Jag tror jag blev heltand pa den dar iden med att sla sa hogt som mojligt under FV, ska forsoka fa in det I mitt system. Lite ointuitivt ar det dock men det kanske man vanjer sig vid snabbt?
Vill du göra det ännu enklare så kör som Generica: Slå så högt som möjligt, men under FV och över svårighetsgrad. Effekten är tärningsslaget rakt av. Inga räkneoperationer alls, bara jämförelser. Beroende på hur man misslyckas så kan man dessutom lägga in ytterligare tolkningar.
Exempel:
FV 16
Svårighetsgrad 5
Resultat:
1-5: Misslyckande. Det var helt enkelt för svårt, får inte försöka igen (om repeat attempts är en faktor i sammanhanget). Effekt = - tärningslaget.
6-15: Lyckat. Effekt = tärningslaget
16 Spektakulärt lyckat. Effekt = tärningsslaget + 10
17-19: Misslyckat, men kan försöka igen. Effekt = - tärningslaget
20: Spektakulärt misslyckande. Effekt = - 10 - tärningsslaget
Enda matematiken är negationerna vid miss (sällan en faktor, då en miss alltid är sämre än en lyckad, och man sällan jämför missar med varandra) och +10 vid spektakulära resultat (lätt att komma ihåg och räkna). En kul effekt är att en mästare ibland kan lyckas bättre med ett vanligt lyckat än vad en novis gör med ett spektakulärt lyckat.
Om man har positiva modifikationer höjs färdighetsvärdet, men normalt sätt betraktas det då som för enkelt för ett slag.
Ett problem är att effekten har luckor i möjliga utfall, men eftersom även den bara används för att jämföra, inte för att räkna med, så ska det inte ställa till så stora problem.
Andra bra sidoeffekter:
* Man har inga favörer av att ha en favorittärning som slår högt/lågt, eftersom det gäller att slå lagom högt. Väldigt bra om man har spelare som spenderar en massa tid på att utvärdera vilken tärning de vill slå med.
* Man kan lägga till regler för att ta i lite extra eller att spela säkert i enkla fall genom att tillåta tre sätt att slå:
1. Som vanligt
2. Två tärningar, välj högsta. Bra om man måste lyckas bra, men större risk för misslyckande.
3. Två tärningar, välj lägsta. Bra om det är ett lätt slag och man bara måste klara det. Man lyckas lättare, men sällan speciellt bra, och bara när slagen är lätta.
Bra va?