
30 Aug 2019
Messages
26
I traditionellt rollspel kan ibland karaktärens känsloliv ignoreras för att lyckas med uppdraget.
Dock skulle det vara intressant att trots ett äventyr med undersökande/problemlösande i världen, få med rollpersonens egenheter.
En take är att handlingar i enlighet med karaktärsdrag skulle lyckas oftare/bättre och vise versa.
Därmed är tanken att en dimension till läggs till för min/maxaren att gå igång på och karaktärsspelaren att få fördel av att spela ut sin karaktär.

Jag undrar vilket rollspel som har följande approach.

Rollpersonen har skills och liknande på traditionellt sätt.
Utöver det har RP en värdegrund och en verkande kanal som denne trivs med.
En handling i enlighet med värdegrund ger en modifikation så det blir lättare att lyckas.
En handling i strid med värdegrund ger en modifikation så det blir svårare att lyckas.
Samma sak för verkande kanal.

Några värdegrunder:
* Ekonomi - Ger det ekonomisk vinning?
* Samhälle - Bygger det upp mit samhälle/är jag god samhällsmedborgare?
* Kunskap - Ger det ny kunskap?
* Estetik - Blir det vackert ?

Några verkandekanaler:
* Resultat, typiskt genom makt via kontroll
* Social uppmärksamhet, typiskt genom människor via uppskattning
* Procedurer, typiskt genom fakta via bevis
* Stöttande, typiskt genom pålitlighet via tid

En RP med ekonomi som värdegrund och procedurer verkandekanal...
Färdigheten stjäla föremål när det är för att föremålet är värdefullt och RPn har utarbetat en långvarig tradition att knuffa offret som distraktion följt av att med ett snabbt snitt med kniven lösgöra penningpungen, som trillar ned i RPns ficka. Kunde då få 2 positiva modifikationer.

En RP som söker kunskap via procedurer får -2 enheter på att banka ihjäl en motståndare.

En RP som är stöttande och har samhälle som värdegrund får -2 på att slå ned en motståndare för egen vinnings skull.
Dock +2 enheter om denne gör det för att hjälpa en utsatt person och det dessutom är en god medborgerlig plikt (kanske är det en despot som skall sätts på plats?)

Man kan ju även tänka sig att ha en engagemangsmätare som ger karma för framtida slag, allt för ofta försakande av värdegrunden ger kanske en depression?
Om två RP hav samma färdighetsvärde, men olika värdegrund - blir det rimligare att den som har fallenhet för handlingen i den rådande kontexten utför den.

Det är många aspekter att ta hänsyn till. Hur stor påverkan skall denna modifikation ha i relation till färdighetsvärdet och slumpen till exempel.
Att skapa tillsammans kan vara ett sätt att fortare hitta något som funkar. Kanske finns det redan ett rollspel på detta tema? Möjligen har ni redan provat,
och vad var då stötestenar som ni såg?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
I Smallville-rollspelet (baserat på den där tv-serien där Stålmannen håller på och velar i tio år innan han tar sig i kragen och blir Stålmannen) har rollpersonerna inte grundegenskaper, utan Values, och dessa är: Duty, Glory, Justice, Love, Power, Truth. Var och en av dem är försedd med ett tärningsvärde (ju viktigare detta är för dig, desto större tärning, och högre chans att lyckas) och en kort beskrivning av hur rollpersonen ser på den här värderingen. Här är till exempel två värderingar från Clark Kent och Lex Luthor:

Justice - I must protect the innocent
Power - Power corrupts

Justice - I'm the victim here
Power - I need to be in control

Du får själv gissa vem som är vem. :)

Jag har inte spelat spelet, men det känns som ett vettigt system när en del av karaktärerna kan kasta hus på varandra och andra inte kan det, men storyn mer handlar om deras relationer till varandra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Stillafors På många sätt är det själva grunden till den våg av indiespel som kom i början av 2000-talet och sedan åtminstone 2015 kan sägas ha sugits upp även bland mainstream-spel. Vem du är och vad du vill är viktigare än vad du kan. Detta hittar man numera i såväl Eon IV som Svavelvinter. Även i Hjältarnas Tid/Kopparhavets hjältar. Överlag skulle jag säga att detta numera är standard även om OSR-spelen har rört sig bort från detta (så till den grad att även namnge sin RP är frivilligt). Men för mig är detta själva orsaken till att jag spelar.

Kikar du på äldre indiespel hittar du detta tydligt i ex Primetime Adventures, Burning Wheel, Solar System, My Life With Master etc. Som sagt, det är en bärande ingrediens i den här typen av spel.
 

Stillafors

Veteran
Joined
30 Aug 2019
Messages
26
Ja, så i Fate kunde en aspekt vara ”faktaorienterad dominant krigare”...

Svavelvinter verkar vara baserad i fates aspekt-tänk, med en skillnad att en aspekt kan användas en gång tills dess att samtliga använts och att modifikationen tycks mer slumpaktigt ge framgång via ödesstämningar. Helt klart intressant, baserat på läsandet av snabbstartsreglerna.

Svavelvinter regelbok verkar tyvärr svår att få ag i. Fria ligans sida bara laddar och laddar, Bokus har världsboken men tycks sakna regelboken.

Var kan Svavelvinters regler köpas som pdf?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Stillafors;n337942 said:
Svavelvinter verkar vara baserad i fates aspekt-tänk, med en skillnad att en aspekt kan användas en gång tills dess att samtliga använts och att modifikationen tycks mer slumpaktigt ge framgång via ödesstämningar. Helt klart intressant, baserat på läsandet av snabbstartsreglerna.
Nu var det ett år sedan jag spelade med det systemet och jag var bara spelare, men jag minns inte att aspekter var en del av Svavelvinter utan det har blod (grundegenskaper) och färdigheter. Däremot var FATEs keys en klar del av Svavelvinter, vilket är livsmål man strävar efter och får XP för att uppfylla. Jag personligen håller inte hela Svavelvintersystemet högt (det är för luddigt) och tycker inte det är värt att införskaffa, särskilt för ditt syfte.
 

Stillafors

Veteran
Joined
30 Aug 2019
Messages
26
Jag kom ihåg delvis fel. Snabbstartsreglerna säger
”erfarenheter
Din karaktärs erfarenheter är viktiga händelser som har präglat hans liv. De är tre till antalet för en nyskapad karaktär. Varje erfarenhet beskrivs med en kort, kärnfull mening. Du kan aktivera en erfarenhet för att slå om tärningar i ett misslyckat dådslag – men det kräver förstås att erfarenheten är relevant för situationen du befinner dig i.
Kryssa av: När du har använt en erfarenhet måste du kryssa av den, och du får sedan inte använda den igen förrän du har kryssat av samtliga erfarenheter som du har. I det kompletta spelet används erfarenheter för att utveckla och förbättra din karaktär.”. Låter rätt mycket som Fate aspects i mina öron.

Drivkrafterna ligger nog helt riktigt närmare blod i svavelvinter.
 

Stillafors

Veteran
Joined
30 Aug 2019
Messages
26
Även helt rätt att jag sökte något mer traditionellt med drivkrafter som komplement. Hjältarnas tid kan ha en roll att fylla dör. Mer strikt än Fate, och med vända tärningar som liknar aspects - somewhat different.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Stillafors;n337942 said:
Svavelvinter regelbok verkar tyvärr svår att få ag i. Fria ligans sida bara laddar och laddar, Bokus har världsboken men tycks sakna regelboken.
Tyckte jag såg några ex på SF i Gbg.
 
Top