Nekromanti Mobilapp för rollspel

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag håller på att göra en mobilapp för rollspel (ni kan nog gissa vilket). Vad skulle vara användbart vid spelbordet för spelare och spelledare? Ska det vara separata?
  • Tärningar
  • Speldata i listform (beskrivningar för formler, förmågor och färdigheter, den typen av listor, sökbara)
  • Namnlistor
  • Särdrag ("vårtig och tatuerad" eller "hårt sminkad med klara färger")
  • Slumpade föremål
  • Statister
Kanske en app som håller en i handen när man gör rollperson. Med alla relevanta avsnitt från regelboken.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
jag skulle vilja ha en app om håller reda på tråkiga saker åt mig. Att slå tärning är ju oftast en kul grej. Däremot skulle den kunna få generera fram slps vid behov.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Det finns redan tärningsappar, så det är inte särskilt intressant. Namnlistor, slumpade föremål och statister är däremot välkomna saker.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag lyckas inte gissa vilket spel det är till, så jag vet inte vad som är centralt och vad som möjligtvis är krångligt att hålla reda på.. :) Men allt tråkigt såsom att hålla reda på skador (KP?), modifikationer, initiativordning osv.
Själv brukar jag skapa ett excelverktyg för de spel jag spelleder för att hålla ordning på sånt här.
Ex. för Mutant har jag ett blad där jag kan välja vanliga fiender i rullgardinsval så fylls alla stats i. Justerar jag att de tagit en trauma i KYL tex så räknas det om för deras träffchans att skjuta, Fly etc.
Jag har även slumpgeneratorer baserade på zontabeller och mötestabeller från böckerna, samt SLP-slumpare.

För Western IV har jag ett verktyg som håller koll på initiativordningen (eftersom denna är väldigt central i strid), samt blödninh, skador och modifikationer från dessa.

Relationskartor kanske vore något också? Kanske med klickbara länkar till SLP om dessa sparas i appen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Också: onödigt att ha sån bokföring som lika gärna eller bättre funkar på papper, som monster hp och sånt.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Spelet är mitt Oriak, men det kan kvitta. Jag vill gärna hålla tråden öppen för många olika spel. Oriak är BRP-aktigt trad.

Nästa projekt blir en SLP-generator.
Användaren väljer en Mall och en Nivå (eller accepterar default). Som mall kan man annars välja exempelvis Buse, Präst, Trashank etc. Ett tiotal val. Nivå är ett mått på hur svårt motstånd personen kan bjuda i en konflikt. Kan vara Klen, Medel, Stark och Mästare.

Sen får man Namn, Särdrag, Färdigheter (de högsta och viktigaste) Uträknade värden, ev Utrustning, ev Förmågor och ev Formler. En knapp bort finns nästa person. Vill man ha flera olika trycker man på knappen spara. Personen kan sedan plockas fram igen, om man tex vill skriva ner den, eller bara bolla ett antal olika samtidigt. Livspoäng och status ska sparas.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Det här kan nog vara intressant om du gör men som folk redan sagt skippa tärningarna ????
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Jag håller på med en app till Mutant: år noll och genlab alfa. Det blir först inte en mobilapp utan en app till din dator som slumpar zoner, hot, slps mm. Tanken är att t ex Slp´s skall printas ut i ett word eller anteckningsdokument så spelledaren skall kunna spara eller skriva ut slp:n.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Snow;n117297 said:
En väldig tidig skiss på hur det skulle kunna se ut:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/33454172/oriak/app/npcgen.html
Jag tycker det ser ut som en bra grund att stå på tycker jag. Just förmågorna skulle jag nog vilja ha mer förklarade i texten samt att alla förkortningar utrotas. Annars saknar jag ett vackert, grafiskt interface. Det känns också rätt viktigt, i alla fall om jag skulle köpa en app (fast det är väl ett senare skede).
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Drey;n117391 said:
Här är programmet jag med stor hjälp av en vän utvecklar. Som jag skrev tidigare är tanken att det skall gå snabbt att använda och man skall inte stanna upp i spelandet för att trycka på flikar mm.

Knappen som det står Kör på kommer det komma upp ett fönster när man slumpar fram zoner, hot mm. Om man slumpar en slp så skrivs det till ett word dokument eller liknande så spelledaren sen kan spara sin slp.

Jag har ännu inte frågat fira ligan om det är ok att använda logga och bild så appen kommer kanske inte att se ut just så här när den är klar.
Coolt, bilden är lite liten, kan man få se en större?
Är det för desktop (eller mobil)? Eller båda?

Jag bygger min som en responsiv webapp. Den ska kunna köras i telefon lika väl som på "riktig" dator. Men det blir svårt med till exempel export till pdf eller så. Hade jag gjort en java-app hade export till pdf varit busenkelt, men det blir svårt att köra på telefonen då.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Robert Jonsson;n117302 said:
Jag tycker det ser ut som en bra grund att stå på tycker jag. Just förmågorna skulle jag nog vilja ha mer förklarade i texten samt att alla förkortningar utrotas. Annars saknar jag ett vackert, grafiskt interface. Det känns också rätt viktigt, i alla fall om jag skulle köpa en app (fast det är väl ett senare skede).
Tack, bra tips. Förmågorna finns lagrade på annan plats så det skulle vara enkelt att plocka fram beskrivningarna för dem.
Detta kommer alltid att vara gratis. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Snow;n117597 said:
Jag bygger min som en responsiv webapp. Den ska kunna köras i telefon lika väl som på "riktig" dator. Men det blir svårt med till exempel export till pdf eller så. Hade jag gjort en java-app hade export till pdf varit busenkelt, men det blir svårt att köra på telefonen då.
Det finns väl php-libbar som bygger pdf:er?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
krank;n117727 said:
Det finns väl php-libbar som bygger pdf:er?
Ja men som synes hostar jag på dropbox just nu. Hemsidan kör på blogger. Så ingen php eller dynamiskt innehåll alls serverside. Allt fungerar mha javascript.
 
Top