Nekromanti mitt nya forumsrollspel?

robban94

Veteran
Joined
23 Jun 2008
Messages
51
Jag(med mycket hjälp från silverkotte) ska göra ett forumrollspel som handlar om en fiktionel stads kriminalitet. Spelet ska utspela sig i nutid och man kan antingen vara kriminell eller brottsbekämpande. När det är klart vet inte äns jag.

detta är stadskartan här under(skratta inte).dem gråa rektanglarna och fyrkanterna är hus där man bor eller andra vanliga hus emdans dem med text är vad det står.dem gröna strecken är stadsgränsen.dem svarta tjocka strecken är bilvägar och trottoarer och dem gråa strecken är gränder.

 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej. Där ser man. Kul att du skaffat ett projekt.
Ja, först och främst. Innan du publicerar material och krånglar med kartor så föreslår jag att du bör ha "skelettet" klart. Inget illa ment, inget klagomål, utan ett tips för att förenkla arbetet. När du har alla bitarna av spelet klart, underlättar det senare för att börja med kartor, bilder, alla detaljer osv.
Grunden bör helst stå helt färdig innan man blir över sig given och far iväg med loggor, kartor och sådant. Man har ju ändå inget att pryda dem med om man säger.

Dessutom, vad det kommer till att marknadsföra eller visa förhandstittar av ett spel så, nej, vi skrattar inte... Dock så är alltid nogrannhet och sådant som gör att folk hajar till. Ser bilder, kartor och text snyggt och välordnat ut så tar sig folk även en extra titt.

Så, spåna på lite mer vad ditt forumspel skall handla om. Ha hela storyn och alla bitarna klara - för att få det kan du så klart be om hjälp och råd här. Det är ju det forumet är till för. Därefter, innan spelet drar igång så ser du till att göra en snygg karta :gremwink: *tummen upp*, och jag föreslår dig Photoshop eller Gimp före paint. Finns säkert någon som är frivillig att göra en karta åt dig om du själv tycker det är svårt. Det är bannemej inte så lätt faktiskt. Så får man ofta göra med rollspelprojekt ofta - ta hjälp från intresserade själar. Nå, lycka till med ditt spel och fortsätt att fråga och diskutera framväxten av det med oss. Dock vill jag gärna höra mer om en färdig story före kartor :gremwink:.

... Detta var lite tips helt enkelt, som hjälper dig att arbeta lättare, få en bekvämare överblick, och som också hjälper oss att hjälpa dig om vi också kan få en överblick. Over and out...
 

robban94

Veteran
Joined
23 Jun 2008
Messages
51
tack för tipset. Denna karta var bara en prototyp och jag ska nog fråga nån med skills istället för att själv göra kartan. Jag ska grubbla mer på handlingen ocks¨å.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej. Ja, jag brukade också springa iväg med lösa idéer förr. Därför blev alla rollspelsprojekt jag började på inte just mer än påbörjade. Jag hade ingen grund att stå på. Men med tiden, och efter en del trådar där jag fick råd av Krille och Mekanurg så förstod man alltmer hur viktig grunden och skelettet är. Detaljer och småfix är dumt att börja med - det bör man ta sist när man vet vad man fått.

Just nu har jag två rollspelsprojekt som faktiskt ser ut att bli klara. Ett inom kort tid, och ett kanske om... ja år, men jag vet vad jag vill ha och hur det skall se ut, så därför vet jag vad jag skall arbeta fram.

Men, lycka till nu. Hoppas du får storyn klar. Själv föreslår jag brottsbekämpning, för att löst ha handlingen kriminalitet gör det mycket svårare att spela - och spel utan handling brukar liksom floppa.
 

robban94

Veteran
Joined
23 Jun 2008
Messages
51
Men brottsbekämpning som enda valet blir nog tråkigt. I akrylia kan man både kämpa för det goda och för det onda så det funkar nog.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, en både-ochkombination är nog en riktigt bra idé. Att det endast skulle röra sig om kriminalitet vore däremot något... Ja, svårspelat. Dock håller jag med om att brottsbekämpning är väldigt klyschigt, och därför också tråkigt. Fastän det är det enklaste alternativet för fungerande spel - det var därför jag föreslog det före det andra. Nåväl, din idé att köra från bägge ändar tycker jag verkar riktigt bra.
 
Top