Nekromanti Mitt egna rollspel

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Jag har suttit och grunnat och skrivit litegrann på ett eget rollspel sedan sommaren 2000. Från början när jag skrev på det hade jag tänkt att det skulle bli en egen mytologi som jag kunde skriva historier till (H.P Lovecrafts Cthulhu Mythos var förebilden då). Men det blev bättre än vad jag förväntat mig, så jag bestämde mig för att (försöka) göra ett rollspel av det och jag började ta in inspiration även från KULT, In Nomine och lite från World of Darkness (hemska mig =) ). Ändå tog det ett tag innan jag förstod grund-konceptet med spelet. Nu tänke jag liksom "testa" och se vad ni tycker om dem (konceptena alltså).

1. Verkligheten är Sanning. Ungefär som KULT fast tvärtom alltså. Vad innebär detta? Jo, att om något övernaturligt händer (verkligheten rämnar, magi används, övernaturliga varelser kommer in i vår värld) så är orsaken en Lögn eller en Lögnare. Exakt vad som defineras som Lögn förutom exemplen ovan har jag inte bestämt ännu. Jag kommer nog att bestämma vad som är Sanning först =).

2a. En vision jag har är att alla action- och stridsscener ska vara så orealistiska som möjligt. Inte den österländska "Jag-kan-flyga-och-är-ninja"-stilen utan mer den västerländska "Kulor-träffar-mig-inte-och-våld-sårar-mig-inte"-stilen.

2b. Alla övernaturliga- och icke-övernaturliga varelser som existerar skall ALLTID vara kraftigare och mäktigare än vanliga människor (dvs även spelarnas karaktärer, för det mesta). Men de ska alla ha en Akilles-häl som kan utnyttjas och oavsett om det är strid eller det sociala de är bra på så ska spelarna (genom tur om inte annat) kunna "beat them at their own game".

Det ser kanske ut som koncept 2b inte går ihop med koncept 1. Så här är det: Tidigare har den Stora Lögnen (eller Lögnerna) styrt vår värld, således har det övernaturliga kunnat härja fritt. Fast nu med den accelererande teknologiska utvecklingen så håller Lögnerna att tappa greppet om makten... Världen är alltså vår värld i nutid.

Dessutom så kanske en del varelser som i "vanliga" fall defineras som övernaturliga (t ex änglar, demoner, gudar...), kanske inte gör det i mitt spel =).

Ok, det var det... Åsikter vill jag höra. Om det är något ni förstår så fråga.

//Slask

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så tycker jag att 1:a alternativet verkar roligast. Sen så kan man blanda in lite från alternativ 2b. Det är om att du använder monster som kanske är lite bättre än vad dina spelare är.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Alternativ...

...är det inte. Det var mer som en (ofärdig) lista över grundkoncepten som jag ska ta med.

Japp, 2b är till för varelser som är bättre än vad spelarnas karkatärer är. De flesta (omänskliga) varelser är bättre än människor. Jag vill inte säga "monster" eftersom det skulle syfta på en "ondskefull" varelse, vilket de inte nödvändigtvis är.

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Alternativ...

Jaja, ok då är jag med !!

Men det låter ju ganska lovade tycker jag !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Tack...

...det värmer. Jag kommer att släppa mer information senare.

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Tack...

Det låter väldans spännande !!

Ett litet tipps om du vill lansera det spel är ju att du skickar in det hit till rollspel.nu


[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Tack...

Jo, det förståss. Fast det där om att såga.... Låter inte det lite väl brutalt..../images/icons/smile.gif

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Tack...

Neeeeeeej då. Allt Slask gör måste sågas för det är så fullt.. fullt av irrelevanta saker, konstiga ideer som ingen förstår utom han, mystiska parallellkopplingar till något helt annat, dåliga b-filmsanspelningar och allmänt osammanhängande dravel. Dra sedan bort dessa 80%; vad har du kvar? 20% begripliga, orginella och i viss mån häftiga ideer. /images/icons/laugh.gif

//MiDNiGHT.

 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Tack...

"dåliga b-filmsanspelningar"
Nehe du, sånna finns det inga. Så man kan väl säga att det är åtminstone 25% originella idéer. =)

//SlaskSinnesSjuk

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Tack...

Du kan vara alldeles lugn, för att du kommer att få veta sist utav alla =).

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Tack...

"Ett litet tipps om du vill lansera det spel är ju att du skickar in det hit till rollspel.nu"
Ja, jag har funderat på det, men har kommit fram till att det är ett för tidigt skede för att jag ska kunna bestämma mig =).

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Tack...

Jo, självklart ska man bli klar först. Det är ju en fördel. Men sen när du är klar så.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Tack...

Kalla det nyskapande och givande till nya idéer !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Tack...

"... konstiga ideer som ingen förstår utom han, mystiska parallellkopplingar till något helt annat, dåliga b-filmsanspelningar och allmänt osammanhängande dravel."

Jag ser inget fel i det...

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Tack...

Nja, det verkar som det kan bli huir bra som helslt faktiskt. Lite mer utveckling av systemen så...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 
Top