Nekromanti Modern Dark Fantasy vs. Skräck

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Kan vi äntligen ha hittat en definition och en kategorisering som vi kan nöja oss med? Och i så fall - vad ska jag bråka om i framtiden?
Definition: Den genre som omnämns nedan utgår från vår vanliga verklighet, men utökar den med olika övernaturliga element, som (i de flesta fall) är okända för världens invånare.

Jag kan bråka om att jag inte gillar genrenamnet "dark fantasy". Om genren behöver ett namn som särskiljer den från vanlig fantasy (och det tycker jag att den behöver) är "urban fantasy" bättre. (Uttalsguide: Ordet "urban" uttalas på svenska, inte på engelska!) Visserligen är artikeln inriktad mot skräckdelen av genren, men det finns inget i grundförutsättningarna som säger att man stämningen i genren måste vara skräckbetonad. Icke-skräckbetonade exempel är Harry Potter, Sandman, Highlander, Good Omens och Charmed (otäckheter förekommer ibland i alla exemplen, men de tar aldrig överhanden (och i exemplet Charmed ska jag inte uttala mig alls eftersom jag aldrig stått ut att titta på det i mer än 5 minuter)). Just denna sida av genren försöker jag betona i Millennium (håll utkik, version 2 har aldrig varit närmare).

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
För mig känns det mer som Shadowrun...

Vad sägs om Neogotiska spel?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tjena! Jag heter Urban Fantasy!

""urban fantasy" bättre. (Uttalsguide: Ordet "urban" uttalas på svenska, inte på engelska!) "

Ha ha! Det tog flera minuter innan jag förstod att du ville att det skulle uttalas såsom om det vore en urban sorts Fantasy [urba:n] - för jag tänkte direkt på namnet "Urban" och kunde inte för mitt liv förstå varför vi skulle det Urban Fantasy. [Urr-bann]

Hö hö... Hmmm....

Jag tycker den urbana fantasy du pratar om skiljer sig mycket från det jag vill kalla "dark fantasy".

Personligen har jag rätt dålig koll på dessa genrer. Men så har jag ju också mina egna rubbade termer såsom "Beat Fantasy" och "Science Fairytale" så jag håller mig nog utanför det hela.

/Rising
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst så kan jag gå med på det som står där ! Det äör ju alltid bra att han en bra grund att stå på rent deffinisionsmässigt & sedan skanske vi kan bygga på det mer.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Beat Fantasy?

"Burroughs, hiphop eller fistfight?"

"På drift"-stilen. En sorts Beatgenerations-fantasy. På många sätt passar fantasyelementen bra in i det beatgenerationen ville uppnå. Där får ofta vanliga människor representera den konformitet som beatkulturen gjorde uppror mot, medan diverse fantasyvarelser får visa hur man kan leva utan hämningar och restriktioner, vara ärlig mot sig själv, samt att söka efter någon sorts spirituella värden och alltid vara i rörelse. Beaten blir aldrig nöjd och förslappad, utan präglas av rastlöshet och ett sökande efter kickar.

Osv, Jag tycker både att Vampire och (framförallt) Changeling är beatfantasier. Det är visserligen fantasifullt och fantastiskt, men det lämnar aldrig gatunivån och den moderna människans "rytm", hennes "beat". Även Chronopia står på något sätt med ena foten i beatfantasyn. Det är ju så uppenbart att spelets fantasyklichéer (dimalverna, dvärgarna, högländarna m.m) är mossigt stelbenta och därför omsprungna av de moderna, lidelsefulla, jazziga raserna.

Det här moderna ungdomstemat tycker jag förenar verk som Sandman och Changeling, oavsett om det utspelar sig i en urban miljö eller inte.

Typ, så, tänkte jag.

/Rising
 
Top