Mobilapp

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,984
Location
Göteborg
Jag har en längre tid planerat att bygga en app som i grunden skall vara för att göra en CV och kopplad till en databas. Jag kan dock inte programmera appar men jag vet att flera här på forumet håller på med att göra appar och undrar om någon skulle vara intresserad av att hjälpa till - eventuellt mot ersättning.
Förhoppningsvis kan man göra en Kickstarter när man har en fungerande prototyp.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag har själv aldrig gjort appar heller, och tänker spontant att CV-marknaden är klurig att slå sig in på, och varför vill man ha det som en app istället för en hemsida? Så antagligen är jag inte rätt person.

Men det jag egentligen skriver det här inlägget för är att om jag läser dig rätt att du kan programmera men inte har programmerat just appar förut så skulle jag säga att skaffa ett konto med GPT-4 och du kommer lösa det här själv snabbare än det tar att hitta en mänsklig samarbetspartner. Jag har till exempel aldrig gjort någon webbaserad programmering förut och ändå fick jag och chatGPT ihop en discord-bot som pollar en google-drive för uppdateringar och postar till en discordkanal, samt att installera den på en raspberry pi, som jag heller aldrig använt förut på cirka 4 timmar totalt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Vad är det som en app kan göra som inte en hemsida kan göra?

Jag skulle göra en (mobilanpassad) hemsida och bara lägga in den som app, typ som Steam eller Discord. För då behöver du bara en kodbas (javascript) istället för två (kotlin + swift).

Apple är kinkiga och kräver att man gör något med appar som man inte kan göra med en hemsida. De tar också en tusenlapp per år för att få ha appar i AppStore plus 30% av alla köp i appen.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Vad är det som en app kan göra som inte en hemsida kan göra?

Jag skulle göra en (mobilanpassad) hemsida och bara lägga in den som app, typ som Steam eller Discord. För då behöver du bara en kodbas (javascript) istället för två (kotlin + swift).

Apple är kinkiga och kräver att man gör något med appar som man inte kan göra med en hemsida. De tar också en tusenlapp per år för att få ha appar i AppStore plus 30% av alla köp i appen.
Det räcker typ att du har en native meny eller liknande som styr delar av innehållet, resten kan vara en webbsida. Arbetar med ett system som gör just så.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Jag har en längre tid planerat att bygga en app som i grunden skall vara för att göra en CV och kopplad till en databas. Jag kan dock inte programmera appar men jag vet att flera här på forumet håller på med att göra appar och undrar om någon skulle vara intresserad av att hjälpa till - eventuellt mot ersättning.
Förhoppningsvis kan man göra en Kickstarter när man har en fungerande prototyp.
Kan inte hjälpa utan ersättning, men jobbar på ett företag som heter Exor IT-Byrå med bas i Uppsala (jag jobbar på distans från Jönköping). Men då kostar det såklart en hel del även för en prototyp.

Tror dock du behöver göra ordentligt marknadsresearch om vad efterfrågan är och vad du kan göra bättre än andra.

Sen går det alltid att lära sig själv för att skapa enkla prototyper och det finns verktyg som skapar klickbara flöden där man inte behöver kunna programmera.
 
Top