Nekromanti Mitt rollspel är klart!!!! Narits riken pwnzzz!

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Här kommer del 1 av rollspelet jag hoppas man kan lägga till filer på ett svar annars får jag göra en till tråd :gremsmile:
 

Attachments

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Mitt rollspel är klart!!!! Narits riken pwnzzz

Jag kan tyvärr inte få med mitt Character sheets så om ni vill ha den får ni pma mig så skickar jag den över hotmail eller något annat.
 

Attachments

Axhind

Veteran
Joined
21 Apr 2004
Messages
7
Location
Norrköping
Re: Mitt rollspel är klart!!!! Narits riken pwnzzz

Tja, Omgitburns!

Lite tänkvärt: Många spelare här är gamla i gemet och förstår saker utan att man förklar det för dem, men när man skriver regler så är det ändock lämpligt att förklara alla småsaker som är självklara i ditt huvud men som kanske inte är lika solklara för alla andra. Förklara gärna kapitlet om "main quests" som du nämner i regel-dokumentet, exempelvis.

Förklara också gärna hur världen Narits Riken ser ut och fungerar så att läsare förstår vad som gör spelet till något speciellt. Du skriver att det är upp till spelarna att komma på världen, men du har redan gett karaktärsdrag till raserna och yrkena så det är lika gott att du ger en förklaring över resten av världen också.

Själv är jag lite emot att du ger alla yrken en generisk (allmän) personlighet. "Dem älskar att råna och döda och dem gör allt för pengar." ger som exempel en stark begränsning till hur man spelar en kriminell-karakär. Det finns normalt både onda och goda sorter av alla yrken och jag tycker att du skall ge utrymme för det i dina beskrivningar. Tänk på Aladdin ur Disneys adaption av sagan. Han är en tjuv, men knappast en kallblodig mördare som stjäl allt han kommer över. Han är tvärt om en ganska godhjärtad människa som bara stjäl för att överleva, och endast det sådant han behöver (till skillnad från rövarna från Kamomilla Stad...).

Vad mer? Hm... Jo! Att skriva "en tärning med sex sidor" är mycket, mycket längre än det vedertagna begreppet "1T6". Använd gärna det istället.

Hoppas tipsen är till nytta!

EDIT: Och bara ett litet till: Använd inte slang som "pwnzzz" och mer än två utropstecken, det dödar bara av all respekt som du annars skulle kunnat fått av de stora seriösa grabbarna. ;D
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mitt rollspel är klart!!!! Narits riken pwnzzz

Axhind said:
"Dem älskar att råna och döda och dem gör allt för pengar."

[snippeti]

EDIT: Och bara ett litet till: Använd inte slang som "pwnzzz" och mer än två utropstecken, det dödar bara av all respekt som du annars skulle kunnat fått av de stora seriösa grabbarna. ;D
En annan sak som dödar respekt från de stora seriösa grabbarna är skevt språkbruk. Om du inte vet skillnaden på när "de" respektive "dem" ska användas, skriv då hellre ett talspråkigt "dom" (hint: "Dem älskar att råna och döda och dem gör allt för pengar" är fel).
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Det här ser ganska dåligt ut om jag ska vara ärlig men eftersom det är til brädden fyllt med naiv kreativitet och konstiga desginval (typ att man måste vara level 8 för att kunna hugga ved) så är jag fett sugen på att spela. Ska nog ge spelet en testomgång nästa gång vår spelgrupp möts!

Två saker jag gillar väldigt mycket är att munkar är en egen ras samt några av förmågorna:
Tysta leken (kryp up bakom en fiende och fånga honom för att sedan döda eller föra bort honom) (måste slå 11 (på 2 tärningar) för att klara) (kan inte tränas)
Kan du maila resten av reglerna (och rollformulären) till mig?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,537
Location
Helsingborg
Re: Mitt rollspel är klart!!!! Narits riken pwnzzz

Kan du noggrant beskriva tankesättet för när man får plus- och minuspoäng från uppdrag samt hur man spenderar dessa för att öka i level samt hur man med plus- och minuspoängen förändrar värdena i Styrka, Försvar och Magi? Förklara gärna det som är uppenbart, för jag är rätt korkad.

Vad är det för regler som gäller när man tränar sina magiska förmågor? Det står ibland "Kan tränas" och sedan någon extra bonus, men inte vad det innebär.

/Han som tyckte det var charmigt att det fanns diamantmynt
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Mitt rollspel är klart!!!! Narits riken pwnzzz

"Kan tränas" är till för: Som du ser tar det 3 lvl för att få nya magier att välja mellan men vad ska du välja när du lvlar annars? Jo du kan välja mellan att träna up dina magi attacker eller skaffa nya. Så "kan tränas" är de som man kan lvla up.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Barcelona
Re: Mitt rollspel är klart!!!! Narits riken pwnzzz

Både alver, kentaurer och munkar har 2+ i magi och 2- i försvar. Ska det vara så?

Och människor har både 1+ och 2- i försvar. Det måste väl vara fel?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,537
Location
Helsingborg
Narits riken - Ett rollformulär

Jag gjorde ett väldigt enkelt rollformulär. Liv finns längst ute till vänster och kan markeras med hjälp av kryss eller markörer, typ glasstenar (kräver att formuläret ligger på bordet) eller att man drar ett pappersgem längs med kanten. Linjerna kan se konstiga ut, men kommer att vara vettiga när man väl skriver ut.

/Han som inte tror att han någonsin kommer att ta på sig att uppdatera rollformuläret
 

Attachments

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,537
Location
Helsingborg
Re: Men Rickard...

Bajs, nu hann jag stänga Indesign och jag sparade aldrig filen. Nåväl, inget att göra åt.

/Han som tyckte också att något var fel med formuläret
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,737
Re: Men Rickard...

Det borde gå att fixa i Illustrator, det klarar att öppna enskilda pdf-sidor för bearbetning.
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Narits riken - Ett rollformulär

Det rollformuläret var mycket bättre än mitt tackar!
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
Re: Mitt rollspel är klart!!!! Narits riken pwnzzz

Nej, Alver Kentaurer och Munkar är magiska väsen och satsar därför mer på magi än Människor, Vampyrer och Dvärgar.
 
Top