Nekromanti Mitt projektarbete.

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
Mjo nu e de såhär att jag går i natur tredje året och vi håller nu på med ett projektarbete och detta blev ett rollspel, så nu lägger jag upp en liten start på det jag har skrivit och vill gärna veta vad ni tycker. :gremsmile:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Vilket ämne?

Bara lite intresserad av i vilket ämne det hela är skapat till?

För övrigt tycker jag väl att det låter lite som om du missat ett par grejjer. Jag har exempelvis ingen aning om hur vardagslivet ser ut i din värld. Bebor folk fortfarande gamla städer? Vem bestämmer på de olika platsera? Om man inte kan se solen, hur mäter man tiden egentligen? hur får de människor som inte odlar mat pengar?

För att det här ska vara spelbart måste du nog utveckla det hela lite, men du är iaf på väg nånstans, och det är bra...

/Mask
 

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
Re: Vilket ämne?

:gremsmile: tja grejen var väl den att vi inte behövde bestämma ett vist ämne att skriva om så jag frågade om jag kunde skapa ett rollspel å då sa dom ja.

sedan har jag det mesta som du frågar om nerskrivet på papper men jag tog inte med det i denna första titt. Men en del saker skall jag nu lägga till så tack för kritiken :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Hur bedömer skolan ett rollspel? [OT]

Om nu skriver ett rollspel i skolan och ska få betyg på det, hur bedömer lärarna arbetet? Vad har de att jämföra med? Är det bara texten som bedöms? De flesta lärarna jag känner vet knappt vad rollspel är (förutom min samhällslärarinna som äger allt!) så det skulle vara intressant att veta hur de tänker bedöma det...
 

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
Re: Hur bedömer skolan ett rollspel? [OT]

Vi fick en person som handledare som har testat en gång men han var osäker på om han kunde ge en rättvis bedömning så han valde att plocka in två personer till (två lärare) den ena spelar och den andra har spelat plus att jag vet en till lärare som ha spelat så dessa kan nog bedömma rollspelet som ett rollspel men de kommer nog också att behandla arbetet som en vanlig arbete och hur bra texten är.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,915
Location
The Culture
Hur omfattande är det tänkt att projektarbetetet ska vara? Att skriva ett någorlunda komplett rollspel tar bra mycket längre tid än du antagligen planerar att lägga ner på projektet (till skillnad från spel till Trobergs dogmautmaning, som man skriver på en timme).
Vad siktar du på för sidantal till exempel?

/tobias
 

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
tja just nu är det väl ca 100 sidor stort, men jag kommer att fortsätta arbeta med det efter skolan. Men det är tänkt att bli ett helt nytt och eget spel med viss inspiration från olika system till regel systemet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,915
Location
The Culture
tja just nu är det väl ca 100 sidor stort, men jag kommer att fortsätta arbeta med det efter skolan. Men det är tänkt att bli ett helt nytt och eget spel med viss inspiration från olika system till regel systemet.
Du har alltså inte skrivit något mer än den där inledningen, men planerar att skriva ungefär 100 sidor är så jag väljer att tolka dig.
Jag vill inte verka gnällig eller så, men jag hoppas att du inser vilket mastodontjobb det är. Det tar lång tid att skriva så mycket, speciellt om man ska försöka skriva det bra. Dessutom är det regler du ska skriva, vilket tar längre tid, eftersom de måste testas och balanseras, vilket man slipper bekymra sig om med vanlig prosa.
Men lycka till i alla fall!

(Förresten är det väl terminsslut om 1-2 veckor. Ska man börja på några specielarbeten nu?)

/tobias
 

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
nej då det är nu ca 100 sidor stort. Sen är grund systemet klart skall snart börja att testa det och få det att bli någorlunda balanserat och ja det är snart slut och jag har hållt på med detta i ett bra tag men jag har inte kommit mig för att lägga ut något här förän nu. vilket antagligen var dumt eftersom jag då kunde fått många olika komentarer men men gjort är gjort.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,915
Location
The Culture
Re: Det är en 100-poängskurs

Det är en 100-poängskurs. Det blir en sida per poäng, ungefär, mao.
När jag gick på gymnasiet hade vi linjer, ett fåtal valfria kurser och betyg mellan 1 och 5. 100 poäng säger mig ingenting, allt jag vet är att ett gymnasiepoäng motsvarar bra mycket mindre än ett högskolepoäng, tidsmässigt. Är det antalet timmar det står för? Att skriva 100 sidor rollspel på 100 timmar är imponerande!

/tobias
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Well....

Man kan säga att hundra poäng motsvarar två normallånga lektioner (75 min) i veckan under ett läsårs tid, plus eventuell läxläsningstid hemmavid utöver det. En hundrapoängskrus förväntas alltså ta ett år i anspråk (vilket även är den tid "projektarbete 100p" ska ta). På ett år hade jag nog kunnat skriva hundra sidor rollspel utan större problem, speciellt om jag fick skoltid till det.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Det var som attan!
Rena drömmen ju! :gremlaugh:

Bara undrar en sak:
Ska du inte redovisa det hela? :gremconfused:

På vår skola kommer vi bli tvungna att redovisa våra projektarbeten för en hel bunt otacksamma ettor (du skulle bara sett hur vi sågade de som höll sina redovisningar för oss...aj, aj, aj... :gremblush:)

DragonLord - hoppas verkligen att ettorna kommer att vara snällare när det blir hans tur...
 

]:)

Veteran
Joined
11 Mar 2001
Messages
51
Location
Borås
jorå vi skall redovisa det men jag behöver bara göra det för tre lärare så de gör inte så mycket :gremsmile:
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
O'boy, o'boy, o'boy! :gremsmile:

Nu blir det nog bud på att försöka göra något liknande själv när man väl kommer upp i trean... :gremcool:

DragonLord - ska börja leta efter rollspelande lärare på skolan...
 
Top