Nekromanti Mitt monster är under sängen, var är ditt?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fantasi behövs inte. Eller?

Icke-mänskliga monster behövs inte.
Är inte det ett fullkomligt livsfarligt resonemang?

Det är ju som att säga att man inte behöver fantasi. "Varför ha hitte-på, när verkligheten har allt man behöver?" Varför läsa annat än Liza Marklund-deckare? (eller förresten; där är ju ändå karaktärerna påhittade, varför inte läsa riktiga kriminologi-faktaböcker direkt istället? Påhittad spänning behövs ju inte, verkligheten har ju allt man behöver.) Varför skulle exempelvis Gondica behövas, med det resonemanget?

Nu tänker jag kapa den här tråden och göra en liten betraktelse: Just den här attityden som du visat, det är förstås inget fel med den. Det är ett förnuftigt resonemang, det är rationellt och inte osympatiskt på något sätt eller vis, men jag menar ändå att det är Fienden som alla eskapismhobbies måste försöka motarbeta. Särskilt rollspelshobbyn. Det är nämligen en fullkomligt livsfarlig attityd, anser jag, just eftersom den söker eliminera något som jag själv tycker är rent livsviktigt: Fantasin och påhitten.

Vi måste därför kunna motivera varför påhitt kan vara nödvändiga, för annars är det som att vi skulle erkänna för oss själva att vi var onödiga. Om vi verkligen menar att påhittade monster inte behövs (vilket jag egentligen inte tror att du gör, utan att det snarare var din ideologiska passion som förde talan i det här inlägget (det har ju hänt tidigare)) då blir det nämligen svårt att motivera vad andra påhitt kan ha för berättigande.

Så... "Behövs det påhittad skräck, eller räcker det med att läsa nyheterna?" Svarar vi att det räcker med nyheterna, då måste vi nästan lägga ner hobbyn, för då har vi erkänt för oss själva att vi inte förtjänar den.

---

Jag personligen tycker att ett riktigt bra monster skall vara både obehagligt och förtjusande. Jag gillar aliens, zombies och beholders, och jag gillar att titta på skräckfilmer.

Har ni sett nyinspelningen av Motorsågsmassakern? Det är en film som jag bara tycker är obehaglig. Den är inte förtjusande på något vis. Jag anser att det är en tafatt och dålig skräckfilm, och ungefär samma känsla får jag när jag hör rollspelare prata om att mänsklig ondska är det hemskaste som finns. Är det liksom inte egentligen en rätt naiv och barnslig inställning till skräck, ungefär som när rollspelare hittar på fantasymonster som är "stora, bor i träsk och äter allt de ser." De ser typ inte skogen för alla trän. Fantasymonstret som bor i träsket och äter allt det ser, det är liksom ett missförstånd kring vad som utgör en bra fantasyutmaning på samma sätt som en obehaglig människa är ett missförstånd kring vad som utgör ett bra skräckmonster.

Enligt mig, förstås. Jag tycker att ämnet är jätteintressant, så jag är nyfiken på vad ni andra anser. Inte minst eftersom så mycket står på spel: Jag menar; är fantiserande onödigt eller inte?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Re: Fantasi behövs inte. Eller?

Du har missförstått mig. Frågan är "Var finns mitt monster?"

Jag, Anders Blixt, ser människan som människans värsta monster i verkligheten. I mina mardömmar kommer inga tentakelförsedda shamblers, utan där visar sig varelser som är människor med monstruösa beteenden.

I rollspelens och den den fantastiska litteraturens världar är det givetvis helt annorlunda. Där ska det finns sabelbabianer med sjutton rakknivsvassa klor och där ska de oheliga rattknuur från Heshiiih genomföra de tolv rituella styckningarna och utdöma de sju onmämnbara straffen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Fantasi behövs inte. Eller?

Du har missförstått mig. Frågan är "Var finns mitt monster?"
Ah, förlåt. Jag måste tolka forumsavdelningarna på ett helt annat sätt än alla andra, för jag begår sådana här missförstånd hela tiden. Jag borde nog slappna av litet angående avdelningarna och bara ta inläggen som de är, istället.

Nå, då förstår jag dig helt och hållet.

/Rising
som dock egentligen tycker att trådar om vad folk drömmer mardrömmar om och fruktar i verkligheten borde vara på OT-forumet. Men jag suger.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Stackars punkartjej [NT]

och att någon tar en idol för att denna kan inmundiga stora mängder alkohol sänker mina tankar på folks sinnesstandard!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Beror på vad man ska ha den till

Vi måste därför kunna motivera varför påhitt kan vara nödvändiga, för annars är det som att vi skulle erkänna för oss själva att vi var onödiga.

Ja, vad ska vi vara bra för egentligen? (-:
Måste nog säga att jag inte känner något direkt behov av det ovanstående; mina fantasier får vara hur onödiga de vill så länge de underhåller (roar, skrämmer, någe) mig. Om jag är på seriöst humör läser jag gärna samhällsdebatt eller ser på faktaprogram, men - Discovery Channel undantaget - de är inte ett bättre substitut till fantiserande än att läsa en busstidtabell.

Samma sak med mina monster. Demagogiska tyranner på nyheterna och snedtända pundare på bakgården är skrämmande figurer när jag inte fantiserar, men när hjärnan slappnar av och tankarna vandrar fritt är det inte dem jag ser när jag halvsovande öppnar ögonen och ser en skugga vid sovrumsdörren. Då är det Jason Voorhees eller Sadako Yamamura som står där.

--
Åke
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Beror på vad man ska ha den till

mina fantasier får vara hur onödiga de vill så länge de underhåller (roar, skrämmer, någe) mig.
Fast mer "nödvändighet" än så behövs väl inte? Jag tycker det räcker mer än väl. Men om man nu skulle säga att behovet av skrämsel stimuleras bättre av verkligheten än av skräckmonstren, då blir det svårt att inte fortsätta och säga att alla underhållningsbehov stimuleras bättre av verkligheten än av påhitten, och då blir verkligen all form av fantiserande onödigt. Det är alltså inte ens angeläget för att stimulera de mest anspråkslösa av underhållningsbehoven.

Fast... å andra sidan... Nu låter jag som om all verklighet skulle vara ett hot mot eskapismen, och det är ju inte heller sant. Egentligen gillar jag nog mest när gränsen mellan monster och människa är lite luddig, och då behövs ju både verklighet och fantasi.

Jag diskvalificerar nog allt jag sagt i den här deltråden såsom varandes pladder & horseshit, när jag tänker efter.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Reality show

Men om man nu skulle säga att behovet av skrämsel stimuleras bättre av verkligheten än av skräckmonstren, då blir det svårt att inte fortsätta och säga att alla underhållningsbehov stimuleras bättre av verkligheten än av påhitten
*beeep* That does not compute! Varför skulle rädsla funka på samma sätt som lust, humor eller hunger - om det nu är så?

Jag är egentligen för trött och deppad för att säga mycket verkligt, men just för att jag är trött och deppad kan jag ju säga så här: I mitt uckiga tillstånd den senaste tiden har jag haft ständiga mardrömmar. Mardrömmar är, per definition, hemska. Ibland har jag drömt om absurda situationer som innefattar människor, men nästan lika ofta drömmer jag om... kryp. Den senaste hade någon sorts grej som liknade en korsning mellan en karplus och en tusenfoting som krälade att över buken på mig.

Jag kan då enkelt säga att om en dylik tingest kom och krälade i min säng i verkligheten , så skulle jag bli minst rika rädd/äcklad/skakad som om jag var tvungen att beskåda ett koncentrationsläger in action eller en våldtäktsman som utövade sin hobby. Jag vet, för jag har drömt om dem också.

Erik
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Beror på vad man ska ha den till

"mina fantasier får vara hur onödiga de vill så länge de underhåller (roar, skrämmer, någe) mig."
Fast mer "nödvändighet" än så behövs väl inte?


Tja, om man finner sina egna fantasipåhitt tråkiga så kan man ju alltid titta på fotboll eller nåt istället. (-:

Men om man nu skulle säga att behovet av skrämsel stimuleras bättre av verkligheten än av skräckmonstren, då blir det svårt att inte fortsätta och säga att alla underhållningsbehov stimuleras bättre av verkligheten än av påhitten, och då blir verkligen all form av fantiserande onödigt.

Inte nödvändigtvis... Kan man inte ha taskig känsla för skräck (eller helt enkelt inte tycka om skräck, men det är en annan femma) men ändå kunna komma upp med utmärkt komik eller drama?

Å andra sidan, om man kan roa sig själv med komik så sitter man och skrattar åt sina egna skämt, och det brukar inte ses som någon positiv egenskap. (-:

horseshit

Det var fö märkligt jätteskoj att rita slik geggamojja i Western; jag fnissade mig igenom en viss bild på drängar som skottar hästbajs, och la ner en hel del jobb på att få fram klet och fuktglans. Fast det kanske var en latent 7-åring snarare än ett latent pervomonster som flöt upp.

--
Åke
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Beror på vad man ska ha den till

Kan man inte ha taskig känsla för skräck (eller helt enkelt inte tycka om skräck, men det är en annan femma) men ändå kunna komma upp med utmärkt komik eller drama?
Jorå. Jag tänkte nog att om man principiellt anser att påhittad skräck är meningslöst för att verkligheten är läskig nog, då måste man nog också mena att verkligheten är tillräckligt rolig/tragisk/romantisk/spännande/osv så att inga påhitt alls behövs. (Eller, för all del, så menar man att verkligheten verkligen är läskig och att det behövs påhittad komik och romantik för att verkligheten inte är tillräckligt rolig eller hjärtevärmande)

Å andra sidan, om man kan roa sig själv med komik så sitter man och skrattar åt sina egna skämt, och det brukar inte ses som någon positiv egenskap. (-:
Det blir nog dumt med skräck också. Jag kommer ihåg en serie som gick i gamla Svenska Serier, där man i första rutan såg ett hål ur vilken det hördes "Bu!" "Hjälp!" "Buu!" "Hjäälp!" "BU!" "Hjääälp!" osv. I andra rutan så tittade ett läskigt monster upp ur hålet och förklarade: "Jag är så hemsk att jag skrämmer mig själv."

Och bajs är toppen att rita. Själv är jag märkligt fascinerad av bajs som är alldeles gult. Jag har aldrig bajsat något sådant, och det ser helt overkligt ut för mig. Typ, som Predatorns ljusgröna blod, ungefär.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Beror på vad man ska ha den till

Hej hej Rosen. En liten fundering jag har :gremconfused:

Tycker du Yamamura Sadako (bruden fran japanska ring filmerna va?) är läskig och skrämmande? En av mina vänner talade sa varmt om de japanska versionerna av the ring filmerna att jag och tva av mina polare satte mig och tittade pa 1,2 och 0 . Maste säga att Sadako är inte hälften sa läskig som flickebarnet i den amerikanska versionen. De flesta av min svenska vänner haller med mig medan mina japanska vänner hävdar det motsatta. Jag blir verkligen inte rädd eller skrämd av de japanska skräckfilmerna men en riktig räddhare som jag är sa maste jag erkänna att jag kan bli riktigt darrhänt och uppjagad av vissa västerländska filmer :gremshocked:. Sa det jag undrar är villken the ring version du tycker har det mest skrämmande monstret? :gremlaugh:

MiniMoni
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Beror på vad man ska ha den till

Tycker du Yamamura Sadako (bruden fran japanska ring filmerna va?) är läskig och skrämmande?

Zombies är mer skrämmande än vampyrer, på samma sätt som Jason är mer skrämmande än Freddy, på samma sätt som Sadako är mer skrämmande än Samara Morgan.

Vampyrer spelar piano och citerar moloken poesi och whatnot, zombies bara kommer emot en. Freddy K hoppar runt och viftar med sina fingerknivar och fnittrar över sin egen läbbighet, Jason står plötsligt bara där bakom sin hockeymask med ett vasst tillhygge i näven. Samara visar ansiktet och viskar i telefon, Sadako bara kommer upp, och ut, när ens tid är ute.

Zombies, Jason och Sadako skrämmer mig för att de är fullständigt... onaturliga. Levande (nåja) tingestar, liksom; de är inte personer längre. Man kan inte kommunicera med dem, det finns ingen personlighet eller inre tankevärld där - de bara är. De bara dödar.

Samara har ett ansikte och en röst; därmed blir hon någonting besjälat för mig, ett spöke, och det förtar enormt mycket av originalfigurens skrämselkraft. Sadako får man aldrig höra eller se ordentligt ens när hon levde, och som levande död framstår hon bara som ett fasansfullt och obönhörligt någonting. Scenen när hon till sist visar sig är en av de seriöst ruskigaste saker jag har sett, som lämnade mig rejält omskakad efteråt - under motsvarande scen med Samara satt jag och käkade chips.

Eller om vi säger så här:

Evil Eye á la Samara. Tydligen behövdes tillagd zombie-makeup för att göra henne nog läbbig.


Evil Eye á la Sadako. Det här är det mesta man får se av hennes nuna. Och det är mer än tillräckligt...

--
Åke
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Vänd dig aldrig om -mitt måtto efter the ring [OT]

Sa det jag undrar är villken the ring version du tycker har det mest skrämmande monstret?

Har inte sett den amrikanska eller jo förresten det har jag ju men inget kan vara mer skrämmande än att vända sig om och stå öga mot öga men en tystlåten gravallvarlig japan. Det var nämligen så att varenda gång huvudpersonen vände sig om stod det en där (kändes det som i alla fall).

Hmm...slutade inte den amrikanska och den japanska versionerna olika, det är något jag har fått för mig.

Jaggernaut - möter hellre Jason, Freddy och Sadako på samma gång än att vända sig om och möta en tystlåten gravallvarlig japan som stirrar på en.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Beror på vad man ska ha den till

”Evil Eye á la Sadako. Det här är det mesta man får se av hennes nuna. Och det är mer än tillräckligt...”

Word. Den där bilden är ju vad som återfinns på DVD-omslaget, vilket leder till att man alltid måste genomlida nån sorts anstymmelse till rysning när man kollar igenom filmsamlingen. Som kuriosa kan ju nämnas att telefondjäveln ringde mindre än fem minuter efter att jag sett filmen första gången. Mitt i natten. … ¬_¬

<font size="1">(Vilket för övrigt också födde idéen till ett elakt skämt jag och en polare utförde med hjälp av DVD:n, en bandspelare, en telefon och vetskapen om när en tredje part skulle ha sett färdigt filmen…)</font size>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Edit

Evil Eye á la Sadako.

Typiskt nog vägrar den bilden att visa sig nu, åtminstone för mig. Kan vara nåt hotlinkskydd, och ändringstiden för inlägget har gått ut.
Naja, här är damerna igen på ett mer lättlänkat ställe:


Nu med helt ny look.


Less is more.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Vänd dig aldrig om

Jaggernaut - möter hellre Jason, Freddy och Sadako på samma gång än att vända sig om och möta en tystlåten gravallvarlig japan som stirrar på en.

För att återvända till trådens originalämne, då vet vi alltså vad som är ditt monster. (-:

The Ring är den amerikanska filmen, förresten - den japanska heter bara Ring.

--
Åke
 
Top