Nekromanti Mittland

Koivandon

Veteran
Joined
20 Apr 2004
Messages
20
Location
the dead of night
Ibland känns det som om Riotminds(eller vem jag nu skall skylla på) inte tänker igenom en modul ordentligt, i Mittland så har de skrivit med den bulturiska svärdskonsten, men de beskriver den inte spelmässigt, hur man använder den etc. De borde tänka genom de litet mer, eller har jag helt fel?

En annan sak; Drakar och Demoner 6 är ett jäkla bra rollspel, men om man ser tillbaka i tiden så har de ju inte gett ut någonting! På samma tid som Drakar och Demoner Ereb Altor gav ut en 10 böcker så ger de ut 3-4 stycken(jag överdriver nog, men den smällen får man ta). är det någon som tycker likadant?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Ibland känns det som om Riotminds(eller vem jag nu skall skylla på) inte tänker igenom en modul ordentligt, i Mittland så har de skrivit med den bulturiska svärdskonsten, men de beskriver den inte spelmässigt, hur man använder den etc. De borde tänka genom de litet mer, eller har jag helt fel?
Jag tycker nog inte det är så hemskt att beskriva saker utan att lägga med stats för dem. Kan du tänka dig hur det skulle se ut, om man stattade varenda grej som gick att göra det med i en hel modul?


En annan sak; Drakar och Demoner 6 är ett jäkla bra rollspel, men om man ser tillbaka i tiden så har de ju inte gett ut någonting! På samma tid som Drakar och Demoner Ereb Altor gav ut en 10 böcker så ger de ut 3-4 stycken(jag överdriver nog, men den smällen får man ta). är det någon som tycker likadant?
Inte jag, i alla fall. Ta och kolla lite på storleken på modulerna. DoD6 har centimetertjocka böcker i A4-format; DoD '91:s hade B5-format och var ett par millimeter tjocka. I princip broschyrer. Sett till ren innehållsmängd tvivlar jag på att det är så mycket mindre. Förutom modulerna har ju Riotminds också släppt tre äventyr, varav två är rätt digra luntor även de, såvitt jag minns.

Sedan kan man ju yttra både ett och två ord om själva innehållen och vad man tycker om dem, men det är förstås helt subjektivt och därmed irrelevant.


/Feliath - Lemon Lime
 

Koivandon

Veteran
Joined
20 Apr 2004
Messages
20
Location
the dead of night
Jag menar självklart inte att man skall sätta ut stats på allt, men de borde lägga till en liten notis om hur man skulle kunna använda sig av det, åtminstonde någonstans i slutet under något som "Nya regler" eller något sådant.

Vad jag menar med DoD 6 och -91 så är det inte bara det att de får inte bara ut ett par böcker i månaden(något som delvis håller intresset öppet) utan också att det kändes mer... tja vad skall jag skriva... DoD ut? de har ju hållit en standard uppe i flera år, och så bryter de den plötsligt. Jag säger inte nu att det är dåligt på något sätt, nej det är snarare tvärtom, men nu är det så att i de förra upplagorna hade de alltid en form av förklaring som täckte de största frågetecknen, något som jag saknar här... sen så är det ju jättekul att de har förnyat sig, jag gillade verkligen Osthem, enligt mig så är det ett riktigt mästerverk, och Mittland är också en jättebra modul, men den når inte ända fram...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag menar självklart inte att man skall sätta ut stats på allt, men de borde lägga till en liten notis om hur man skulle kunna använda sig av det, åtminstonde någonstans i slutet under något som "Nya regler" eller något sådant.
Varför det? De kanske inte avser att man ska använda sig av det på ett regligt sätt. Och gör verkligen en liten notis så mycket skillnad, förresten?


Vad jag menar med DoD 6 och -91 så är det inte bara det att de får inte bara ut ett par böcker i månaden(något som delvis håller intresset öppet) utan också att det kändes mer... tja vad skall jag skriva... DoD ut? de har ju hållit en standard uppe i flera år, och så bryter de den plötsligt.
Beg pardon? Som har konstaterats otaliga gånger har inte DoD pre-Chronopia någon enhetlig stil/stämning överhuvudtaget. Och DoD6 görs av ett helt (eller ja, inte helt. Men det går vi inte in på) annat företag än de tidigare versionerna, så varför de skulle hålla sig till de gamla utgivningsmönstren är bortom mig. (Utgivningsmönstret inom DoD6 har däremot hållit sig tämligen solitt såvitt jag kan se, och har om något ökat takten på sistone. Och innan dess rådde förstås åratals stiltje, så...)


Jag säger inte nu att det är dåligt på något sätt, nej det är snarare tvärtom, men nu är det så att i de förra upplagorna hade de alltid en form av förklaring som täckte de största frågetecknen, något som jag saknar här... sen så är det ju jättekul att de har förnyat sig, jag gillade verkligen Osthem, enligt mig så är det ett riktigt mästerverk, och Mittland är också en jättebra modul, men den når inte ända fram...
Men...eh? Om du inte tycker det är dåligt, och du gillar modulerna, varför klagar du då? Och vad menar du med "en form av förklaring som täckte de största frågetecknen"? Hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte få det till något som stämmer på DoD5 och nedåt men inte DoD6.


/Feliath - Super Citrus
 

Koivandon

Veteran
Joined
20 Apr 2004
Messages
20
Location
the dead of night
Egentligen kanske man borde kalla det påpeka... jag känner flera som har just detta problemet, och vi kommer inte fram till något... jag tycker ju att det är dåligt med just det, eftersom de har skrivit ut det på ett sätt så att det känns som om det är meningen att man skall kunna använda det spelmässigt... men det är som jag tycker, och jag TYCKER faktiskt att de håller ett mönster i de tidigare upplagorna, inte regelmässigt, utan inom världen och hur de lägger upp produkterna, även om Chronopia blev "Större" men också fallet, enligt mig, för Drakar och Demoner.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,288
Location
Örebro
Det var också ett annat klimat tidigare, där man kunde prångla ut fler moduler i slutet av åttiotalet/början av nittiotalet. Det stämmer inte riktigt nu.

Riotminds jobbar, såvitt jag vet, på sin fritid, från sina vanliga jobb, där Äventyrsspel tidigare hade fasta anställda som sysslade med det på heltid. Det gör rätt stor skillnad, med de två faktorerna.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
De borde tänka genom de litet mer, eller har jag helt fel?
Tjaa, det kanske de borde..
Men samtidigt så kan man ju alltid använda sin fantasi & gissa sig till det hela åxå, baserat på vad man läst om deras kutur & sådant.

På samma tid som Drakar och Demoner Ereb Altor gav ut en 10 böcker så ger de ut 3-4 stycken jag överdriver nog, men den smällen får man ta). är det någon som tycker likadant?
Allt är rellativt, viss de gammla DoD böckerna så gavs det ju ut en hel del böcer ju. Det går ju inte att förnka ju.
Men DoD6 är ju rellativt nytt... Men ändå, de har ju gett ut en diger sammling moduler ju, ta bara Vildhjarta & Jorges som exempel.. De är ju böcker av klass ju !!
Sendan så finns det ju en hel massa bra & trevliga graitsmatriel till DoD6 som går att ladda ner. Så för min del så tycker jag att det finns matriel till DoD6 så det räcker & blir över.
 

Koivandon

Veteran
Joined
20 Apr 2004
Messages
20
Location
the dead of night
Du har rätt, men min hjärna är liksom på semester ibland, när jag svarar på mina egna citat, till exempel... det blir lite fel ibland... men jag tyckte det var bättre, men det är ju också skönt att sätta sig med en stor tjock modul istället för flera små...
 
Top