Nekromanti Mobbad flinta

Tark Arak

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
41
Location
Göteborg
Sitter här med vapenmästaren i knät och tycker synd om alla stenvapen i eon. Är jag den ende som tycker att de är allt för dåliga? Jag menar -ob1t6 på hugg och -2 på stick. Flinta och obsidian kan ge fruktansvärt vassa eggar. Man använder fortfarande obsidian till kirurgiska verktyg. Sen att sten eggar är värdelösa mot rustningar är en annan sak.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Personligen gillar jag alla de "primitiva" vapnen, så som knivarna
yxan med stenen fastbunden (kommer inte ihåg namn)
de ser mer äkta utt tyccker jag, de resterande vapnen är coola medn de ser ibland ut att vara tillverkade idag.

Tycekr att samtliga vapne borde göra mer skada,
samt att det borde vara enklare att sikta.
ett hugg med en stenkniv emot strupen (som du ganska lätt ska träffa) och personen i fråga ska vara i ett kritiskt tillstånd.

VH Jens.L "Draken"
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Jag tycker inte att det skulle vara så grymmt lätt att träffa strupen på en kille.. Testa att nästa gång ta en lång penna eller liknande och sen säg åt en kompis att försvara sig så att din penna inte träffar strupen.. Då lär du upptäcka att du har lite problem, betänk då att din kompis nog med eon regler skulle ha ungefär 7 i Undvika så förstår du ^^
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Har testat nu och det gick, därtill en kraftig skada.
Kan man göra så mycket skada med en penna borde en kniv göra mer är död som i mitt fall :gremwink:

Skämtåsido skulle fter ett par hugg (litte armvifftande och greppand) kunna sticka ned någon, Undvika har inte så mycket med saken att göra dock då det mest är slagsmål (greppa) som splar roll, själv lyckas man altid hålla bort motståndaren med ena arme så pass mycket att man med den Pennbeväpnade lyckas göra ett snabbt stick, kanske inte alltid i halsen (då "offret" ofta håller sina händer där), men så räknade vi oxå me att vi skulle ha 7 i färdighet ett nästan omöjligt slag i Eon.....
Fick jag tränning till (10/12 i färdighet) skulle jag åt minstone i ett snabbt anfall kunna slå ned motståndarens armar den korta stund det tar för mig att sticka honom.

Räknar då på hur svårt det äratt sikta, typ 4 tärningar i eon om inte mer, tänk dig honom som otrännad, att mit slåned-hans-armar anfall lyckas, hur svårt kan det då vara att sikta in sig på halsen och träffa, i verkligheten alltså......

VH Jens.L "Draken"
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Helt enkelt svårare än vad du tror. Kolla på någon kampsport på tv. Gärna någon med fullkontakt. De slår och sparkar i mängder efter varandra utan att träffa på något "bra" ställe. Och de är skickliga killar.

Om du vill testa med en polare. Prova att se hur lång tid det tar om bägge försöker på varandra att träffa den andres axel med handflatan. Låt bli att greppa varandra och försvara er på allvar så blir det satans svårt att träffa den nedrans axeln.

Du måste helt enkelt oftast vara rätt duktig om du vill överlista och träffa någon på ett specifikt träffområde.

Dessutom, tänk på att en runda är kort, i tid.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Visst visst!

Tänk dig att:

Din kompis sitter och sover, du ska försöka att stick honom med ett hugg i halsen med en stenkniv (flinta)
Hur svårt är det i Eon?
Hur svårt är det i verkligheten?

(litet tips, om det blir svårt för honom at sova på riktig så kan han låtsas =) om han vill)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Om jag inte minns helt fel så klassas en sådan manöver som automatiskt lyckat och kallas nådastött då motståndaren inte kan försvara sig.
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
I Eon så skulle du förutom regeln för nådastöt, även få åtminstone två eller tre tärningar lättare iochmed att du har tid på dig, samt att han sitter/ligger helt still. Det skulle med andra ord vara lätt både i verkligheten och i spelet.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Borde stämma [NT]

Då beslutar vi oss för det och försöker att leda den här tråden tillbaka till ämnet just nu är vi litte (OT)
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
obsidian kanske används nu, men kunde de göra eggar av det på den tiden?.. Jag tror inte att de skulle vara så effektiva i strid så jag tycker att det är ganska motiverat
 
Top