Nekromanti Mitt första 'dungeon crawl' [Spoilers: Petter42]

Caravisi

Veteran
Joined
6 Dec 2009
Messages
63
Location
Tranås
Länk till en tidigare tråd.

De som har läst igenom det enorma inlägg jag råkade posta för ett par veckor sedan vet att jag gärna ville ha lite inspiration till ett äventyr jag planerar för mina spelare. Det gick i stort sett ut på att jag skulle strandsätta mina spelare i en avsides belägen thalaskisk by där byborna fruktar hemsökelser från en colonisk ruin. Det som egentligen händer är att en lamia (en Utstött) som lever i en grotta/laboratoruim under sjön (som ligger mellan byn och ruinen; Grottan är belägen i en tunnel mellan byn och ruinen) helt enkelt vill ha lite blod för att överleva medan han studerar magi och han försöker då hålla nyfikna borta genom att elda på ryktena om de coloniska spökena.

Den första delen av äventyret är i stort sett bara en fisktank där spelarna skall försöka förstå vad som händer. Det är i stort sett planerat men jag säger inte nej till nya förslag ännu.
Nu kommer jag till den andra delen av äventyret: Vad som händer när spelarna väl hittar lamians lya.
För att skapa atmosfär och mystik så lät jag den tidigare nämnda sjön vara varmare än den minusgradiga luften vilket leder till att hela dalen (som allt ligger i) är täckt av dimma. Detta hade jag tänkt förklara genom att låta en hög termotropiska kongelat (husregel: Ansamlingar av kongelat ger samma verklighetsabnorma effekter som negativ qadosh) ligga någonstans i den här grottan som en kvarlämning av vad det nu var de gamla colonierna höll på med. De skall ha en magisk barriär som hindrar folk (som lamian) att komma åt dem och värmen från att läcka in i de andra rummen i grottan (fast den läcker uppåt).

Vad jag nu är ute efter är lite tipps och förslag på hur jag planerar min första "Dungeon Crawl" någonsin. Det jag är ute efter är fysiska och mentala utmaningar i form av strid, eventuella magiska fällor och pussel för att ta sig in i vissa rum.
Som planritning så hade jag tänkt en tredimensionell variant (helt enkelt tre våningar eftersom det är ett grottsystem) av kabbalisternas Livets träd där de olika sefirot är rum avsedda för förvaring och studering av de olika aspekterna men det kanske är lite överambitiöst.

/Carav som har lärt sig att vara lite mer kortfattad.
 
Top