Nekromanti Modern mystik och skräck scenario, hjälp sökes!

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Hejsan alla forumiter!
Sitter och läser lite (n)World of Darkness och är otroligt sugen på att spelleda ett skräck/mystik scenario/äventyr/eller-vad-det-nu-kallas.

Tyvärr måste jag dock medge att jag har lite idé torkan och tja...jag har lite problem att få ett ihop-häng på storyn eller ploten

Idén är att rollspelarna ska få färdiga karaktärer ( skräddarsydda efter min grupp ).

Men jag har otroligt svårt att komma på en intressant och tillräckligt skräckfylld scenario där skräcken mer är ljud och situationer som jag bygger upp än massa spöken, varulvar och vampyrer.

Jag har funderat på ( klassiskt ):
En mord-utredning på ett "kult" mord. Där rollpersonerna ramlar djupare ner I kanin hålet och snabbt inser att det inte handlar om ett vanligt kult mord och att ingen är att lita på.

Rollpersonerna kan tänkas vara:
Agenten som utreder mordet, Repporten som engagerar sig, Brodern/Systern/Relaterad/Vän till personen som mördades, Kultens "nästa" offer.

Men ja, jag är här för tips och idéer på både Rollpersoner och "Story". Har aldrig gjort något skräck, modernt äventyr förr.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,372
Location
Helsingborg
Rent grundläggande så tror jag att du bör göra det till så att det istället är en Försvunnen Person.
Det okända är det skrämmande och om det är en försvunnen person så är det inte någon SHOCK/SPLAT början utan en gradvis stegrande kurva av galenskap.

Dessutom så har man i mordfall ofta snuttefilten/säkerhetslinan att i alla fall den mördade var ett offer och någon som man kan sympatisera med (åtminstone delvis).
Försvunnen person å andra sidan. Vem vet. Kanske det är den försvunne som är spindeln i nätet?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,549
Location
Helsingborg
Terrorific skräcklänks [lång]
Läsning som borde räcka året ut

/Han tror att det lättaste för att få till en skräckig miljö är att hitta på en entitet som förändrar världen med sin närvaro, typ att en vansinnesdemons närvaro gör folk galna eller hur en förvriden dryad får växter att växa vilt
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,372
Location
Helsingborg
Han said:
Han tror att det lättaste för att få till en skräckig miljö är att hitta på en entitet som förändrar världen med sin närvaro, typ att en vansinnesdemons närvaro gör folk galna eller hur en förvriden dryad får växter att växa vilt
Vilket förklarar varför Thief 1 är jefligt skräckig. En civilizationshatande skogsnymf och hennes mästare, Satyr-demonen The Trickster.
 
Top