Nekromanti Mitt rpg-projekt - Söker ord/uttryck

Zlurp

Veteran
Joined
19 Aug 2010
Messages
6
I mitt rpg vill jag att spelarna ska ha en möjlighet att ta ställning hur dom konfronterar olika motståndare. Just nu handlar situationen framförallt om strid.
Jag har länge saknat ett spel där spelarna liksom kan få hjälp att bedömma motståndarnas farlighet.
För hur jag än teatraliskt försöker hinta dom om att "nej låt bli" så fattar dom sällan, eller bryr sig inte om det. Och i ärlighetens namn tycker jag personligen att det är jättesvårt att bedömma liknande situationer som spelare. I många dator/tv-spel ser man ju level och det ger ofta iafl en fingervisning om det bara är något man kan springa rakt över, eller om det är något man väntar med ett par levels, det är lite det jag vill komma åt, fast med lite mer finess.

Efter som mitt spel har en dold faktor i form av en magisk kraft som hela världen är sammanspunnen av, besitter RP turligtvis en naturlig förmåga att förnima och uppskatta sina motståndares stridförmåga och deras hanteringsförmåga av den magiska kraften.

Kortfattat slår spelaren ett slag och får helt enkelt ett svar av SL i stil med "japp den här snubben är jätteläbbigt hemsk", kanske dock i lite andra ord men jag tror ni hajar.

Men vad ska jag kalla det här momentet i spelmekaniken?

Jag har funderat på "vikta motståndare" men jag är inte helt övertygad om att det låter helt bra. Någon som kan trolla fram ett bättre uttryck?

Vidare känns det som en vettig spelmekaik att RP har förmågan att bedömma motståndare, eller förstör det mer än det tillför?
(Notera gärna att fysisk kropp och ett jääätte stort svärd inte nödvändigt innebär mäktigast i mitt lir, det kan lika gärna vara "en liten skolflicka" som är rackarns vass med klingorna eller helt enkelt kan hantera kraften mästerligt.)

Helt fri kommentarer, frågor eller grubbleri som åtminstonde berör ämnet tas även det emot med varm mjälte. Men ett kanderat äpple till den som kan ge mig ett bra uttryck eller fras.

(Tänk under spelmötet: "jag viktar honom" .... njae eller mja eller vaddå ...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Först och främst gillar jag nog faktiskt idén, eftersom den verkar väl integrerad med spelet i övrigt (utan att veta så mycket om settingen). Eventuellt skulle nog jag låta slagen lyckas automatiskt, eller snarare inte ha det som ett tärningsslag; annars blir det bara ännu ett sätt att "roll high or die", så att säga.

Nu vet inte jag hur den här "kraften" manifesterar sig, men här är några tankar;

- "Förnimma kraft" tycker jag det borde kunna heta. I vardagsspråk säger man kanske snarare "jag kollar hur stark han/hon är".
- Betyder stark kraft alltid samma sak? Kanske känner man av om någon är stark, men inte på vilket sätt. Då blir det mer en avvägning; är den här killen skitbra på något stridsrelaterat eller bara i allmänhet? Ska jag ta risken?
- En annan tanke skulle kunna vara att ha ett osäkerhetsmoment: Man känner av ATT någon med stark kraft finns i närheten, men får själv bedöma vem man känner är mest trolig att ha den. Det kan ge upphov till intressanta plots och huvudbry för spelare...
- Det är en intressant frågeställning hursomhelst; det här med varför vissa spelare så gärna går in i strid med precis vem som helst, om man så spenderat halva spelmötet med att berätta för dem på olika sätt genom SLP:er etc att en snubbe är skitfarlig... Jag har själv funderat på lösningar, men inte kommit på något.
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
En helt vettig frågeställning i mina öron.

Lite är väl beroende på om de skall kunna känna av som Jedi's eller Immortals (Highlander) dvs direkt de närmar sig, eller lite som gamla DoD's "känna magi".

Kraftförnimmelse är ett ok ord tycker jag.
Eller om du kategoriserar dina fiender från 1-10 så kan man kanske använda sig av "uppskatta nivå" eller "uppskatta motstånd".

Jag har länge saknat ett spel där spelarna liksom kan få hjälp att bedömma motståndarnas farlighet.
För hur jag än teatraliskt försöker hinta dom om att "nej låt bli" så fattar dom sällan, eller bryr sig inte om det.[/
Ett vanligt problem i rollspel i mina ögon, många är de gånger då man försökt att hinta till spelare att det är alldeles för farligt att anfalla en grupp orcher eller livvakterna som alldeles tydligt är dem överlägsna.

"Live to fight another day"
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag tycker också det kan låta användbart att hitta på någon sorts regel för i vissa sammanhang. I verkligheten bildar man sig ganska snabbt en uppfattning om andras skicklighet.

Men en nyfikens fråga: i era äventyr, när RP har gett sig på en som ni säger alldeles för svår motståndare, vad händer? Låter ni dem bli dödade? Blir de tillfångatagna/räddade? Eller är det faktiskt så att de lyckas vinna? Kul att höra hur man kan tänkas hantera sådan dumdristighet... har ju hänt mer än en gång. Oavsett vilket kan det ju lätt ställa ett äventyr på ända....


Vad gäller själva termen. "Bedöma skicklighet" kanske? Då kan man säga "Jag vill Bedöma hur bra han är på att...".

En del system har nivåer (t ex FV 1-3 = novis, 4-7 = lärling... etc). Har man det kan en lyckad bedömning ge svar på den bedömdes nivå. (T ex "Han verkar vara en novis/lärling/mästare på att slåss").

Vill man ha ett värde för att lyckas med en bedömning kan väl ett slag mot den färdigheten man vill bedöma vara logiskt. (Alltså, bedöma hur duktig någon är med Svärd, slå för Svärd eller en annan vapenfärdighet). Kanske.
 

Zlurp

Veteran
Joined
19 Aug 2010
Messages
6
Betyder stark kraft alltid samma sak? Kanske känner man av om någon är stark, men inte på vilket sätt. Då blir det mer en avvägning; är den här killen skitbra på något stridsrelaterat eller bara i allmänhet? Ska jag ta risken?

Jag får erkänna att jag inte lyckats bestämma mig än eftersom jag har svårt att utvärdera konsekvenserna av olika val. Spelet är tyvärr inte så pass klart än. Men ja man kan vara bra på annat än att svinga svärd. Tanken är att det ska gå att dominera och manipulera på ett mer socialt/mentalt plan också. Jag är därför lite skraj för hur det blir om dessa alltid blir avslöjade "aha den där kommer försöka mixtra med mitt huvud". Samtidigt som jag är rädd att om spelarna inte kan få informationen som helt enkelt gör det kristallklart att "den här snubben kan strimmla er som rädisor" så kommer de fortsätt med sina kamikazi tendenser.

- En annan tanke skulle kunna vara att ha ett osäkerhetsmoment: Man känner av ATT någon med stark kraft finns i närheten, men får själv bedöma vem man känner är mest trolig att ha den. Det kan ge upphov till intressanta plots och huvudbry för spelare...

Jo jag har funderat mycket i dessa banor och jag är som jag antyde ovan väldigt abivalent till exakt hur jag ska göra och vilka konsekvenser det medför.

- Det är en intressant frågeställning hursomhelst; det här med varför vissa spelare så gärna går in i strid med precis vem som helst, om man så spenderat halva spelmötet med att berätta för dem på olika sätt genom SLP:er etc att en snubbe är skitfarlig... Jag har själv funderat på lösningar, men inte kommit på något.

Jag tror att det enda som funkar i min spelgrupp är att jag helt enkelt talar om att den här fienden är level 14 för att tala levelspråk (gör det förhoppningsvis enkelt att förstå utan att jag har ett färdigt regelsystem att referea till. För det skulle i varje fall mina spelare ha respekt för.
 

Zlurp

Veteran
Joined
19 Aug 2010
Messages
6
Hakanlo said:
Jag tycker också det kan låta användbart att hitta på någon sorts regel för i vissa sammanhang. I verkligheten bildar man sig ganska snabbt en uppfattning om andras skicklighet.
Som jag ser det så är motståndare och situationer i spelvärlden mycket mer abstrakta. Nu har jag knappast lirat allt men av det jag har lirat så är motståndet diverse stats, det spelar mindre roll hur mycket jag försöker "hinta" jag är tvärsäker på att spelarna sitter och tänker något i stil med; "hmm vad har han för KP/FV/Etc, - kan jag ta han?"

Det är liksom statsen som är farliga det spelar ingen roll vad det är eller hur det ser ut eller beter sig känns det som. Enda lösningen jag hittat som jag tror fungerar (i synerhet i min spelargrupp) är helt enkelt att ge dem ett sätt att få en uppfattning om motståndarens stats för det är jag ganska övertygad om att det skulle få dem att tveka eller avstå.
 

Troyer_UBBT

Veteran
Joined
10 Aug 2010
Messages
17
Location
Lund
Hmm... många kloka funderingar... när jag spelleder så brukar jag låta en person som är bra på något ha lättare för att se någon annan som också är bra:

Ex. En RP som är svärdsmästare har lättare för att snabbt inse en om en motståndare är en duglig fäktare, men har kanske svårare att bedömma hans kunskap i geologi.

Jag tror att du gör klokt i att undvika tärningsslag eller särskilda färdigheter.

Om faran med fienden är hans/hennes s.k. magiska kraft är det lite svårare... det är ju helt avgörande om RP:n också är magiker eller har upplevt något liknande tidigare.
 

Zlurp

Veteran
Joined
19 Aug 2010
Messages
6
Troyer said:
Hmm... många kloka funderingar... när jag spelleder så brukar jag låta en person som är bra på något ha lättare för att se någon annan som också är bra:

Ex. En RP som är svärdsmästare har lättare för att snabbt inse en om en motståndare är en duglig fäktare, men har kanske svårare att bedömma hans kunskap i geologi.

Jag tror att du gör klokt i att undvika tärningsslag eller särskilda färdigheter.

Om faran med fienden är hans/hennes s.k. magiska kraft är det lite svårare... det är ju helt avgörande om RP:n också är magiker eller har upplevt något liknande tidigare.
Det enda jag spontant upplever skulle kunna vara mindre bra är om spelarna hela tiden får veta exakt hur bra motståndet är. Jag tror det ligger ett spänningsmoment i att snarare tala om "du bedömmer att fienden är mellan level 11 och 13 och att han är en mästare på fäktning" än att ge exakta stats.

Jag vill ju fortfarande att spelarna ska våndas lite i vissa situationer.

Angående det här med den magiska kraften så kan jag ge lite mer inblick.

I mina anteckningar har jag beskrivit den ungefär så här:

Den magiska livskraften genomsyrar hela världen och är fundamentet för allt liv. Allt liv är skapat av denna kraft. Olika varelser har lärt sig att bemästra den på olika sätt och i olika syften. De flesta har svårt att känna, höra och dofta den, och än mindre använda den. Men dess existens är allmänt accepterad och de allra flesta vet att det finns många som kan hantera den. Exakt hur den fungerar eller var gränserna gå för hur den skulle kunna användas är omtvistat, men ett är säkert den finns där som en osynlig tråd som väver samman allt liv.

RP tillhör givetvis den grupp av individer som har en högre medfödd medvetenhet om livskraften och har börjat lära sig tygla den.

Jag har inte beslutat om "livskraften" ska kunna användas för traditionel eldklotskastande magi, där velar jag rejält fram och tillbaka.

Det jag vet är att den ska kunna användas för att temporärt bli snabbare, starkare etc. Dom fysiska tillämpningarna är enklare att se. Men jag vill gärna hitta ett sätt för att använda den i sociala och psykologiska situationer.

Hur som helst, jag har tänkt mig att folk/varelser alltid kan förnima kraften och att ju starkare flöde ju mer siprar det ut och kan förnimas enklare. Enkelt uttryckt kan man säga att när det dyker upp någon som bemästrar kraften mästerligt är det lätt att folk stiger åt sidan, flyr, faller till marken och ber om nåd. Kan också spegla sig i ett mer socialt kontext som att folk blir smöriga, hänförda, dyrkande eller whatnot.

Dock har jag också funderat på hur jag ska göra om någon verkligen inte vill avslöja sin egentliga makt, kan man även dölja kraften, kanske temporärt slå av den - farligt kanske eftersom det kanske tar tid att aktiver den igen och utan sina krafter är man ju rätt illa ute.

Eventuellt kanske jag lägger in någon form av effektskala, beroende på hur snabbt eller mycket kraft man vill aktiver dessto mer iögonfallande effekter får det.

Vi snackar i stil med att man börjar glöda, blixtra eller levitrera av en sån enorm altring - vad vet jag.
 

Gnomfostork

Veteran
Joined
20 Aug 2010
Messages
4
Vad sägs om det här:

förmågan kallas "rovdjursblick" och alla högre djur (mus och mer avancerade besitter den). Det är en form av naturlig magi och har fått namnet eftersom den liknar ett rovdjurs bedömning av hur sårbart ett tilltänkt byte är. Ren praktiskt går det till så att man tittar på någon (vanligtvis i tyngdpunkten) och koncentrerar sig i tre till tio sekunder beroende på hur noggrann man vill vara. Resultatet blir en bedömning av hur farlig varelsen är i allmänhet när den är hotad. Tillfälliga faktorer som skador räknas med däremot inte helt ögonblickliga (en sovande person räknas som lika farlig som en vaken).

Folk i den här världen känner till förmågan och det anses mycket oartigt att använda den annat än i en uppenbart hotfull situation.

Gnomfostork
 

Zlurp

Veteran
Joined
19 Aug 2010
Messages
6
Gnomfostork said:
Vad sägs om det här:

förmågan kallas "rovdjursblick" och alla högre djur (mus och mer avancerade besitter den). Det är en form av naturlig magi och har fått namnet eftersom den liknar ett rovdjurs bedömning av hur sårbart ett tilltänkt byte är. Ren praktiskt går det till så att man tittar på någon (vanligtvis i tyngdpunkten) och koncentrerar sig i tre till tio sekunder beroende på hur noggrann man vill vara. Resultatet blir en bedömning av hur farlig varelsen är i allmänhet när den är hotad. Tillfälliga faktorer som skador räknas med däremot inte helt ögonblickliga (en sovande person räknas som lika farlig som en vaken).

Folk i den här världen känner till förmågan och det anses mycket oartigt att använda den annat än i en uppenbart hotfull situation.

Gnomfostork
Det hade varit ett klockrent namn om världen vore befolkad av djur, så är dock inte fallet :gremtongue:
 
Top