Åhhhhhhh nej.

Det mest exotiska man kan tänka sig är också vanligt jävla rollspel. Min poäng med uttrycket är ju framförallt att INTE se annorlunda spel som så mycket annat, ta exempelvis diskussioner om 3:16 här, eller Shock, eller vad som, att ta avstampet i dem att de är vanliga rollspel och jag spelar en karaktär på rätt mycket samma sätt som i något annat spel, så blir de oftast betydligt tydligare och makes sense på ett sätt som de annars inte gör. Om man inte tänker sig att man ska ha scener på skeppet och rollspela i mässen, så blir 3:16 bara stridspittsuppdrag efter stridspittsuppdrag. Och med det menar jag inte prompt prata med rolig röst och leka stridspitt i mässen, utan mer låta identiteter och relationer byggas upp och utvecklas. Precis som det är fullständigt naturligt att fråga sig var fan sover jag över i Nordholmia när vi kommer dit? Vem kontaktar jag för detta? Ett gammalt ragg eller värdshusvärden?
--
Men mer allmänt om teori och spelande:
För egen del måste jag säga att allt detta gett otroligt mycket på massa olika sätt och gör att jag relativt tillförlitligt kan närma mig diverse olika spel och veta att jag kommer få roligt med dem, det kommer bli tillfredställande upplevelser där jag vet att interaktionen kring spelbordet kommer ligga till grund för vad som kommer komma ut ur det hela. Sen finns faktiskt inte de teoretiska bitarna med speciellt närvarande varken vid design av spel eller förberdelser eller spelandet, de kanske påverkar? Möjligt, men framförallt är det inspiration, färg, glädje, inlevelse i massa känsloyttringar, nyfikenhet och kreativitet som finns med i alla de delarna. Och antagligen kan man komma till precis samma punkt utan massa teoretiskt djupdykande och studerande av gamla poster på ett forum, antagligen är det den omständiga och jobbiga vägen till någon slags punkt av insikt i hur man tillförlitligt kan glädjas åt sin hobby.
För tror fan inte någon hobby jag närmat mig somhaft så mycket negativitet i själva praktiserandet. Nu menar jag mer allmänt hur ofta man kan ramla över trådar om hur dålig en spelledare är, hur jobbiga spelare är, hur man ska "hantera sina spelare" osv. Så när jag säger att jag nu tillförlitligt kan spela och bli glad, så kontrasterar jag detta med när jag spelade i min tonår, både yngre och äldre, där vi ibland hade fantastiska spelmöten som känns otroligt nära upplevelser idag, men rätt ofta också saker som föll platt, kändes som man bara drev igenom en story och behövde "valla" spelare åt rätt håll, kände sig som spelare vallad och kontrollerad osv. De känslorna är som bortblåsta och oavsett om jag plockar med Rolemaster eller med S/Lay w/Me eller Runequest eller Shock, så finns peppighet, nyfikenhet och spelglädje där hela tiden! Och ja, kanske var en omständig jävla väg att komma hit? Glömmer nog lätt tid och kraft som lades ner på detta när jag närmade mig det först. Var ju ett tag sen nu. Men det var den omvägen jag själv behövde ta. Och ja, lätt värt det idag!