Nekromanti Mixade grupper i exalted.....vad bör jag tänka på?

Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Det fösta tips som ploppar in i min skalle är att restriktera Siderealen från Yu-Shan och att fråga Lunarn om han riktigt fattat hur Lunars fungerar i civilisationen.
Jag skriver ur egen kunskap nu ty jag är den i vår cirkel som spelat just Lunar och Sidereal.
Restriktion av Yu-Shan, som i "du kan inte komma dit" är en sak som borde fixas, tillgång till staden kan ge stora komplikationer på spelet från lätthet med resor genom portalerna till hjälp av andra Sidereals och "antihjälp" av andra Sidereals.
När det gäller Lunars så fungerar de inte i civiliserade områden, när man är ute i "bushen" så är dom såååå roliga att spela med när man plötsligt realiserar att "oj, jag borde inte gå på dessa gator jag borde samla ihop lite beastmen och förstöra allt!..." Jag trodde jag skulle kunna spela en civiliserad Lunar, jag gjorde det, men det kändes helt enkelt inte som en Lunar!

Det finns säkert en massa annat du bör tänka på men detta var det som min ryggrad sa till mig när jag läste din post :gremgrin:
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Mixade grupper

Tja, forst och framst ar sex celestial exalteds i en grupp en himla massa. Hejda utvecklingen av massforstorelsecharms pa alla lite (som i 30 i str+athl for Solars, skjuta bage pa alla inom rackvidden (1,2km for long powerbow) och lite sadant). Sedan som lasergreger skriver sa kan Yu-Shan stalla till med en massa problem och ful-losningar som du maste vara beredd pa och forbereda, eller sparra. Lunars ar rent allmant ett problem. Lirar forsta Lunarn nagonsin i en kampanj (eller nja, gjorde det innan jag gav mig av till Spanien iaf) nu. Dom har lite problem att ta kritik rent allmant. Dom flydde en gang. Det blev ett javla liv da en immaculate-prast sade att min karaktar (No Moon - Snoleopard) var en dalig jagare. wheeh...

Kortfattade tips:
Yu-Shan innebar MYCKET saker, ha koll eller sag NEJ!
Lunarn maste ha respekt for de andra och kunna dolja sin Tell (annars blir civilisationsspelandet lite skumt)
Solars borde inte fa valja riktigt alla charms. Kor en grundkoll pa alla karaktarerna innan ni satter igang.
Sidereal-charms ar ett harke for utan like ocksa. Kolla igenom _ALLA_(!!!) charms din Sidereal-spelare valjer. Sista charmen pa Brawl-tradet t.ex: Vilken haschtomte gjorde den!?!?!?!!?!?! (bland det varsta jag sett i rollspel nagonsin faktiskt).
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Mixade grupper i exalted. follow up

Ok...lite follow up....jag Skulle nämligen önska lite mer utveckling av problemen, Jag begrep det där med siddarnas sista brawl charm (tänkte AJ när jag såg den), även om jag inte tor att det blir ett problem (jag de senaste åren spelett en kampanj där spelan kan ödelägga en stad på en sekund, inte I exalted dock)

Jag förstår även detta med med Lunar civilisations problem...men är inte det lite av grejen med att spela lunar? Sen så har jag hört På WWs Forum) om några som spelar lunars som vill tämja sina inre bestar......de är ju trotts allt en del av förbannelsen.

jag ifråga sätter inte rat omdömm, Jag är lite oklar på problemen här bara
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Mixade grupper i exalted.....vad bör jag tänka

Se bara till att alla RPer har goda anledningar att fungera tillsammans och att de relationer de byggt med varandra ger konsekvenser för deras närmsta omvärld. Vad är solarerna för typer? Vad har dom gjort? och vad har dom för uttalad politiska aspirationer? Vilken faktion tillhör sideriern? Vad för lunaren för politik? Vad tycker silverpakten om att lunaren lallar omkring med 4 solarer? Vad tycker siderierns faktion om att han drar sig omkring med 4 solarer? Se till att dessa allianser ger reaktioner hos de många maktfaktorerna i världen.

Om de gör för mycket väsen av sig så måste det nå rapporter till the Palace Sublime om 5 anathemor som härjar omkring. I bästa fall så blir dom skiträdda. I värsta fall så skickar dom en instatsstyrka som heter duga (och ja. Drakblod kan faktiskt klå upp Solarer. Dom har redan gjort det en gång. Remember? :gremwink: )

Om inte Wyldjakten blir sura på dom så kan Lookshy bli pissed off, och det är nästan ännu värre med all högteknologi som dom besitter (se Exalted:The outcastes om du har tillgång till den).


En så stor samling solarer som rör sig tillsammans med en siderier bör definitivt ådra sig bronsfaktionens uppmärksamhet. Ha dom i bakfickan om du vill lägga något slags lock på dina spelare. 4 solarer i alla ära, men dom kan faktiskt inte mycket göra mot en 1000årig lönnmördare utvald av Avslutningarnas jungfru som besitter en kasse sideriska kampkonstcharms. :gremsmile:


Så se bara till att alliansen blir konsekvent och trovärdig inom spelets ramar så kommer det funka. Allting går, bara man motiverar det väl nog. Mitt dynastiska drakblod är t.ex. just nu mentor åt en solar och "umgås" med guldfaktionen. Någonting som ter sig omöjligt vid första inspektion, men som faktiskt är fullständigt trovärdigt i våran kampanj. Skulle dock bli duktigt nackad om någon där hemma upptäckte det :gremwink:


/Naug, exaltedälskare
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Re: Mixade grupper i exalted. follow up

Du frågade vad du skulle tänka på och jag gav några snabba förslag. Märk väl att detta är förslag som du skall tänka på, sen hur du använder dig av dem är helt upp till dig.
Men vi har och andra sidan ingen aning om hur episk din kampanj är eller hur finkänsliga dina RP's måste vara i städerna, tex.
När det gäller detta med Lunars och att tämja sina inre bestar, detta låter mer som VtM. De flesta Lunars är stolta över sin natur och ser den som en gåva av Luna, jag skulle vilja mena att det snarare är tvärtom, MEN de är oerhört måna om att finna och kalibrera Casten hos nya Lunars så att de inte blir "non-sentient" (svenska?) Chimerae's.
Om vi tar Sidereals och Yu-Shan problemet, så tänk dig vad som kan hända med ditt äventyr om Siderealen tar sig dit upp (redan från character creation kan man få en sidereal med 4 i essence vilket ger obefrågat tillträde) och denne får Faithspiders att väva om ödet eller får reda på...saker?
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Sidereal MA

Du beskriver manga problem som kan komma upp. Far med det bra. Du anvander ocksa svenska vilket vi ofta forsoker gora i var grupp. Har en fet ordlista med vad vi kallar vilka/vad.

Viktigt; There is always a bigger fish. (*kommer ihag i novellen dar Holok undrar om han kommer fa problem med ett packe bonder... han ar ju typ 1200 ar och uberturboninja jue - hohoho)

...sen namner du Siddies'arnas ninja-styles.

Dom ar ganska uber. Trots att dom har hoga krav n shit sa obalanserar dom spelet nagot enormt. Spell Shattering Palm eller vad den nu heter vs Solar Circle Sorcery har ju diskuterats in absurdum pa forum hit och dit (Lensman wiki-stuffet bl a). Jag tycker rakt av att _alla_ sidereal-charms'en borde anvandas med matta.
Det skulle dock vara mycket intressant om dom gav ut en bok med Essence 4-6-charms for andra exalteds. Finns ju nagra i kast-bockerna. Protection of Celestial Bliss i Dawn-boken ar helt ok... (hostharkel) Melee 6, Essence 6.

Lunars charms ar ratt daliga generellt sett... sen finns ju dock Deadly Beastman Transformation som vager upp det rejalt. Dock blir de flesta Lunars sa inriktade pa just DBT da. Det borde man forsoka ga runt. Det innebar dock en _himla_ massa micklande och charms-skrivande. Suck... har inte orkat.
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Lunars

Kanske är värt saatt notera att en snubbe på WWs formu sa att lunars arr den enda hard cover folk regelbundet försöker ändra på...det fans föresten en alternativ DBT charm där...minns inte hur den var dock
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Lunars

Problemet med Lunar-boken är att den ger en väldigt ensidig bild av Lunars. Det nämns lite i förbifarten att Silverpakten stöds av runt 50% av lunarerna, men trots det fokuseras hela boken på silverpakten och dess barbarideal. I Sidereals-boken så täcks ju både brons- och guldfaktionen, Abyssals-boken har en hel del om att spela Abyssals som försöker göra uppror mot Dödsfurstarna, och drakbloden i Dragon-blooded är ju rätt olika i sig. Vad som skulle behövas är en Outcastes-liknande bok för Lunars som ger lite andra perspektiv än Silverpaktens på livet som en Lunar.
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Re: Lunars

JO...jag håller med........Frågan är tex hur man skall se på Lilith...........Hon är väl iof medlem av silverpakten...men har ju jagna swan ett bra tag........av nyfiken het kanske...men hon har ju vistats en del i civilisation
 
Top