Mobilförbud i skolan - rollspel som alternativ?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,832
Location
Kullavik
Läste precis den HÄR artikeln om hur mobilförbud i skolan har fungerat i Finland. Det jag tycker var intressant i artikeln var det här:
"– Det börjar bli lättare, man socialiserar mer och pratar mer, spelar olika brädspel."

Det här borde ju vara ett lysande tillfälle att introducera rollspel som ett alternativt spel för att ytterligare få chans att sprida hobbyn. Funderar på om det finns något bra sätt att få in rollspelen på de mobil-fria rasterna. Hur skulle man kunna göra dem lättillgängliga? Skulle någon form av intresseorganisation (typ SVEROK) kunna driva på arbetet med att tillgängliggöra rollspel i skolor när lagen träder i kraft (juni 2026)? Skulle vara intressant att höra om det finns någon motsvarighet till SVEROK i Finland och se om de gjort någon ansats. Hittade en finsk intresseorganisation för rollspel (SRS) men inget bredare än så.

För visst hade det varit fantastiskt om skolungdomar spelade rollspel på rasterna istället för att glo i mobilen...
 
För visst hade det varit fantastiskt om skolungdomar spelade rollspel på rasterna istället för att glo i mobilen...
Helt ärligt är jag glad när jag ser att ungdomarna leker och talar med varandra oavsett vad det gäller. Inget gör mitt lärarhjärta så glatt som när jag ser mina äldre tonåringar i nian leka, istället för att sitta klistrade vid mobilen.

Men ja, rollspel skulle ju inte vara helt fel det heller. Handlar nog mer om förebilder. Jag vet till exempel att om jag sätter mig med en bok, spelar inte någon roll vilken, på en plats där eleverna kan se när de har rast så blir de väldigt nyfikna. Samma bok som under lektionen var det värsta som finns.
 
Funderar på om det finns något bra sätt att få in rollspelen på de mobil-fria rasterna.
Det vore superkul att åtminstone kunna erbjuda alternativ som är enkla och snabba.

Hur lång är en rast egentligen? När jag var barn hade vi olika längd på rasterna, ibland 10 minuter, ibland 15 minuter, och så matrasten som var typ 45 minuter eller en timme kanske? Men då ska man ju hinna äta också.

Så vilket "fönster" är det ett sådant alternativ ska jobba med, så att säga?
 
Hur lång är en rast egentligen? När jag var barn hade vi olika längd på rasterna, ibland 10 minuter, ibland 15 minuter, och så matrasten som var typ 45 minuter eller en timme kanske? Men då ska man ju hinna äta också.

Så vilket "fönster" är det ett sådant alternativ ska jobba med, så att säga?
Elever på skolan där jag jobbar har generellt rast i 10 minuter. Lunchen är runt 40 minuter men då jag tycker det är viktigt att inte slarva med kosten skulle jag inte vilja att de ägnade den tiden åt rollspel. Jag tror att det bästa man skulle kunna göra vore att ha rollspelsböcker tillgängliga i skolbiblioteket så att elever som är intresserade lätt kunde låna och läsa, och sedan kanske starta klubbar där de spelar efter skoltid.

Men det kan ju vara olika på olika skolor.
 
När jag gick på högstadiet brukade jag och 2-3 kompisar spela rollspel på lunchrasterna. Vi hann ju inte med speciellt mycket, men eftersom det var ganska kontinuerligt gick det snabbt att ta upp det följande dag. Det blev väl typ 30 minuter spel per dag.

Men vi hade vi naturligtvis inga mobiltelefoner.
 
Mobilförbud på rasterna i skolan låter som ett av högerns grepp för att gå mot ett allt hårdare och mer och mer auktoritärt kontrollsamhälle snart måste väl eleverna även ha skoluniform och skolmössa och resa sig ur bänken och hälsa magistern med vördnad när HAN stiger in i klassrummet och samtidigt salutera den svenska flaggan som hänger centrerad bakom magisterns kateder ihop med det obligatoriska fotot på jimmie och sjunga jimmie jimmie über alles annars får de smaka rottingen för bristande disciplin och bristande god vandel.
 
Poker var jättestort på rasterna när jag gick på gymnasiet för en miljon år sedan. Det hjälpte att lekarna var så fysiskt små att man kunde ha dem i fickan. Så ett fysiskt litet rollspel vore nog bra!
 
Jag tror att det bästa man skulle kunna göra vore att ha rollspelsböcker tillgängliga i skolbiblioteket så att elever som är intresserade lätt kunde låna och läsa,
Det där är en bra idé för tillgängligheten, men då tänker jag dels att det borde finnas ett bra utbud med fler mindre rollspel där (tror inte det finns ett enda rollspel på skolbiblioteket där mina barn går). Dels behövs ett sätt att nå fram med rollspelen genom övrigt ”brus”.

Jag förmodar förövrigt att förbudet gäller högstadium och högre nivåer. I årskurs 1-6 är det väl (iaf på våra barns skola) inlämning av eventuella mobiler innan första lektion och fram tills de går hem.
 
Det där är en bra idé för tillgängligheten, men då tänker jag dels att det borde finnas ett bra utbud med fler mindre rollspel där (tror inte det finns ett enda rollspel på skolbiblioteket där mina barn går).
Prata med bibliotekarien på skolan. Alla skolbibliotekarier jag känt blir jätteglada när de får önskemål på böcker att köpa in 😊
 
Mobilförbud på rasterna i skolan låter som ett av högerns grepp för att gå mot ett allt hårdare och mer och mer auktoritärt kontrollsamhälle snart måste väl eleverna även ha skoluniform och skolmössa och resa sig ur bänken och hälsa magistern med vördnad när HAN stiger in i klassrummet och samtidigt salutera den svenska flaggan som hänger centrerad bakom magisterns kateder ihop med det obligatoriska fotot på jimmie och sjunga jimmie jimmie über alles annars får de smaka rottingen för bristande disciplin och bristande god vandel.
Slutande planet som grepp hjälper ingen. Problematiken med förbud går att diskutera, liksom problematiken med telefonen, utan överdriven retorik.

Däremot kan jag tänka att det behövs alternativ och vuxna som hjälper barnen att hitta alternativ till mobilen. Där kan rollspel vara ett sådant alternativ förbud eller ej.
 
Slutande planet som grepp hjälper ingen. Problematiken med förbud går att diskutera, liksom problematiken med telefonen.

Däremot kan jag tänka att det behövs alternativ och vuxna som hjälper barnen att hitta alternativ till mobilen. Där kan rollspel vara ett sådant alternativ förbud eller ej.
Jag motsätter mig inte ett förbud mot mobiler under lektionstid då fokus skall ligga på studier men att inkräkta på och beatämma över vad som mer eller mindre kan anses vara elevernas fritid och tid för avkoppling ifrån studierna (rasten) genom att förbjuda eleverna att använda sina mobiltelefoner motsätter jag mig åhh det grövsta.

Dessutom får man väl på ett plan anse att föräldrarna genom att ge sina barn en mobil och låter sina barn ta med denna till skolan har övervägt allt vad detta medför och innebär och är ok med att deras barn använder sig av sina mobiler i skolvärlden på rasterna och att då regeringen skall sätta sig över vad föräldrar har godkänt kring sina barn och deras mobilanvändande motsätter jag mig också åhh det grövsta.
 
MODERERING

Det här är som bekant ett rollspelsforum. Eftersom @Hundenilunden82 inte verkar vilja diskutera rollspel, utan istället väljer att diskutera det olämpliga i politiska åtgärder som ingen har föreslagit, blir det trådbanning.

Åsikter om det tas som vanligt inte i den här tråden.
 
Prata med bibliotekarien på skolan. Alla skolbibliotekarier jag känt blir jätteglada när de får önskemål på böcker att köpa in 😊
Ja, det är såklart ett bra första steg, men frågan är också vad som är lämpligt att införskaffa och hur man sedan når fram med detta.

Lite för tidigt nu på morgonen märkte jag för jag fick en tanke att man kanske kunde sätta upp QR-koder med mer info om rollspel på skolan, men det där faller ju platt utifrån att verktyget för att scanna koden är förbjuden och anledningen till tråden :)
 
Det vore superkul att åtminstone kunna erbjuda alternativ som är enkla och snabba.

Hur lång är en rast egentligen? När jag var barn hade vi olika längd på rasterna, ibland 10 minuter, ibland 15 minuter, och så matrasten som var typ 45 minuter eller en timme kanske? Men då ska man ju hinna äta också.

Så vilket "fönster" är det ett sådant alternativ ska jobba med, så att säga?
Jag tror också det kan uppstå en intressekonflikt på olika skolor. Vår skola har kopplat mot lunchen rörelseaktiviteter då vi vet att barn och unga rör sig allt mindre och vi därför behöver hitta vägar där vi vuxna presenterar hyfsat enkla och kravlösa fysiska aktiviteter. Visst skulle det gå att erbjuda rollspel eller liknande på samma tider med andra vuxna, men rollspel har lite högre trösklar. Samtidigt som det ska finnas möjlighet att lägga resurser på det i så fall, om vi tänker att det är en vuxen som hjälper till att slussa in och sänka tröskeln. Oavsett är jag helt för en skola där större satsningar görs på aktiva raster, för jag tror barn och unga väljer mobilen i brist på annat många gånger.
 
Jag skulle tro att en rast är för kort tid att sätta upp rollspel på. Det kanske går med något Fiasco liknande spel som man snabbt kommer igång med och kan avsluta. Men det kanske behöver vara en specialskriven variant just för skolor.
Annars är väll fritids en utmärkt tid att spela rollspel på.
 
En mega-dungeon med drop-in/drop-out kanske kunde vara en kul rastaktivitet. Dungens olika rum kunde vara i olika salar/rum, med lite ledtrådar uppsatta här och var.
Detta tror jag på, stor dunge där man snabbt kan ta upp där man sist slutade och kanske någon form av "OSR" där det går snabbt att göra en ny gubbe om det skulle behövas. Kanske någon form av West marches?
 
Jag tror också det kan uppstå en intressekonflikt på olika skolor. Vår skola har kopplat mot lunchen rörelseaktiviteter då vi vet att barn och unga rör sig allt mindre och vi därför behöver hitta vägar där vi vuxna presenterar hyfsat enkla och kravlösa fysiska aktiviteter.
Exakt det här slog mig för en liten stund sedan. Att göra rasten till en passiv aktivitet är kanske inte heller helt bra.

Funderar på om just den frågan kanske borde sättas i ett bredare perspektiv när det kommer till stillasittande rollspel. Vad är det egentligen som säger att man måste sitta ner när man spelar rollspel? Det här förtjänar kanske en helt egen tråd kring hur man gör rollspel mer fysiskt aktivt. Jag tänker t.ex. som att stå runt bordet istället för att sitta - för i annat fall finns det ju såklart LARP.

EDIT: Det fick bli en separat tråd...
 
Last edited:
Ja, det är såklart ett bra första steg, men frågan är också vad som är lämpligt att införskaffa och hur man sedan når fram med detta.
Jag är i färd att försöka fixa DoD23 till min skola. Reglerna är förhållandevis enkla och namnet är såpass igenkännbart att en del kids säkert förstår från början att det är ett rollspel.
 
Back
Top