DoD Modifiera vapenbas

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag tycker ju att man borde prova reglerna som de står skrivna innan de modifieras. Men jag funderar på att frångå den principen i detta fall.

Pilbåge är baserad på SMI och svärd på STY. Det verkar vara lite av en konvention, men är fullständigt ologiskt (IMHO).

För att orka spänna och hålla en pilbåge behöver du träna upp styrka. Är du starkare så orkar du använda en kraftigare båge, och de har bättre förutsättningar att ignorera externa faktorer och göra skada.

Att skada effektivt med svärd (som är relativt lätta och inte är huvudsakligen beroende av råstyrka för att skada) kräver framför allt att man landar bladet på en oskyddad plats med bladet i samma vinkel som rörelsen. Därför är kroppskontroll och snabbhet viktigare än kroppslig muskelkraft.

Därför skulle jag vilja byta så att Pilbåge är baserat på STY och Svärd baserat på SMI.

Rollpersoner med hög SMI kan fortfarande välja Armborst (istället för Pilbåge) som inte är lika beroende av styrka när man siktar. Och rollpersoner med hög STY kan välja Yxa (istället för Svärd) vars hugg är mer beroende av kraft för att göra skada.

Anledningen till att byta direkt är att det kan få betydelse för hur spelarna sätter ut poäng och väljer vapen och därför jobbigt att ändra mitt i. Ändringen känns också ganska liten.

Har någon som testat systemet någon synpunkt? Är det något spelmässigt som jag inte har tänkt på? Blir det ologiskt och svårt att justera i de färdiga äventyren?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Anledningen till att bågen har SMI är för att det handlar om öga/hand-koordination för att faktiskt träffa. Bågen borde snarare ha en minimistyrka, men att gå långt över den ger ingen bonus.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,035
En del system baserar båge på PERception om sådan GE finns – eller PSY (eller VISdom), särskilt om denna är en cath-all kategori för det mentala, ibland explicit för att se till att det inte blir en dumpstat för fysiskt inriktade rollpersoner. Detta visar ett i mitt tycke stort problem med alla system som kopplar GE till färdigheter: det går ofta att argumentera för helt andra kopplingar.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Låter kul! Men kanske dra det med spelarna ocksåför även om det är närmare verkligheten så är det ju tvärt emot vad alla filmer och spel tutat i oss i alla år =)
 
Top