Nekromanti Mitt nya rollspel

majorme

Veteran
Joined
3 Mar 2002
Messages
46
Location
Stockholm, Sollentuna, Trollskogen
Nu är det så att jag håller på med ett skräck-fantasy-humor-rollspel. Det handlar om en über-demon som kommer hit till Sverige under medeltiden tack vare att en präst råkade kalla upp honom ifrån helvetet. Nu behövs lite tips på regler, ska det vara svåra eller enkla och snabba? Färdigheter och andra regler behövs också, så jag är mycket tacksam för tips och sånt.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
Tycker det låter lite som Diablo... =)

Jo, jag tycker att reglerna ska vara snabba men detaljerade. Jag har inte så många tips att delge efter som jag är ganska ny på att konstruera rollspel.


Säger iallafall LYCKA TILL!
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Err...

Jag har några frågor tillbaks till dig här...

1.Skräck-Fantasy-Humor? Kan du ge exempel på hur det fungerar?/images/icons/crazy.gif

2.Handlar hela rollspelet om just den här demonen?

Ok , då var det dags att ge lite tips också.
Ett alternativ till ett system kan du få kopiera ifrån mitt eget rollspel , Demontider. Det bygger på t20s.

För att lyckas med diverse slag , har man minus i sina färdigheter (ex: -4) och drar bort det ifrån sitt slag.
Slår man under , till exempel 10 (kan sänka och höja det här beroende på situationen) lyckas det! Slår man under 5 lyckas det bra och under 1 (slår en 1:a , 2:a eller 3:a , drar bort -4 för färdighetsvärdet , får noll) blir det perfekt.
Var det dessutom ett slag emot Svärd/Yxa/Pilbåge kan du bestämma diverse skadebonusar beroende på hur bra man lyckas. Exempel:

Evert är i strid med två orcher. Evert är väldigt duktig på Yxa
(-5) och orcherna är inte alls bra på förmågan Feta Slaktar Vapen (-1). Evert vill slå en av orcherna , och slår en 2:a med sin t20. Orhcen lyckas inte med sitt Rörlighets slag , som skulle gjort så att han undvikit Everts slag , och därmed träffar Evert. Evert får en perfekt träff , och får välja vart han ska träffa. Skaddan med en Yxa är 1t6 , och då ger Evert 1t6 skada. SL väljer att skademodifikationen för ett perfekt slag är att multiplicera skadan (1t6) med 3. Evert väljer att träffa i huvudet. Evert slår en 5:a på 1t6. Evert klyver Orchens skalle i två delar , efter att ha gjort 15 HP skada , som var 3 mer än var Orchen tålde. Den andre orchen flyr för livet.


Det här är som sagt bara ett förslag. Jag vet inte om det liknar något annat system , och gör det det så var det helt ofrivilligt från min sida att efterlikna det.

Lycka till!/images/icons/laugh.gif
 

majorme

Veteran
Joined
3 Mar 2002
Messages
46
Location
Stockholm, Sollentuna, Trollskogen
Re: Err...

Skräck-Fantasy-Humor...ja, det går väl till ungefär som det låter skulle jag tro. Det kanske inte ska vara allt för mycket humor, det förstör nog bara stämningen. Men fantasy och skräck vill jag absolut blanda!
Hmmm....ditt regelsystem låter ganska bra. Jag kanske moddar det litegrann.
Jag ska inte heller göra det till ett koboldslaktar-spel, sånt blir tråkigt som vi ju alla vet./images/icons/clever.gif

Hela spelet handlar väl inte om den där demonen, men en stor del. Hans små nurglings-hantlangare kommer också och hjälper honom.

Förresten vill du vara med och tillverka rollspelet TheGoblin? Du skulle kunna fixa strids- och färdighetsregler. Maila mig isåfall.
 
Top