D&D Moderna värderingar i D&D

Det här är bra. Och jag vill inte undvika slaveri, däremot sexslaveri (jag vill undvika sex öht nu.)
Då är jag med! Läste slarvigt. Ja, alltså sex är ju ett tema som är svårt att tackla även för den som jobbar med det liksom. I mötet med ungdomar då. Kan bli väldigt fel, samtidigt som det kan bli väldigt rätt. Men rollspel kanske inte är rätt arena att utforska det, om inte ungdomarna själva kommer in på det. Då får man bli den drumliga vuxne som försöker vara förståndig och samtidigt lyhörd för ungdomens tankar om ett ämne som är svårt, men ack så viktigt.

Det är nog här jag ber om hjälp: hur ska jag få detta att innehålla nerv och spännande motsättningar?

För ja, det KAN förstås bli skittrist och tillrättalagt.

Underförstått att detta gällde för min smak. Om de är som du beskriver låter det väl som perfekt för deras hjulhus.

Att hitta spänningselement är väl som vanligt lite action, intriger mellan fraktioner, fiender som vill rp'na illa eller förstör deras planer osv. Tema får ju läggas tillrätta för att passa in i gruppen men sen är det ju väl bara att köra som vanligt sas.

Cog.

Håller med. Det finns en överdriven rädsla för att skildring innebär reproducering.

Min tanke är att jag vill erbjuda möjligheten att agera som en konstruktiv kraft i en sagovärld som i stora stycken är destruktiv.

Sex har aldrig* varit en grej när jag spelat. Sker utanför kameran. Så om det är begränsat till det och (min tolkning) att de vill vara moraliskt "goda" borde du kunna köra på som vanligt med mindre variationer typ.

Lycka till, hoppas det blir bra 👍

*) Kanske en period när vi var tonårs grabbar och tyckte det var lite spännande att utforska i spelet. Men även då ytterst begränsat.

Cog.

Preppar lite spel igen, återigen med tonåringar, som hyser i mina ögon i huvudsak sunda värderingar (PK-woke kids på många vis).

Vi vill spela D&D 5E, barnen tycker att det är spännande att köra på svenska (som motvikt till all engelska de omger sig med dagligen, det blir lite exotiskt med hälsopoäng och grader bland alla hittpåints och lävvels).

Allt sedvanligt stök med feodalism, medeltida könsroller, 1800-talsidéer om raser, slaveri, medfödd ondska, problematiska troper, kulturell appropriering och så vidare finns förstås.

I spänningen mellan att slipa bort ålderdomligt sunk versus att synliggöra sunket är jag ofta på sidan att synliggöra, men med moderation.

(Jag har t ex gärna trälar i min sagovärld, men inte sexslavar. Vill inte göda problematiska fantasifrön som kan bo i folks - särskilt yngre folks - inre.)

En tanke vi leker med är att låta Färunakontinenten med sina Förgätna Riken framstå i all sin problematik från 2003 (det är den kampanjiljö jag läst in mig på), men låta en woke idérörelse finnas där, som en radikalt främmande religion nästan: jämlikhet, individuell frihet, samhällelig solidaritet, lika rättigheter osv.

(Tänk er studiecirkeln, ledd av en paladin från denna Upplysningens kyrka, när några svartalfer, högalver, dvärgar och orker sitter djupt nere i Undermörkret och dekonstruerar sin gemensamma historia!)

FN:s deklaration om mänskliga rättigheter som en av Färunas alla religioner, typ. Passar eftersom FN:s deklarationer är lite av en helig text för just dessa kids.

Så: om man tänker sig att istället för att ta bort klasserna barbar (som Free5e vill wokefiera D&D) tänker sig att en barbar i den Tygellösa Utmarken (Savage Frontiers) nås av insikten: Jag är ingen barbar! Jag är ingen vilding! Min kultur är rik och avancerad och inte alls mindre värd än det som handelshusen i Vattnadjup står för med sina fina viner och sitt skriftspråk!

Detta vill jag kämpa för med mitt svärd! Skapa studiecirklar!

"Kulturkriget" som kampanjidé.

Vad tänker ni?

Kul att utforska?

Lärorikt?

Dråpligt?

Insiktsskapande?

Har ni idéer?

Kan du inte bara prata med din spelgrupp och fråga dem hur de vill göra? Att de är mycket yngre än du behöver ju inte betyda att det inte går att ta upp svåra saker. Eller bara ställa några raka frågor. Ibland behöver man bara lära känna varandra på ett nytt sätt. Just när det gäller rollspel, så tror jag att man behöver förstå varandras förväntningar.

De få gånger jag har spelat med betydligt yngre personer (jag är i din ålder, fast lite yngre) har jag mest tänkt på att försöka ge alla lika mycket plats (jag spelledde). Det tror jag skapade trygghet och det gjorde också att jag kunde gå mer på magkänsla. Jag har också undervisat en del och har då som tumregel att alltid jobba med att ge de blyga mer plats. Det kan göra underverk med gruppdynamiken. Fler slappnar av, mår bättre och lär sig mer.

Rollspel är inte undervisning, men det finns alltid en gruppdynamik att förhålla sig till. När man är så mycket som 20-30 år äldre än människor man gör något tillsammans med, så tror jag att det är särskilt viktigt att sprida trygghet. Det som du uppfattar som woke kanske egentligen bara - åtminstone under spelmötet - handlar om ganska enkla saker som att ge varandra plats?

Jag är över huvud taget inte särskilt förtjust i att använda termen woke. Den är alldeles för otydlig och kan omfatta så många saker att det blir svårt att veta vad man egentligen pratar om. Ett sätt att ta sig an det dilemmat - särskilt i en gruppsituation där man är mycket äldre - tror jag är att försöka vara mer konkret och ställa frågor. Precis vad är viktigt för att kommunikationen i gruppen ska funka? Ni behöver antagligen inte alls ge er in på de postmoderna teorier som är botten i mycket av det tänkande som av en del kallas woke. Vill dina spelare exempelvis att hälften av karaktärerna i er kampanj ska vara kvinnor får du kanske bara fixa det?

Last edited:
Preppar lite spel igen, återigen med tonåringar, som hyser i mina ögon i huvudsak sunda värderingar (PK-woke kids på många vis).

Vi vill spela D&D 5E, barnen tycker att det är spännande att köra på svenska (som motvikt till all engelska de omger sig med dagligen, det blir lite exotiskt med hälsopoäng och grader bland alla hittpåints och lävvels).

Allt sedvanligt stök med feodalism, medeltida könsroller, 1800-talsidéer om raser, slaveri, medfödd ondska, problematiska troper, kulturell appropriering och så vidare finns förstås.

I spänningen mellan att slipa bort ålderdomligt sunk versus att synliggöra sunket är jag ofta på sidan att synliggöra, men med moderation.

(Jag har t ex gärna trälar i min sagovärld, men inte sexslavar. Vill inte göda problematiska fantasifrön som kan bo i folks - särskilt yngre folks - inre.)

En tanke vi leker med är att låta Färunakontinenten med sina Förgätna Riken framstå i all sin problematik från 2003 (det är den kampanjiljö jag läst in mig på), men låta en woke idérörelse finnas där, som en radikalt främmande religion nästan: jämlikhet, individuell frihet, samhällelig solidaritet, lika rättigheter osv.

(Tänk er studiecirkeln, ledd av en paladin från denna Upplysningens kyrka, när några svartalfer, högalver, dvärgar och orker sitter djupt nere i Undermörkret och dekonstruerar sin gemensamma historia!)

FN:s deklaration om mänskliga rättigheter som en av Färunas alla religioner, typ. Passar eftersom FN:s deklarationer är lite av en helig text för just dessa kids.

Så: om man tänker sig att istället för att ta bort klasserna barbar (som Free5e vill wokefiera D&D) tänker sig att en barbar i den Tygellösa Utmarken (Savage Frontiers) nås av insikten: Jag är ingen barbar! Jag är ingen vilding! Min kultur är rik och avancerad och inte alls mindre värd än det som handelshusen i Vattnadjup står för med sina fina viner och sitt skriftspråk!

Detta vill jag kämpa för med mitt svärd! Skapa studiecirklar!

"Kulturkriget" som kampanjidé.

Vad tänker ni?

Kul att utforska?

Lärorikt?

Dråpligt?

Insiktsskapande?

Har ni idéer?
Kul idé.

Jag tror det skulle bli kul, en kult som kör med FN som helig skrift.

Med rätt stämning blir det kul.

Kontraster kan bli kul, en drow (eller motsvarande) som man av något skäl pratar med, helt enkelt inte förstår, misstolkar och letar kryphål.

Man får naturligtvis inte vara för konfrontativ, men det kan nog bli intressanta diskussioner och möten.

Låter kul, återkom med uppföljning

Jag är lite orolig att man genom detta lär ungdomarna fel lektioner, och får dem att tro att det borde ha funnits starka woke-rörelser på medeltiden, och anse att tidsperioden måste ha varit jättekonstig och primitiv som inte hade det. Att man får dem att tro att alla som inte var woke historiskt var det för att de var onda, och att de alla, undantagslöst, borde ha vetat bättre och bär en stor moralisk skuld.

Medan sanningen är att kulturella normer är subjektiva och jämlikhet och frihet är privilegium som bara fullt ut kan frodas i samhällen där det råder ett relativt materiellt överflöd (försök har givetvis gjorts, för drömmen har alltid funnits där, men de har bara lyckats i någon mån på paradisiska, isolerade platser som Tikopia). Aztekerna var inte onda för att de offrade barn till Tlaloc, kineserna var inte onda för att de torterade småflickor genom att binda deras fötter - de var bara produkter av sin tid och kontext.

Jag anser att om man vill ha ett fokus på frihet/egalitarianism i fantasyspel bör man antingen porträttera sin fantasyvärld som orealistiskt, ohistoriskt woke, eller så bör man satsa hårt på trovärdig culture gaming genom att spela hjältar med värderingar inspirerade av diverse egalitära historiska rörelser (tex katarerna eller khurramiterna), för att bättre representera det förflutna. Det man inte bör göra är att köra en Bridgerton, och avfärda historiska orättvisor genom en fördummande förklaring ("drottningen är svart så nu finns det ingen strukturell rasism mer"), ej heller bör man implicera att jämlikhet/frihet är naturliga tillstånd och att alla i ett äldre samhälle som inte tror på dem är djupt klandervärda.

Last edited:
Jag är lite orolig att man genom detta lär ungdomarna fel lektioner, och får dem att tro att det borde ha funnits starka woke-rörelser på medeltiden,
Jag tror dock inte ungdomar är superkorkade.

D&D är dessutom inte heller medeltid.

Är inte D&D 5 redan väldigt tvättat på allt sådant och har alla de rätta modena värderingarna?

Forgotten Realms är stenhårt inte alls medeltida. Det är delvis för att det är mer modernt men också delvis för att det är WEIRD. Så…

1: Är det bättre att dyrka Bhaal, mordets gud som kräver att du är en seriemördare, än att vara en ateist? - Det är så klart mycket bättre att dyrka Bhaal och bidra till det gudomliga än att vara en ateist som kommer straffas med det värsta straffet gudarna någonsin skapat.

2: Det finns en grupp spioner och terrorister som vill störta alla kungar för att bygga en utopia. De är 100% ok med terrordåd och lönnmord. - De är den godaste gruppen i världen.

3: Det enda stabila handelsimperiumet är ett Chaotic Evil megacorp vars VD ibland är en ond gud.

4: Alla knullar med alla och det finns lätt tillgänglig magi för att byta kön. Elminster, världens Gandalf motsvarighet, har haft sex med en av de goda gudarna både som man och kvinna.

5: Viss rasism är bara på riktigt. Det finns evil snake people som försöker styra världen från skuggorna och inte har själar!

6: Om du är stark nog kan du mörda en gud, ta hans prylar och nu är DU en källa till moral i världen.

Last edited:
Back