Mobilabbonemang: byta från Telia till Hallon?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Idag betalar jag 229kr/mån för 3GB surf och gratis samtal/sms på telia. Hallon erbjuder 4GB och gratis samtal/sms för 99kr/mån (49kr/mån de första tre månaderna). Det verkar ju riktigt bra. Riktigt, riktigt bra.

Vad är nackdelarna med hallon jämfört med telia?
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Jag är i och för sig partisk, eftersom jag jobbar med mobilutbyggnaden för Telia men nackdelen med Hallon är att du kommer gå i Tres mobilnät som återkommande presterar sämst i P3 Connects årliga nättest i Sverige som Telia vinner.

Täckning och vilken operatör du gillar är en väldigt personlig upplevelse, och ”vilken operatör är bäst” kan kanske jämföras med ”vilket rollspel är bäst” men ett tips kan vara att spana in operatören Fello.se som är nästan lika billiga som Hallon men går i Telias nät. Då kommer du ha samma täckning som du är van vid idag.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Jag har alltid föredragit telia just för att de har så bra täckning. Ovärderligt när en lämnar tätorter.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Jag är ingen täcknings-connoisseur men har hallon och är väldigt nöjd.

Edit: jag bor inte i en tätort
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kör precis som @luddwig på Fello.

Är riktigt nöjd

Jag betalar 195 kr i månaden för deras näst största abbonemang och har genom nån kampanj dom körde som jag sett att dom kört titt som tätt dubbel eller trippel surf + att jag får spara hälften gig från föregående månad så jag har runt 60+ gig data att förbruka i månaden

Fello ligger i Telias nät.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Bara hälften?
Jag har 14 gig i grund * 3 = 42 gig (via kampanj) . Det är vad jag får nytt varje månad sedan kan jag spara en pott upp till 20 gig (hälften av den totala surfen ) . Denna pott kan aldrig överstiga hälften av den totala mängden gig (så som jag förstått)

Så jag hamnar alltså på 62 gig surf i månaden så tillvida att jag inte förbrukar potten men för att förbruka potten måste jag först beta mig igenom dom 42 gigen .
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Jag kör Vimla och det har trots att jag bor i Norrbotten bättre täckning än Telia på den riktiga vischan. Gillar Vimla och har inte haft problem med det. Sen då vi har 4 abonnemang i familjen så blir det lite rabatt å sånt också.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Hur långt ut på vischan bor du? Södra eller norra Sverige?
Jag bor i en liten by i norra Skåne. Men det brukar vara okej täckning även om jag ger mig ut i obygden för att plocka svamp eller vad det nu kan vara :D
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag har hallon. Fungerar bra, då möjligen med undantaget att täckningen är lite bristfällig norröver (som redan påpekats i tråden).

En annan grej som skiljer hallon (och även Fello, om jag förstår det rätt) är att de (till skillnad från Telia eller tre) inte enheter erbjuder e-sim. Men det är kanske bara ett problem om du hade tänkt skaffa en uppkopplad smartklocka.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,670
Location
Stockholm
Telia har helt klart flest master och deras pågående mastförstärkning kommer att förbättra grundtäckningen på 700 MHz ytterligare så sett enbart till funktionalitet så är de väl kanon. Problemen för mig är
A) deras nära-på-monopolställning som nätägare
B) att de agerar både som nätägare, kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör
C) Att de sin storlek och statliga delägande till trots konsekvent väljer att inte ta ansvar för utbyggnad av nät, tjänster och lokala samarbeten i samma utsträckning som helt privatägda eller kommunalt ägda aktörer.

Med mera (mutskandaler etc).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Jag bytte från Telia till lågprisversionen Halebop som har samma nät, och det har funkat jättebra förutom när jag insåg att de inte hade någon tjänst för att köpa motsvarande semestervecka för surf utanför EU. Något att tänka på som inte är uppenbart från villkoren.
 
Top