Nekromanti Mitt erfarenhetssystem

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Jag postade ju för nån månad sedan om ideer till ett erfarenhetssystem som i någon mån skulle vara så SL-fritt som möjligt. Tänkte nu bara posta vad det i slutändan blev av det, jag använder det i Eon men det borde funka i princip vilket spel som helst där erfarenhet kan mätas i någon slags poäng.

Det finns tre sorters erfarenhet, Grunderfarenhet, Grupperfarenhet och Målrelaterad erfarenhet.

Grunderfarenhet
Alla närvarande spelares karaktärer får fyra poäng vid speltillfällets slut. Dessa är personliga och bara att sätta ut. Det är upp till varje spelare vad man sätter sina poäng på men det bör vara på områden som rollpersonen rimligtvis kan ha utvecklats på givet vad spelandet handlat om.

Grupperfarenhet
Spelgruppen får som kollektiv sex poäng per speltillfälle som läggs i en pool. Poäng ur poolen kan sedan delas ut till individuella rollpersoner i enlighet med konsensus inom gruppen, föreligger ingen konsensus så kvarstår poängen i poolen. När de väl är utdelade fungerar de i princip på samma sätt som Grunderfarenhet.

Målrelaterad erfarenhet
Varje spelare/rollperson får sätta upp sina egna målsättningar. Dessa består av en övergripande målsättning samt tre delmål. Denna övergripande målsättningen kan vara rätt allmänt hållen och är mer av en vision om hur man vill utvecklas.

Till denna övergripande målsättning väljer man tre delmål som på något sätt relaterar till den övergripande målsättningen. Delmålen bör vara konkreta, utmanande, uppnåeliga, mätbara och flexibla.

Vid varje speltillfälle får man bocka av maximalt ett delmål som man lyckats uppnå. Det är upp till spelaren själv att bedöma om man lyckats uppnå ett delmål, även om man självklart får ta hjälp av övriga spelgruppen. Att klara av ett delmål är värt två poäng.

Då man bockat av alla tre delmålen så får man bocka av även det övergripande målet. Att bocka av det övergripande målet är också det värt två poäng.

Man kan skaffa sig en ny uppsättning målsättningar när man vill givet att man inte inkasserar målrelaterad erfarenhet det speltillfället. Eventuella kvarvarande delmål eller övergripande målsättningar försvinner därmed.
 
Top