Nekromanti Mitt Europa

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Mina damer och herrar, jag skall nu göra någonting som ingen annan tidigare har gjort på dessa forum (vad jag vet).

Härmed presenterar för er en Alfa-version av Mitt Neotech, närmare bestämt en bild av Min vision av Europa om en sisådär 50 år – samtidigt som jag boastar med mina 1337 m0dding sk1llzz.
Just det, du läste rätt.

Jag ger er: Mitt Europa - i HoI2: Doomsdayformat!



HOOAH!!!!

(Innan ni börjar gasta: nej, Ryssland är inte Sovjetunionen trots att det står det tvärs över hela landet. Det är bara en text som inte går att få bort. Hearts of Iron är ett andravärldskrigsspel, trots allt.)

Som kartan klart och tydligt visar så är Min version av Europa radikalt förändrad från den officiella Neotech 2-versionen. Borta är Vitryssland och Ukraina, som ingått i unioner med Ryssland respektive Europa, Island har gått med i Skandinaviska Federationen och ett enat Irland har accepterats in i den Europeiska Federationen.
Observanta läsare/tittare märker också att Finlands östgräns mot Ryssland är densamma som den var under mellankrigstiden och att Skandinavien kontrollerar Rysslands Östersjöhamnar (inklusive St. Petersburg) – något som beror på att man i Skandinavien utnyttjade tumultet som följde Ryska Federationens sammanbrott med ”fredsbevarande uppdrag” i finsktalande Östkarelen och passade på att stänga ute ryska fartyg från Östersjön.

Tittar man på Nordafrika så är hon uppdelad mellan framförallt två stora blobbar – en brunaktig och en grön-blåaktig. Dessa blobbar är de båda panarabiska federationerna (Maghrebunionen och Arabiska Federationen). Det som skiljer dem båda åt är främst att Arabiska Federationen är mer sekulariserad och bedriver en aggressivare politik gentemot Israel, Kurdistan och Sydsudan, vilka de sturskt vägrar att erkänna som nationer.
Plumpen nere i vänstra hörnet är inte en skandinavisk koloni om ni trodde det – det är Saharawi eller ”Västsahara” som alltså blivit självständigt och som med sin blotta existens sårar många stolta marockaner i Maghrebunionen.

I övrigt så är det inte så mycket på kartan som skiljer sig från det Officiella Neotech (2). Synpunkter, påpekanden, tips, tackanden, spott och galla är alla påbjudna. Ös på.

Finns intresse för hur resten av Mitt Neotech ser ut så kan det ordnas. Nordamerika är i stort sett en stor vit fläck med undantag för Texas, Deseret, Kalifornien, Quebec och Konfederationen, så det lär ta en stund innan jag är helt nöjd på den fronten. Sydamerika samt Central- och Östasien är i stort sett färdigmoddade och kan på begäran baxas upp för allmän beskådan.

Förresten så borde det vara en baggis (för någon som kan) att göra en Neotech-mod till HoI2, precis som ett gäng slog ihop en Mundana-mod till det närbeslöktade spelet EU2.
Kartan är relativt lätt att fixa ihop, men AI:n och alla techs är över min moddarförmåga. Åtminstone jag skulle tycka att ett sådant projekt skulle äga...

-Danne, grisodlarstrategen.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Att Europa utökar sina intressen i östeuropa, framförallt efter de katastrofer de har där, är helt korrekt.

Maghrebunionen är en cool idé, kom dock ihåg att Libyen (eller var det Algeriet) nyligen "köpts upp" av Oasis, på samma sätt som Tchad. Kom också ihåg att Sudan är en modern "Afrikansk tiger" med utvecklad ekonomi. Visserligen kanske du har ändrat det i Ditt Neotech :gremsmile:

Att göra en HoI2-modd till Neotech är nog både tidskrävande och inte helt lämpligt. HoI2 är byggt för att efterlikna andra världskriget och mycket är hårdkodat. Krigföring i Neotech är så mycket mer än att flytta runt pansardivisioner mellan provinser. Så en modd skulle bara bli andra världskriget på Neotechs karta, inget mer, IMHO. Bättre istället att hjälpa till på kalla-krigetmodden :gremsmile:.

Sedan undrar jag - är det inte lättare att rita gränserna på en normal världskarta än att plita ner dem i textfiler i HoI2? :gremsmile:

/RD
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Att Europa utökar sina intressen i östeuropa, framförallt efter de katastrofer de har där, är helt korrekt."

Mjo, jag tyckte att det skulle vara naturligt med tanke på Ukrainas stora vilja att ansluta sig till EU. Jag kan tänka mig att Moder Ryssland inte ser Ukrainas "svek" med blida ögon, hon vill nog hålla hårt på sina intressesfärer.

"Maghrebunionen är en cool idé, kom dock ihåg att Libyen (eller var det Algeriet) nyligen "köpts upp" av Oasis, på samma sätt som Tchad. Kom också ihåg att Sudan är en modern "Afrikansk tiger" med utvecklad ekonomi. Visserligen kanske du har ändrat det i Ditt Neotech"

Åfan, det hade jag ingen aning om. Att Tchad var uppköpt visste jag förvisso, men ok.
Maghrebunionen var bara en tidigt idé som sprang upp efter Wikipedia-surfande och den kan mycket väl komma att moddas ytterligare eller försvinna helt, då jag är en mycket nyckfull person. Det här är bara Alfa-versionen, och jag har redan börjat fundera på radikala förändringar i Mellanöstern.

"Att göra en HoI2-modd till Neotech är nog både tidskrävande och inte helt lämpligt. HoI2 är byggt för att efterlikna andra världskriget och mycket är hårdkodat. Krigföring i Neotech är så mycket mer än att flytta runt pansardivisioner mellan provinser. Så en modd skulle bara bli andra världskriget på Neotechs karta, inget mer, IMHO."

Njovars, du kanske har rätt. Ett Neotech-spel vore hursomhaver rätt coolt.

"Sedan undrar jag - är det inte lättare att rita gränserna på en normal världskarta än att plita ner dem i textfiler i HoI2?"

Äsch, var är utmaningen i det? :gremgrin:
Doomsday-tillägget till HoI2 har ju en medföljande editor som underlättar en hel del för noobs som mig, och dessutom så suger jag på allt vad ritprogram heter. Och har man så mycket dötid över som jag har så behöver man något krångligt och tidskrävande att göra.

-Danne, next up: Mellanöstern...
 
G

Guest

Guest
När får vi se ditt asien och ditt amerika?

Visserligen har jag inte tittat på aikoden till hoi2dd men ais är sånt jag gillar att progga, techs och kartor är svårare, men jag skulle gärna testa att hjälpa till på ett project med neotech till hoi2dd (jag börjar dock bli irriterad på för kortningen), har länge velat ha en mer balanserad hoi2dd mod vilket neotechvärlden verkar kunna ge.

/Zorbeltuss som kanske skulle kunna scripta lite events också.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
HoI [OT]

Dessvärre är inte AI-koden så väldigt flexibel i HoI - det är svårt att göra AI:n smart med de verktyg som tillhandahålls. Det krävs ett helt nytt spel om man vill ha en smart AI.

/RD - HoI2DD-fantast
 
G

Guest

Guest
Re: HoI [OT]

Dessvärre är inte AI-koden så väldigt flexibel i HoI - det är svårt att göra AI:n smart med de verktyg som tillhandahålls.
Åhå, det blir en utmaning... fast ioförsig det visste jag redan... hur pass mycket utmaning blir det, är det svårt att göra icke situationsbaserade och generella funktioner tillexempel?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"När får vi se ditt asien och ditt amerika?"

Tålamod, min unge padawan. Jag är en väldigt nyckfull och upptagen(?) person, och oavsett vad jag har sagt tidigare så tar det ganska lång tid att modda med HoI...

Men, men. Vill du ha Min Värld så ska du få den.

"Visserligen har jag inte tittat på aikoden till hoi2dd men ais är sånt jag gillar att progga, techs och kartor är svårare, men jag skulle gärna testa att hjälpa till på ett project med neotech till hoi2dd (jag börjar dock bli irriterad på för kortningen), har länge velat ha en mer balanserad hoi2dd mod vilket neotechvärlden verkar kunna ge."

Mmmjo, även om det vore über med ett Neotech-spel så har t.o.m. jag att börja tvivla på att HoI är rätt modificator för något sådant. Neotech är ju trots allt en värld där det är megaföretagen som styr och inte ländernas regeringar och det är nog ganska svårt att förmedla det i HoI, för att inte tala om all fekkin' AI som måste moddas (i den mån det går) och alla (high)techs etc, etc.

Men jag stödjer åtminstone alla planer på ett Neotech-spel, och om någon sitter och filar på något dylikt så kan jag mycket väl bidra med en (om inget annat en symbolisk) hjälpande hand...

-Danne, back to the modding.
 
Top