Moderna klassiker

Jag tyckte jättebra om Chariot of the Gods, men jag vet inte. Är lite osäker på om den kommer ha den sortens klassikerstatus!
Nej, kanske inte. Vi behöver inte gå in i någon lång definitionsdiskussion, men vilka kriterier utgår du ifrån när du skriver "klassiker" och "modern klassiker"? Och vilket/vilka kriterier uppfyller inte Chariot of the Gods?

Nej, kanske inte. Vi behöver inte gå in i någon lång definitionsdiskussion, men vilka kriterier utgår du ifrån när du skriver "klassiker" och "modern klassiker"? Och vilket/vilka kriterier uppfyller inte Chariot of the Gods?
Säger alltså inte att den inte kan bli det - och kriterier är nog omöjliga att spekulera i. Vad som "skapar en klassiker" är som vi diskuterat ovan rätt svårt att säga, det är ofta så pass godtyckligt som "det var först".

Saker som, för mig, talar mot att Chariot kommer nå klassikerstatus är bland annat
  • Det tillhör ett IP-spel. Min (godtyckliga) känsla är att ett existerande IP begränsar antalet spelare (finns såklart otaliga exempel som motbevisar mig här).
  • Det går inte att få tag på. Äventyret är slut på förlag och jag har inte hört något om FL kommer återtrycka det.
  • En tredje punkt. Mest för att rättfärdiga en punktlista.

Det är en nyutgåva på gång som kommer att släppas i slutet av året.
Det gläder mig, bra att det tillgängliggörs! Min känsla kvarstår dock, tror inte Chariot kommer överleva på samma sätt som t.ex. Sailors of the Starless Sea.

Det gläder mig, bra att det tillgängliggörs! Min känsla kvarstår dock, tror inte Chariot kommer överleva på samma sätt som t.ex. Sailors of the Starless Sea.
Vågar mig inte på att gissa om det enskilda äventyret. Men formatet som Aliens cinematics, och Blade Runners case files, har tror jag kan bli en slags klassiker. Det känns ganska unikt, jag kan bara jämföra det med konventsscenarion, men dessa får ett helt annat omfång och ansats. Får se om Donnerhaus får ut sig något som inte är på tyska, de verkar ju tänka i samma banor (eller de är nog ännu mer renodlade).

Vågar mig inte på att gissa om det enskilda äventyret. Men formatet som Aliens cinematics, och Blade Runners case files, har tror jag kan bli en slags klassiker. Det känns ganska unikt, jag kan bara jämföra det med konventsscenarion, men dessa får ett helt annat omfång och ansats. Får se om Donnerhaus får ut sig något som inte är på tyska, de verkar ju tänka i samma banor (eller de är nog ännu mer renodlade).
Tycker absolut att cinematics är det roligare sättet att spela Alien, för mig är det spelets hela USP. Jag har dock fått för mig att merdelen av Alien-spelarna vill köra kampanjer, men vet inte var jag fått det ifrån?

Tycker absolut att cinematics är det roligare sättet att spela Alien, för mig är det spelets hela USP. Jag har dock fått för mig att merdelen av Alien-spelarna vill köra kampanjer, men vet inte var jag fått det ifrån?
Ingen aning faktiskt. Men FL har gett 4, och en 5e på g, så det talar för att det finns intresse. Oavsett, folklig popularitet definierar väl inte en klassiker (även om det inte heller är helt oviktigt)?

Ingen aning faktiskt. Men FL har gett 4, och en 5e på g, så det talar för att det finns intresse. Oavsett, folklig popularitet definierar väl inte en klassiker (även om det inte heller är helt oviktigt)?
Hm. För mig har en klassiker ändå något slags kulturellt genomslag som ofta (men för all del inte alltid) återspeglas i popularitet. Sen är ju "folklighet" svårdefinierat också.

Allt är svårt, är glad att jag snabbt etablerade att hela denna tråd är spekulativ och godtycklig!

edit: när jag tänker på ett klassikeräventyr tänker jag nog ändå att det är ett som är så pass spelat att folk kan nämna det på ett konvent och räkna med att någon har spelat det: "hur löste ni havsvidundret i Sailors, vi offrade alla våra retainers för att blidka den!".

Last edited:
Back