Nekromanti Modersmål

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Hej!

Jag har försökt lista ut vad det innebär att jag får PSY (16) som värde i mitt modersmål på min thalaskiska krigarmagiker. Innebär det att jag får 16 i både språk och skriftspråk eller bara språk?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Bara språkfärdigheten.
Men min spelgrupp brukar ha båda två om Rp har 14 eller mer i BIL.
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Ah...det var som jag misstänkte då. Attans vad dyrt det blir om man vill vara någorlunda språkbegåvad. Det ser ut som jag får nöja mig med att köra på besläktade språk istället för att lära mig dem på riktigt. Jag hade fått intrycket att de flesta i mundana kunde både tala och skriva sina modersmål...men med tanke på hur få länder som har ett organiserat skolväsende måste mitt intryck varit fel. Det är väl bara dvärgar, alver, cirefalier och thalasker som har ett väl utvecklat skolsystem?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alver har inget utveklat skolsystem. och thalaskier är det välbara medborgarna som har.
men du har rätt det är fruktansvärt dyrt att kunna mer än ett språk speciellt om man tänker kunna skriva det.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Skrivkunnighet

Det är relativt ovanligt att kunna läsa eftersom de flesta inte har råd att gå i skolan - för då hinner man inte med att odla sin egen mat. Ett utbrett skolväsende förutsätter att matproduktionen är såpass effektiv att alla inte behöver jobba med det - och då får man tid över att syssla med annat.

Så det är lite exklusivt att kunna läsa, något man skulle kunna utnyttja i äventyr med en rollperson som höjer sig över andra genom att kunna uttyda de där mystiska tecknen.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Språk, skrift och studier

men du har rätt det är fruktansvärt dyrt att kunna mer än ett språk speciellt om man tänker kunna skriva det.
Tja, jag har studerat franska i sex år och skulle uppskatta min FV till som mest 8-9 (och då är jag ändå ganska språkbegåvad). Troligen är det ännu mindre, speciellt om det är förståelse av talspråk. Då enheterna i någon mån motsvarar nedlagd tid så tycker jag att det är rimligt att det krävs en del.

Skriftsystemet kan jag ju redan och har studerat det i närmare tolv år, så det behöver jag inte bry mig om, men lägg märke till att vi i modern tid har sådant som stavningsregler och fast ordbyggnad och annat, vilket som regel saknas i Mundana, samt mycket träning under studieåren eftersom vi läser saker dagligen.

Skolsystem saknas som nämnt nästan överallt i Mundana, och det är bara barn till familjer som är så pass rika att de inte behöver låta barnen arbeta (dvs. adel, köpmän och eventuellt någon förmögen hantverkare som vill ge barnen en framtid åt det hållet). De som kan läsa och skriva kan nog i stort sett sammanfattas som adel, lärda, präster, munkar, magiker, köpmän och vissa framgångsrika hantverkare i städer.

Det är i alla fall min bild av det hela.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Skrivkunnighet

Fast hur många rollpersoner odlar sin egen mat? :gremsmile: Rollpersoner sticker ju ut från mängden per default, så skrivkunnighet är ju inget stort "felsteg" i sig.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
En sak jag vill bara lägga till som jag tycker saknas i de andra inläggen jag läst nedan är detta:

Det blir faktiskt inte såå dyrt. En språkfärdighet ger dig faktiskt kunskaper både om att tala som att läsa/skriva. Skrivfärdigheterna är för ett skriftspråk inte för ett skrivet språk. En hög färdighet i ett skriftspråk gör att du med lätthet kan tolka tecknen men att läsa engelska är inte samma sak som att läsa svenska och där med regeln om att det är den lägsta av språket och skrivfärdiheten som man använder sig av. Antingen förstår du inte tecknen eller så förstår du inte språket.
Så du behöver bara ha en läs/skriv färdighet för eget syfte. Att däremot lära sig andra system vore ungefär lika jobbigt som att lära sig skriva kanji eller arabisk skrift eller hebreiska eller whatever som inte använder sig av våra egna bokstäver och borde alltså vara jobbigt. =)

/Hartland - undviker att omarbeta sin buppsats ett litet tag till
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Re: Skrivkunnighet

Fast hur många rollpersoner odlar sin egen mat? Rollpersoner sticker ju ut från mängden per default, så skrivkunnighet är ju inget stort "felsteg" i sig.

Såklart inte, men det kan vara värt att tänka på att just skrivkunnigheten är en sak som gör att rollpersoner sticker ut från mängden.

Min nuvarande rollperson jagar iallafall sin egen mat. Alltid något (han är dock skrivkunnig).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Språk, skrift och studier

Att lära sig tala ett nytt språk är inte särskilt svårt under rätt förutsättningar. Dagens språkundervisning är klart sämre än vad många nog upplevde under äldre tider. Varför? Därför att tala lär man sig genom att tvingas tala. Hela tiden.

Nu för tiden är språk reglerade och definierade, så att alla talar lika i ett land, och gärna mer än det. Förr i tiden kunde folk från olika landsändar tala olika språk (och stava olika också, om de skrev något). Trots det möttes de för att idka handel och utbyta erfarenheter. Europas medeltid var ett gytter av språk - tänk medeltidens venetianska handlare och alla de ställen de åkte till. Tänk sjömännen och hamnarbetarna. Tänk vikingarna som blev livvakter i Konstantinopel. Tänk alla språk som hystes i Bysans eller Timur Lenks arméer. Extremt få av alla dessa hade studerat språket i en skola - de lär sig språket av tvång eller för att tjäna pengar och umgås. Säkert kunde man inte ha avancerade filosofiska diskussioner - men att tala och umgås på flertalet språk tror jag inte var ovanligt.

Jag tror inte att modern språkundervisning är en bra jämförelse på något sätt. Även i dagens moderna värld inser man att man lär sig mer på att bo i ett land med främmande språk än att studera det hemma. Det kan ta åratal att lära sig tafflig kinesiska om man läser det i skolan. Lever man ett år i Kina lär man sig mycket snabbare (särskilt om man kombinerar det med intensiv undervisning).
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Re: Språk, skrift och studier

Dagens språkundervisning är klart sämre än vad många nog upplevde under äldre tider. Varför? Därför att tala lär man sig genom att tvingas tala. Hela tiden.
Måste säga att sådan språkundervisning existerade inte förr i tiden. Visst, rika människor kunde anställa utlänningar att lära deras barn franska tex. Men att språkundervisniningen idag fungerar så att du kan lära dig vilket språk du vill vart du vill är ren lyx.

Men precis idag som förr är det utan tvekan bästa sättet att lära sig ett språk är att resa till det landet. För det är bara där man kan använda och öva språket.

Det är därför folk som lär sig språk seriöst reser och lär sig på plats.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Språk, skrift och studier

Du har förstås rätt - jag var otydlig. Jag menade inte att vanligt folk hade språkundervisning förr i tiden - däremot menade jag att när folk lärde sig språk förr i tiden - genom att tvingas prata - lärde de sig förmodligen enklare/snabbare än vad dagens människor lär sig i skolan.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Språk, skrift och studier

Det är därför folk som lär sig språk seriöst reser och lär sig på plats.
Vilket kanske är anledningen till den höga kostnaden, för att återgå till undertrådens huvudämne? :gremwink:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
En annan grej som du faktiskt måste tänka på är att ditt "Grundvärde" i Thalaskiska (Som är ditt modersmål) är en grundchans och alltså därför aldrig högre än tio...
 

Rakhori_UBBT

Veteran
Joined
14 May 2006
Messages
66
Location
Malmö
Men varför står det då i regelboken att jag har PSY i modersmål? Det står inte att det är max 10 eller att det är en grundchans.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Nej det finns inget max för grundchans i reglerna.
Jag tror han har kommit på det som en husregel. vi har den också i våran spelgrupp för allt utom modersmål dock.

fast vissa av våra spelare vill hävda att man kan ha en naturlig affinet att vrra lika bra att tex slåss som en vanlig soldat. Dtv han har övernaturligt attribut RÖR och har 26 i det(han spelar lalaster också) så han har 13 i grund för vapenfärdigheter.
Vilket jag misstycker(vilken tur att jag är SL då :gremgrin:)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Nej det finns inget max för grundchans i reglerna.
Jag tror han har kommit på det som en husregel. vi har den också i våran spelgrupp för allt utom modersmål dock.
Spelarens Bok, sid 100, under "Grundchans"

"En grundchans kan aldrig bli högre än tio (10)".

Har aldrig tänkt på att det skulle appliceras på modersmål dock... får ta det med mina spelare.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Murphy's Rules

"En grundchans kan aldrig bli högre än tio (10)".
Har aldrig tänkt på att det skulle appliceras på modersmål dock...


Har för mig att det var i gamla RuneQuest som det fanns en sån regelglitch. Om man följde reglerna slaviskt gjorde de att två personer, födda och uppväxta i samma by, som pratade med varandra hade högst 50% chans att förstå vad den andra sade...

Illustration av två bonnlurkar som står och bläddrar i varsitt ex av "Pavic-Pavic Dictionary". (-:

--
Åke
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
aaha okej då hade jag fel. Men då blev det dessto bättre för min del när min spelare inte kan gnälla längre :gremgrin:.
men jag skulle nog köra fortfarande att det inte gäller för modersmål
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Modersmål är ett tämligen uppenbart undantag från en sådan regel. I neogames egna exempel över rollpersonsgenereringssystemet på deras hemsida får karaktären Modersmål (PSY)=13.
 
Top