Mobilförbud i skolan - rollspel som alternativ?

Jag skulle tro att en rast är för kort tid att sätta upp rollspel på. Det kanske går med något Fiasco liknande spel som man snabbt kommer igång med och kan avsluta. Men det kanske behöver vara en specialskriven variant just för skolor.
Annars är väll fritids en utmärkt tid att spela rollspel på.
Men är raster så korta verkligen? Eftersom det här gäller "högstadiet+" så tänker jag att det finns det som kallades "håltimmar" ? Eller finns inte sånt längre?

Annars är väll fritids en utmärkt tid att spela rollspel på.
Absolut. Problemet är väl att den aktuella målgruppen (högstadie+ där mobilförbudet börjar råda) sällan går på fritids längre.

Men i övrigt håller jag som sagt med om att det borde vara ett jättebra tillfälle för barn som går har fritids.

Men är raster så korta verkligen? Eftersom det här gäller "högstadiet+" så tänker jag att det finns det som kallades "håltimmar" ? Eller finns inte sånt längre?
Exempel från verkligheten:

Dotter i 7:e klass. Tisdag 9:10-10:10. Onsdag 9:20-10:00.

Son i 9:e klass. Måndag 12:55-13:40. Tisdag 12:45-13:40.

Det var de lite längre rasterna. Sen fanns det flera på 10-15 minuter om man nu vill spela höghastighetsspel.

Min son (högstadiet) har som längst 30 min rast vad jag kan se på hans schema. med Lunch blir det kanske längre men då vill jag nog helst att han äter istället för att spela spel.

Schemaläggare försöker så långt det är möjligt undvika sådana så mycket som möjligt. Så de förekommer absolut, framför allt om man är en skola med platsbrist. Eller personalbrist. Men de är så ovanliga man kan göra dem.

Eftersom det här gäller "högstadiet+" så tänker jag att det finns det som kallades "håltimmar" ? Eller finns inte sånt längre?
Schemaläggare försöker undvika det numera, eftersom en håltimme gör eleverna uttråkade och till en rymningsrisk. :rolleyes:

Uppsving för one-shots helt klart. Jag tänker att rollspel eventuellt skulle kunna funka men det tar för lång tid för att lira under en rast och medför också en risk att eleverna stressar igenom lektionerna för att få fortsätta spela rollspel vilket i Alla lägen Alltid är Mycket roligare än att koncentrera sig på lektionstid. 😁 😇

Hade en kort period i högstadiet jag testade Magic tg för att slå ihjäl tid på raster. Att spela Snake på knappmobil blev ju gammalt rätt fort. Dom jag spelade med var också intresserade av rollspel, men på den tiden har jag svårt att tänka mig att någon skulle tyckt det varit meningsfullt med att försöka spela typ Eon på en skolrest. Men hade jag haft något mer simpelt system att köra kanske man testat. Idén slog mig nog aldrig. På den tiden så kändes det lite som att rollspel var mer inrutat. Om det inte var ett spel som typ Eon, Neotech, Kult, Vampire etc utan mer regelrätt så var det ju inte riktigt rollspel ju! Ungdomen är bortslösad på de unga osv. Men jag hade med mig rollspelsböcker för förströelseläsning i mellanstadiet ibland. Men det riktiga kontraband som fanns i ryggsäcken var ett Game Boy.

Last edited:
Back