Nekromanti Modifierad karta - enkel att syna?

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Det är så att jag håller på att skapa en kampanj där man spelar efter 'den stora katastrofen'. Självaste 'thingen' med äventyret/kampanjen är att spelarna inte ska veta om att hela spelet håller på på jorden. Det ska istället komma som en överraskning på slutet (kan tänka mig att det kommer vara skoj att analysera de såkallade fornlämningarna efteråt när man vet vad det hela handlade om, dessutom 'planet of the apes'? Naaah /images/icons/laugh.gif).

MEN problemet är att jag är tvungen att ge spelarna en karta under spelets gång och undrar därför om den kartan jag skapat är för uppenbar. Jag tänker inte säga vilken del av jorden den ska föreställa (de kommer ju de inte veta) så om ni ser vad det är för plats meddetsamma så säg gärna det. Ni få gärna föreslå ändringar/modifieringar också om ni vill.

Vad tycks förresten om äventyrs idéen?

mvh
/joakim kalcidis
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Nyare karta...

Den förra kartan var nog för enkel. Här kommer en ny. Värdera hellre den då den antagligen kommer vara närmre den slutgiltiga versionen.

mvh
/joakim kalcidis
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Nyare karta...

Du kan va lugn.
Iofs e jag inget geografiskt geni, men jag kände absolut inte igen kartan. Annars va de rätt bra idé.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Nyare karta...

Ja, det stämmer. Men nu var du ju inställd på att det var ett land. Skulle du märka det om du inte var inställd på att det var jorden? För det är ju det som är problemet.

mvh
/joakim kalcidis
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Re: Nyare karta...

Jo. Med min spelargrupp hade det tagit ca 20 sekunder innan de hade fattat galoppen.

Tips: Ta inte en så ohyggligt välkänd landmassa. Ta istället två halva land, tex Italiens östkust och Albanien, Greklands västkust.

/Kalil
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Nyare karta...

Problemet är ju också att när du skriver i en skala så fattar man det ännu snabbare.

Om de inte ska få kartan från en dator eller gammal kartbok eller liknande, så modifiera den! Om kartan är avritad efter en förekatastrofenkartbok så kalkerade ritaren fel, och sedan har den kalkerats fem gånger sedan dess och varje gång blir det mer och mer fel.

Och saker som är utmärkta på en av dagens kartor har man sturntat i att märka ut, och lagt till saker som är viktiga för det samhälle man har nu istället.

Kombinera detta med säregen kultur och liknande så är det nog svårare att genomskåda.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Nyare karta...

Det är iofs sant. Denna kartan var avsedd som en grund för riket, dvs. att den är den exakta. Men jag tänkte iofs inte på kartritandes osäkerhet. Jättebra tips. Skysst.

mvh
/joakim kalcidis
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Nyare karta...

Jo det hade ju varit lättare. Men nu har ju äventyret blivit så inbundet med den grekiska kulturen (eller den framtida iaf) så att det blir svårt att flytta kampanjområdet. Men jag ska göra en 'spelarkarta' (tips från dream). Den kommer ju inte vara lika exakt och missa endel delar etc etc.. Antar/hoppas att den kommer vara oigenkännlig. Dessutom kan man ju vända allt upp och ner och lägga Norrtecknet pekandes neråt. Det brukar förvirra de flesta...

mvh
/joakim kalcidis
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Re: Nyare karta...

Det är en riktigt bra idé att vända upp och ned på kartan. Dessutom så kan det faktiskt hända. De magnetiska polerna har bytt plats under jordens geologiska historia.

/Kalil
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
T.o.m. nyare karta

Jag ändrade kartan nu genom att flytta peloponesso ganska mkt.. Kanske för mkt? Men jag tycker iaf att kartan är svår att upptäcka nu. Kanske har att göra med att jag är så van med att se grekland på ett speciellt sätt att även små avikelser syns och därför stora avikelser påverkar så att man inte kopplar meddetsamma till grekland.. I vilket fall. Kommentera gärna.

mvh
/joakim kalcidis
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Nyare karta...

Förklara gärna det med de magnetiska polernas byte lite närmare. Hur påverkar det jorden? För det kan ju vara en intressant twist på det hela. Känns inte så skysst att skylla allt på balkanländernas osämja (som jag gjort /images/icons/laugh.gif).

mvh
/joakim kalcidis
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ett tips

Det kanske är en uppenbar sak, men om du inte vill att folk skall kunna identifiera området så kanske du borde vinkla om den. Det är ju inte alls säkert att folk efter samhällets kolaps och civilisationens sönderfall fortfarande ritar kartor i samma konventionella "norr är uppåt" stil.

En annan sak man ser på primitiva kartor är att de lätt får olika skala på olika delar av kartan. Tittar man på det medeltida sverige så var det mycket kortare och tjockare eftersom man kände till mycket mer detaljer om södra sverige än norra.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: T.o.m. nyare karta

Gör den mer odetaljerad för spelarna.

Det är ju rätt enkelt... Man behöver bara rita av den för hand på ett nytt papper. Om man inte fuskar eller är överdjävla bra på att rita på fri hand så lär det just bli en mindre detaljerad och litet förvriden variant.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Re: Nyare karta...

Genom att studera hur magnetiska bergarter är fördelade i jordskorpan kan man konstatera att det jormagnetiska fältet har bytt riktning ett fleratal gånger under jordens geologiska historia. Varför är idag ett hett omdebatterat ämne (se: http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/gen99/gen99265.htm).

I en post-apokalyptisk kampanjmiljö kan man t.ex. ta upprepade kärnvapensprängningar som orsak till att det jormagnetiska fältet ändrat riktning.

/Kalil
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: odetalj

Om jag nu ska köra på Kalils förslag att polerna bytt plats, så är det ganska onödigt att hålla på och vrida och ha sig (även om det var en bra idé). Eftersom när dom väl får reda på att dom lever på jorden ska det inte vara omöjligt att komma på att dom är här och vart dom är.

Men kartan kommer ju som sagt bli avritad och pappret den ska ritas på kommer ju bli fixad (så att den ser gammal ut) så det kommer nog inte vara lka simpelt att komma på det...

mvh
/joakim kalcidis
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Om du inte har något emot att folk lånar dina idéer skulle jag gärna lyssna på en utförligare beskrivning av kampanjen...
:)
Vilket RPG?

"My power is everything, defeat is absurd!"
 
Top