Mobiler vid spelbordet?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Sprunget ur trådarna om affischering till rollspel och hur olika preferenser till spel olika människor kan ha så började fundera på inställningen till mobiler vid spelbordet. Hur ställer ni er till detta?

Jag tycker att man självklart ska få svara när det ringer, svara om man får sms och så, men jag kan reta mig väldigt mycket på när det slösurfas vid spelbordet. Jag tycker att det är lite respektlöst mot resten av spelgruppen. Vill man kolla exempelvis ett inlägg man skrivit, en budgivning man är igång med eller kanske bara vill surfa runt föredrar jag om man föreslår en liten paus.

Samtidigt kan detta handla om att jag spelar väldigt sällan. Även innan spelgruppen splittrades sågs vi några gånger om året. När man får spela så lite är det viktigt för mig att ta tillvara på tiden, men det kan ju samtidigt vara så att folk som ses varje vecka eller så har en mer öppen inställning till slösurfande?

Vad säger ni? Hur ställer ni er till att en spelare mitt under ett pass helt sonika tar upp mobilen och börjar slösurfa? Är det okej eller skulle ni ogilla det? Och vad skulle ni göra, skulle ni motvilligt låta hen hållas eller säga att ni inte gillar när personen gör så?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,285
Location
Göteborg, Lindome
Jag skulle verkligen inte uppskatta om en spelare börjar "slösurfa" på mobilen medan jag spelleder. Jag uppfattar det som ett tydligt "du är så tråkig att jag får roa mig med något annat".

Vilket givetvis kan vara sant, men då föredrar jag att man säger till direkt vad det är som är fel.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
men jag kan reta mig väldigt mycket på när det slösurfas vid spelbordet. Jag tycker att det är lite respektlöst mot resten av spelgruppen.
Har personen ADHD kan det faktiskt skärpa fokus att hålla på med andra saker.

Är personen däremot ointresserad är det respektlöst, men personen är faktiskt där från början av en anledning.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Har personen ADHD kan det faktiskt skärpa fokus att hålla på med andra saker.
Du har helt rätt, ett sådant fall skulle absolut utgöra ett undantag mot vad jag tidigare skrivit.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,279
Min grund är att det inte ska störa andra spelare och inte distrahera dig från spelet. Typ, ha ljud av och låt det inte bli för länge eller göra att du blir passiv. Är det till exempel ett tillfälle där en grupp delat på sig är jag väldigt OK med att de som inte är aktiva i scenen surfar.

I vissa fall kan det också vara lite av en tillgänglighetsfråga. Jag har spelat med rätt många personer med ADHD/ADD (och är själv i kö för en utredning) och då kan det ibland vara skönt att få scrolla lite eller så för att avreagera hjärnan, men då kommuniceras det innan och alla är måna om att inte störa andra.

Är det också så att folk börjar känna ett att scroll-behovet (inklusive jag) brukar jag föreslå en paus istället!

Sist så är jag väldigt ok att använda mobiler för att kommunicera i spel. Jag spelleder alltid med en dator eller surfplatta och använder det ibland för privat kommunikation med spelare – och för dem med mig! Då är det bra att inte ha helt mobilfritt heller, för då kan du göra dold kommunikation utan att de andra märkt något, vilket är bra i intrigspel!
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Du har helt rätt, ett sådant fall skulle absolut utgöra ett undantag mot vad jag tidigare skrivit.
Tror inte att så många vet om att de har ADHD (eller åtminstone en svagare form av det). Sedan är ADHD ibland i kombination med aspbergers och den senare är väldigt vanlig inom vår hobby. Så att kommunicera det är inte alltid det lättaste.

Visst, jag vill ha aktivt lyssnande men jag måste också bidra till att skapa aktivt lyssnande. I vissa fall kan jag till och med tycka det är bra när folk "zonar ut", om jag skulle (av någon konstig anledning) skulle vilja undvika meta-spel eller hjälpa till på traven med att rollgestalta ovetandes.

Är det också så att folk börjar känna ett scroll-behov (inklusive jag) brukar jag föreslå en paus istället!
Ja, pauser är grymt bra att ha - särskilt när vi är mer stressade som vuxna idag. Minst en paus varannan timme, känner jag. Kan tänka mig att andra har högre/lägre toleransnivå för när de vill ha paus.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,279
Ja, pauser är grymt bra att ha - särskilt när vi är mer stressade som vuxna idag. Minst en paus varannan timme, känner jag. Kan tänka mig att andra har högre/lägre toleransnivå för när de vill ha paus.
Instämmer! Är det online brukar jag vilja ha minst en paus per timme också. Fördelen med offline-spel är att du får en hel del naturliga pauser; någon ska på toa, hämta chips eller så, men det känns mer online.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Varierar från grupp till grupp. En av grupperna jag är med i avsätter en helt helg 1-2 gånger om året för att spela. Då är vi där för att spela och allt fokus är på spelet. Om någon började slösurfa, sms eller ta emot samtal skulle nog vi andra undra vad de höll på med. Å andra sidan är det också standard att någon kollar i regelboken eller så medan någon annan gör något in game och ett par av oss har börjat med regelböker på surfplattor. Så jag tror sammtidigt att om någon där drog upp telefonen skulle vi förutsätta att det var något viktigt och/Eller relavant för spelet. Klart det har hänt att småbarnspappans familj ringt, då har ingen ifrågasatt att han gått ifrån och svarat.

I andra grupper har vi en jäkligt avslappnad inställning till allt. Det primära är att umgås och ha kul. Där händer det att folk börjar leta upp roliga klipp på youtube de blev påminda om för att någon sa något. Om någon där svarar på lite SMS när fokus är på någon annan i spelet så är det inget att höja på ögonbrynen åt.

Men i dagens tider så ser jag det inte alls som samma tabu som jag gjorde för säg 20 år sedan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Klart det har hänt att småbarnspappans familj ringt, då har ingen ifrågasatt att han gått ifrån och svarat.
När jag spelleder på konvent brukar jag alltid fråga hur deras policy är för mobiltelefoner eller så brukar jag bara dra en kort beskrivning om att jag gärna ser att folk lägger bort mobiltelefonerna men är det någonting viktigt så ska de naturligtvis ta det.

Funderar bara på om det är andra saker som är lika jobbiga som mobiltelefoner som störmoment under spelmötet - folk som sitter och dricker öl mer än spelar, folk som mer snackar skit än faktiskt spelar, folk som ritar, folk som aldrig lär sig någonting om sin egen rollperson (kan återigen vara ADHD), med mera.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Inget jävla scrollande!

Är man rastlös får man bläddra i moduler eller läsa utrustningslistor. Sen finns det alltid förbättringar man kan göra på sitt rollformulär, eller kartor eller porträtt som behöver ritas.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag tror att du har för långa sessions Franz. Jag läste på din affisch att du spelade i tolv timmar. De grupper jag spelar med nu kör oftast 3-4 timmar. Då brukar inte mobiler plockas fram för surfing
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Jag tror att du har för långa sessions Franz. Jag läste på din affisch att du spelade i tolv timmar. De grupper jag spelar med nu kör oftast 3-4 timmar. Då brukar inte mobiler plockas fram för surfing
Just nu har jag dessvärre inga sessions alls. Men generellt föredrar jag att spela sessions som är långa, jag tycker aldrig man hinner komma någon vart på 3-4 timmar. Har försökt joina spelgrupper som kör på det sättet, men det funkar verkligen inte för mig. Med det sagt, om man har väldigt långa sessions så ska man naturligtvis ta pauser för att bland annat få hålla på med mobilerna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,692
Location
Göteborg
Det händer sällan. Ibland kan jag störa mig på det, men jag försöker bättra mig. Vill folk kolla på mobilen så får de väl göra det, liksom. Skadar ju ingen. Ibland kan jag göra det själv. Speciellt på ett konvent, då jag ju i princip konstant spelar i tre dagar. Hade jag inte skickat ett meddelande ibland till flickvännen under spel så hade jag ju varit i princip okontaktbar i tre dagar. Det går ju inte att använda mobilen mellan spelpassen, för det är antingen bara en paus på typ tio minuter då man måste springa till kiosken, eller så är det den korta sovpausen på sex timmar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tillåter mobiler vid spelbordet då det kan hända att någon har jour på jobbet och måste inställa sig snabbt när dom ringer eller att någons barn eller partner behöver nå hen.

Tex så hade vi en spelare i gruppen vars fru var höggravid för ett tag sedan , jag kunde ju inte gärna säga att nej du lille Lasse du får inte ha mobilen vid spelbordet eller kolla meddelanden då det kunde vara hens fru som försökte nå hen.

Sedan beror det sig väll på hur mycket det sker är det att kolla Facebook en gång i timmen lite snabbt så kan jag väll leva med det men att sitta ett helt spelmöte med mobilen är ganska respektlöst.

Tror nog kanske som nämnts att detta är en generationsfråga då jag som är en Xenial (early millennial close to gen x) även innerst inne avskyr när folk sitter med mobilerna när man kollar på film eller när det är fest eller för att inte tala om vid matbordet .
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,405
Location
Maastricht
Jag tycker det är rätt respektlöst att sitta med mobilen, men samtidigt förstår jag att det är många saker som kan spela in, som ADHD tex. Det beror på vilka jag spelar med. Man kan behöva kommunicera med någon viktig person i ens liv osv.
Dock har jag varit med om spelare som sitter och spelar andra spel, och då har resten av gruppen varit skärpta och fokuserade och tyckt att det varit roligt och spännande. Det gick inte att förklara för spelaren med mobilen, men jag vet att han har grov ADHD, så kanske är det mitt ego som spökar?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Klart att det inte är ok att kolla mobilen under spel, om du nu har jobb eller barn som gör att du inte kan vara okontaktbar under 4 * 1 timme en kväll så kanske du inte behöver planera in rollspel. Jag tror att det här är en generationsfråga. Under pauserna går det förstås bra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Vilken generation har mobilförbud? Jag bryr mig inte det minsta. Utgår ifrån att det finns en hyfsad god anledning. Som att kolla sportresultat eller så :)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Jag utgår från att alla är vuxna och använder mobilen på ett vettigt sätt.

...vilket inte stämmer alls, jag har en spelare (som får vara anonym) som sitter en massa med mobiltelefonen. Aningen störande och hon lyssnar inte när jag säger till, överlag en del attitydproblem med den spelaren, men eftersom jag är gift med henne så tänker jag inte ta fighten. 🙂
 
Top