Nekromanti Mitt första seriösa rollspel

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
[color:4682b4]vill gärna ha synpunkter, det är nog lite vanskligt nu kanske.
ladda ner det på www.geocities.com/erufailon/galactica.doc.
PS: vet att namnet suger, men man måste ju ha något så länge, vill gärna ha förslag på namn till det, och så ingen blir besviken, det är ett sci-fi rollspel... bara system nästan men det kan komma ut mer fakta snart vem vet, kan allefall säga att det tar plats runt år 2300-2500 nånting, det är det vanliga sci fi stuket just nu med undantag att det bara finns människro att rollspela, men det finns andra människoliknande varelser, men människan har just fått kontakt med dem och fattar inget av dem!</font color=4682b4>
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Risings Respons:

Det första som slog mig var yrket "datagrafiker". Mmmm... som AD känner jag mig genast välkommen med öppna armar. Att se mitt yrke bredvid hårdnackade actionyrken som "lönnmördare", "smugglare" och "soldat" är onekligen en häftig känsla. Direkt fråga: har lejda soldater anmärkningsvärt andra förmågor än en annan soldat? Behövs flygpiloter separeras från rymdpiloter?

Nå, du har bara gjort ett par yrken ännu, men jag tycker också att varje yrke skall få en liten beskrivning innan värdena börjar. Vad "smugglar" man tex. i ditt rollspel? Vilken religion har "munkarna"? Lite beskrivningar är alltid kul, så sådana måste du få till!

Sedan när det gällde färdigheterna var det väl inte mycket att orda om... Är "dexteriösa" verkligen ett ord? =) Well, det får väl vara som det är, men "utlärning" vill jag däremot se omskrivet som "pedagogik" eller "undervisning". Förresten, är det verkligen att betrakta som "underhållning"? (Vi måste ha gått på olika skolor) :^)

"Värdera" skall nog betraktas som en forskning/researchfärdighet... Du värderar ju något efter dina kunskaper om vad som är värdefullt, det har inget med ditt mentala välbefinnande att göra. Tror inte det, iaf. De brukar inte se så spirituella ut på pantbanken...

Annars var det väl som det ska... Såg inte riktigt poängen av att ha levels i spelet...

Tja, joo... jag är inte kungen på att värdera regler och så, så det tänker jag inte göra, och världen som sådan är för löst beskriven för att jag ska kunna säga något om den. Är man människor? Varför finns inga laserpistoler? (aj, sluta kasta stenar! Aj! sluta, sa jag!) Varför finns det fler ammunitionstyper än vapen?

Hmm, äh, jag har bara en smart (tror jag) regelfråga:

Varför slår man fram hur många skott man skjuter med sitt vapen per runda? Blir ju dumt om spelaren ropar "jag bränner iväg en salva" och får höra att han skjuter ett skott mot fienden.

Äh, det verkar bra, men vad jag verkligen vill se är ju världen och hur den fungerar. Det är visserligen det som är jobbigast att skriva, men det är ändå det jag känner att man skulle behöva.

Något namnförslag kan jag tyvärr inte ge innan jag vet mer, dock.

Rising
som skrattade gott åt kommentaren om man blev skadad för svårt i könsorganet: "Går ej att använda"... Nä, det verkar summera läget rätt bra!
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
jo men visst!

här är lite svar på dina frågor:

du förstår lejda soldater är lite mer kufiska, alltså de är mer rouge i dom, medan soldater har standard krigar färdigheter innom sci fi.

flygpiloter vet hur man flyger i luften, det är inte som rymden, där man inte brassar på hela tiden utan bara brassar på en gång, har till och med ett motorsystem liggande någonstans, ska nog leta upp det...

man smugglar det som brukar vara olagligt att föra in såklart!
som vapen, droger, alkohol, ja det finns nog ett antal fler tror jag...

har inte riktigt kommit in på vilken religion munkarna har, men det kommer allefall vara sammanflätat med ramberättelsen omkring, dom kommer kanske kunna lite magi (heh vet inte riktigt).

jag tror nästan att dexteriösa är ett ord, förekommer det inte i EON?, kanske så har jag fel, kan ändra till agil så blir alla glada!

laserpistoler e för fjantar! ne men det passar bara inte in. alla vet ju att det knappast skulle funka.

man slår inte hur många skott man skuter per runda utan hur många som träffar om man lyckas med slaget mot sin vapenfärdighet, hoppas jag svarade på det du frågade...

hoppas du har fått några någorlunda svar nu då, och det kommer nog upp snart lite mer bakgrundsfakta! kanske redan immorn om jag orkar skriva lite idag...
Datagrafiker ruular!

tack för responsen föresten, den e mycket uppskattad!
/images/icons/laugh.gif
 

majorme

Veteran
Joined
3 Mar 2002
Messages
46
Location
Stockholm, Sollentuna, Trollskogen
Re: jo men visst!

Ganska bra rollspel efter att ha kikat lite på det.
Varför måste tjuvar kunna en kampsport. Det blir bara löjligt. Hur många Charles Ingvar Jönsson kan karate??
Förresten så har jag nog lite idéer till lite historia. Kan det inte utspela sig på tex. månen. En liten koloni där eller något? Och sedan kan två länder bråka om vems månen är. Tex. U.S.A. kom dit först men Ryssland har rättigheterna till den eller nåt. Och isåfall är det vanligast om man är amerikan eller ryss, men kan vara från något annat land. Och isåfall kan smugglare tjäna storkovan på att smuggla människor dit. Och isåfall kan rollspelet heta Månen, kort och gott. Eller om det ska vara mer krig mellan länder på månen kan det heta Första Månkriget. Och då kan du göra en Andra Månkriget senare. Möjligheterna är många. Jag hjälper gärna till och bidrar med material!
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
lite history lesson a lá galactica!

åter så ska jag säga tack så mycket för responsen!
jag har rätt så mycket historia här i skallen redan faktiskt men bra idé endå. jag hoppas jag får den nerpräntad innom kort...
världen kommer vara lite större faktiskt, för att alla yrkerna ska kunna få sin beskärda del, man e på hälften till att terraforma(om ni vet vad det e, fråga annars) mars och det är ganska lyckat, men mycket politiskt är inblandat som, vem, hur, var länderna ska bildas/vem som ska ha dem/hur vilka företag ska få bygga städerna... ett stort politiskt spel här, sedan har vi månen så klart!
fast inte som du tänkte dig, den e mest en tankningsbas där rymdpiloter och stuff umgås när de skall till och ifrån jorden, de tankar sina skepp där alltså, det är som ett stort köpcentra oxå!
man utvinner jupiter och månarna är rätt så nya kollonier vissa som just har börjat växa fram vissa som blomstrar.
men som jag har sagt tidigare ligger en skugga svepande över alla, vilka e aliensarna, hur ser de ut, munkarna säger att de träffade dem för länge sedan men vill utge dom, armen försöker se om d är något hot och har spioner överallt, munkar blir lönnmördade för sina åsikter, men de har en viss del av folket med sig... folk undrar om den personen bredvid dem e en utomjording, för det e ju inte många som vet hur dom ser ut eller ens sätt dom.... men om sanningen ska fram ser de ut som spinkiga människor som skiner och är lite halvt igenomskinliga och är de som placerade människorna som ett experiment som urartade och som de struntade i för några tusen år. men ingen vet deras "true attentions" så att säga. men kan de vara ett hot?
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
tjuvar och kamsporter

ok, nu ska jag bara säga först att det finns en färdighet som tjuvar har som heter Tanawa och är lite som kampsport men används mer för agiliteten, man kan ju behöva klättra lite då och då, ibland göra flinka manövrar, då har vi sedan varför de ska ha en kampsport, jo det faktum att de behöver kunna det för att överleva ibland, du ser ibland så är inte ljuddämpare tillräckligt låg volym på, jag borde nog skrivit att kampsportsläran de har inte är riktigt lika inveklad som vanlig utan de kan mestadels de manövrar som dödar direkt, inget jäkla ninja trams så det så, det kan ju vara bra för en tjuv att veta hur han bryter nacken av en person så att dene inte låter för mycket. men som sagt brottsligheten ska vara mycket mer förekommande och mer brutal så en tjuv som inte är särskilt bra är ingen tjuv.

hoppas jag har klarlagt något...
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
vapenexpert sökes!

skulle bara säga det som står ititeln jag vet inte om min fakta om vapen stämmer, med det menar jag inte om vapnerna finns( det gör dom faktiskt inte!) utan caliber skit och liknande är ganska ovetande, men efter lite studerande av CS fattar jag kanske... kanske säger jag....
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
några reflektioner

Kriminell kanske är ett bättre namn på yrket tjuv... jag får bara associationer till fantasyrollspel när jag tänker på tjuvar.

Agilitet och dexteriösa låter som försvenskade ord (finns dom med i SAOL?), och kan nog ersättas med andra - Vighet/Rörliget/Smidighet typ. Tycker personligen också att just Visdom låter lite töntigt. Förresten: bort med alla engelska ord, det låter töntigt (automatkarbin heter det t.ex, och skriv magasin/magasinskapacitet i stället för "clip", n/a är en förkortning för "not available", gambling?).

Och grundegenskapen Sinne vad menas med den? Iakttagelseförmåga, uppfattningsförmåga, känsel, hörsel, smak, syn, lukt, allt ihopa i samma egenskap?

Krav Maga heter det om du tänker på den, i från början, israeliska commandoträningen. Och vad är en "klass 5 pipe"?

Uh, det blev visst bara klagomål.. lessen för det. Men du har iaf en början på ett spel - om ändå jag fick tummen ur någon gång att göra något...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: tjuvar och kamsporter

"men som sagt brottsligheten ska vara mycket mer förekommande och mer brutal så en tjuv som inte är särskilt bra är ingen tjuv."

En tjuv som behöver använda kampsport är ingen bra tjuv. Alternativt är han ingen tjuv alls, utan en rånare. Brutal kriminalitet tenderar att förekomma bland maffia, dvs organiserade brottslingar som sysslar med smuggleri, beskyddarverksamhet, prostitution, knarklangning etc.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: tjuvar och kamsporter

jovisst kan väll hålla med om det, men den mesta kriminaliteten ska vara ganska organiserad som sagt, men borde nog kanske byta från tjuv till kriminell eller något... kanske ska använda båda, så man kan ha med mer småtjuvaktiga tjuvar (hehe, dåligt uttryck). men som sagt så är det inte för mycket igenomskummat och tillrättat men som sagt vill gärna ha komentarer. men jag menar en enkel inbrotts tjuv, kan bli ett enkelt offer för soldaters överreaktion eller något i den stilen., en vanlig tjuv som bara stjäl pengar kan nästan bli skuten,, jag vet inte om jag skrivit det någonstans här eller i dokumentet om att militären har ersatt polisen på de mesta ställena för att det är så mycket brotslighet, och de får vidtaga ganska stränga åtgärder som sagt. men kan ta bort kampsport, den gör inte så stor nytta där endå.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: några reflektioner

det har blivit lite svengelska ibland, har inte korrekturläst det så mycket. glömde att skriva om attributerna, är fixat nu, jo sinne är de fyra sinnerna vi har för att hämta intryck om våran omgivning.
det där med klass 5 pipe är ett konstigt begrepp som jag nu har bytit ut, det betydde praktiskt att man kunde fästa ljuddämpare, bara lite tekniskt skit snack bara.

PS: Visdom e det och det ska det förbli! så det så...
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: Finnes ett stycke djupt vålds fixerad man ?

jag är som sagt ingen expert på nutida vapen. t.ex hur mäter man kaliber? fattar inte det riktigt, svamlar nog bara i mitt rollspel om det, känns inte så bra, folk tror ju man gjort undersökningar eller hur?
sedan så kan vi ju alltid ta den om vilken ammo olika vapen använder, i kaliber osv. t.ex. pistol, smg, maskingevär, assault rifle (hmm vad nu det blir på svenska).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: tjuvar och kamsporter

"en enkel inbrotts tjuv, kan bli ett enkelt offer för soldaters överreaktion eller något i den stilen."

Skit händer. Om tjuven inte planerat för att göra sin stöt såpass att han kan undvika militärer så förtjänar han nästan att åka dit.

"men kan ta bort kampsport, den gör inte så stor nytta där endå."

Typ. Kampsport gör sällan någon större skillnad när militärerna kommer dit med sina två kompisar mr Smith och mr Wesson. Om du inte tror mig, fråga den scimitarsvingande araben i "Radiers of the Lost Arc".

Och om du är en inbrottstjuv som kommer in i ett bevakat rum i ett sådant läge att du kan vrida nacken av den beväpnade vakten, vad vill du helst bli efterlust för? Olaga intrång (dvs du smiter ut igen), inbrott och stöld (dvs du gömmer dig och väntar tills vakten går därifrån innan du gör din stöt) eller inbrott, stöld och mord (dvs du vrider nacken av vakten och snor sedan prylarna)? Hade jag varit tjuv så hade jag helt klart valt att inte vrida nacken av vakten.

Och som Ellern Ripley säger under förhöret i Aliens, "did IQ just drop sharply when I was away?"
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
segar...

är lite seg nu på kvällen faktiskt, få se nu, vissa tjuvar är inte så intelligenta och de brukar vara rätt så impulsiva....
ett roligt exempel då, inget att fästa sig på precis...
de två militärerna kommer in för att granska en uppbryten dörr, när de precis gått in känner de att de svimmar av. varför? jo det satt en hemsk tjuv och lurade i taket i ena hörnet bredvid dörren med sugproppar för att kunna hålla sig fast när de kommer in då, jäääspp... så hoppar tjuven ner och gör någon hemsk spark eller något knasigt, jag vet inte om det har någonting med kampsport att göra.... som sagt det har inget med mitt rollspel att göra...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Finnes ett stycke djupt vålds fixerad man ?

"hur mäter man kaliber?"

På lite olika sätt.

Om något står i millimeter (exempelvis 5,56mm) så är det pipans innerdiameter i millimeter.

Om något står med en punkt först (exempelvis .380) så är det pipans innerdiameter i tum.

Om något står i millimeter gånger millimeter (exempelvis 9x19mm) så är det pipans innerdiameter först, följt av hylsans höjd från längst ner vid basen upp till halsen, där kulan börjar.

Om en kaliber benämns med "magnum" så innebär det att patronen innehåller jefligt mycket krut. Vad siffran i hagelbrakares kaliber står för minns jag faktiskt inte.

"sedan så kan vi ju alltid ta den om vilken ammo olika vapen använder"

Pistoler och kulsprutepistoler (k-pistar, SMG, sub-machinegun) använder pistolammunition. Det är huvudsakligen korta och grova kalibrar med runda kulor. Typiska exempel är .380, .357 Magnum, .44, .44 Magnum, .45ACP eller 9x19mm.

Gevär, automatkarbiner (assault rifles, maskingevär), och kulsprutor använder gevärsammunition. Gevärsammunition är ofta finkalibrig med långa patroner och spetsiga kulor. Patronerna är ofta "flaskformade", så att de blir bredare baktill. Typiska exempel är 5,56mm NATO, 7,62mm NATO, 7,54mm Sovjet, eller .300.

En viktig poäng är att ett vapen bara använder en sorts ammunition, men en sorts ammunition kan passa många olika vapen. Till exempel, 9x19mm pistolammunition används i en sjuhelsickes massa pistoler och k-pistar idag - du kan ta en ask 9x19mm och ladda både din Browning HP, Glock-17, MP5-SD, 9mm UZI-k-pist med dem. Däremot kan du inte stoppa in din 9x19mm-patron i en Walther PPK som har fel kaliber, utom möjligen med en slägga.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Finnes ett stycke djupt vålds fixerad man ?

alltså: pistoler, k-pistar använder pistolkalibrar och gevär använder gevärskalibrar. Enkelt va?

Men i din framtidsvärld kan dom ja ha vilka kalibrar som helst - systemet med tum kan ju vara avskaffat och endast metriska systemet används. Så det behöver ju inte stämma med dages vapen, 9mmP är säkert en förlegad ammunitionstyp om 300-500 år.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: Finnes ett stycke djupt vålds fixerad man ?

jo, iförsig det verkar inte vara riktigt så många som fattar så mycket av kaliber på ammunition endå så det kan man väll luras lite med, hehe. men tum systemet är helt ok tycker jag, lite jobbigt oxå, ska tänka på saken...
får ändra skadan lite på pistol kanske, men det kan bli obalanserat då, jobbigt, men iförsig så har jag det så att man träffar om man lyckas med slaget mot vapenfärdigheten, så det borde väll jämna ut det hela, få se imorrn.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Finnes ett stycke djupt vålds fixerad man ?

"Vad siffran i hagelbrakares kaliber står för minns jag faktiskt inte."

Det är ett mått på hur många kulor med samma diameter som pipan som kan gjutas av ett skålpund bly. Måttet används (användes) av äldre oräfflade vapen som musköter och hagelgevär.
 
Top