Nekromanti Mitt BRP hack

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Hej,

Jag gjorde en snabb genombläddring. Layouten är rätt hemsk. Så hemsk att jag inte orkar göra en ordentlig genomläsning. Det blir för jobbigt.

Som tur är borde det inte vara så svårt att åtgärda. Nu är jag inte så bra på typografi men jag tycker du ska ha tydligare skillnader mellan de olika nivåerna på kapitlen. Avgränsa texten i kapitel och gör det tydligt när nya kapitel startar (ny sida). Gör också lite större marginaler så att du har ca 60 tecken (ink mellanslag) på varje rad (du har just nu drygt 100 tecken per rad).
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Tittat lite på början, alltid kul att se vad andra gör med sitt Brp :) vad är poängen med Ob1t6 med ettan som gör att man drar ifrån 1t6 igen? Blir inte det bara en massa onödigt rullande? Och vart listar du geb?
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Tack för intresset. :) geb listas vid beskrivningarna av färdigheterna.

Har nog varit otydlig med vapenskadorna får försöka förtydliga. alla vapen ska ge1Obt6 + en mod i skada. Så det blir att slå 1Obt6 och sedan adera eller dra ifrån ett värde.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Kommentarer efter två minuters slumpmässig bläddring:
-Kol och kål är inte samma sak...
-...men är Vaner och Människor samma?
-Ambidexteritet är den krångligaste formen av ordet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Ambidextri

Jag kommer inte att spela det, men det kan hända att jag knycker... jag menar, inspireras av delar :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Vad är "grejen" med ditt hack som gör det värt att läsa? Vad gör det unikt? Vad är elevator pitchen?

För i en så här trängd marknad behöver du en killer app för att ens få folk att läsa din klon.
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Nej kol och kål är inte samma sak. Tack.
Vaner o människor är samma.

Jag skrev min klon för att det är BRP spelet jag vill spela. Så en killer app saknas nog. Men det är ett BRP spel som är enkelt utan vara för enkelt och där du slipper långa ping-pong strider.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
tupelo;n86543 said:
Jag skrev min klon för att det är BRP spelet jag vill spela. Så en killer app saknas nog. Men det är ett BRP spel som är enkelt utan vara för enkelt och där du slipper långa ping-pong strider.
Okey... Så varför skrev du det? Varför inte bara spela en av de existerande versionerna av BRP? Det finns massor av dem. Och ärligt talat en massa andra OSR fantasyspel. Till och med andra med d100:or. Varför skulle jag spela just det du skrivit och varför skrev du det?
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Min app jag har tagit allt bra från olika BRP spel och satt det i ett spel.
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Jag skrev det för att jag kommer att spela det o för jag hade tiden att sätta ihop min variant men det jag gillar.

Det finns massor av olika men i stället för att anpassa dem så skrev jag ett som jag ville ha det.

Om du har tid läs det. Om du gillar det läser spela det. Sedan vet jag att det finns massa annat att läsa. Men jag skrev det för mig själv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
tupelo;n86546 said:
Min app jag har tagit allt bra från olika BRP spel och satt det i ett spel.
Jag vill inte vara super kritisk här. Det är inte vad jag är ute efter. Men det där argumentet har jag hört förr och det är ALDRIG sant. Vad är bra med din variant?

Är det galet orättvist och med en metal "Du är redan död, ta alla andra med dig!" attityd som Stormbringer?

Är det Runequest med en märklig modernistisk religion grej?

Är det Magic World med ett anpassningsbart magisystem?

Är det CoC i the Dreamlands med sin märkliga "Mänskligheten spelar roll men inte" känsla?

Och ärligt talat? Det är bara BRP-spelen. Och de är verkligen inte din enda konkurrens.

Så... Varför ska jag läsa ditt?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
God45;n86557 said:
Och de är verkligen inte din enda konkurrens.

Så... Varför ska jag läsa ditt?
Lugn och fin. Det är ingen som har bett dig läsa spelet. "Här är mitt hack, kommentera gärna" kräver knappast något designmässigt rättfärdigande och inte någon stark salespitch för poängen verkar knappast vara att sprida spelet.
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
God45 du behöver inte läsa det. Jag skrev det för att det var kul att skriva.

Men förstår vad du menar med att för att sälja måste man sticka ut o ha något särskilt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
tupelo;n86570 said:
God45 du behöver inte läsa det. Jag skrev det för att det var kul att skriva.

Men förstår vad du menar med att för att sälja måste man sticka ut o ha något särskilt.
Okej, du missförstår mina intentioner men det är ok. Det handlar inte om att sälja något. Det handlar om att jag vill att du berättar varför du har gjort den här grejen och varför den är bra. Och plattityder som "Alla de bra bitarna" är ingenting i det sammanhanget. Jag kräver inget revolutionerande, jag kräver inte att du återuppfinner hjulet eller omdefinierar vad ett hjul är. Du kanske bara har målat hjulet eller satt hjulet i ett bra ljus. Men något måste du väll ha gjort som gör det här värt det.

Jag vill veta vad det är.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Mina spontana kommentarer efter att ha bläddrat lite (ja, layouten är behagligare i nya versionen!):

Flera av förmågorna ser skoj ut och verkar roliga att spela! Tala med döda fastnade jag särskilt för.

Tabellen med karaktäristika förvånar mig lite: alla kan betar eller lila hy, puckelrygg eller grop i hakan, men kvinnor ha kala fläckar eller vara skalliga. Jag hade nog låtit alla resultat varit öppna för alla rollpersoner och sen kanske formulerat resultaten lite så spelaren hade fått välja lite i hur det yttrar sig. T.ex. att välja mellan midjelångt hår eller midjelångt skägg för att ta exempel från tabellen.

Det kan vara en idé att se över formuleringarna under rubrikerna Kön och Sexuell läggning. Jag tycker jag ser en ansats till att bejaka många olika läggningar och identiteter (hurra för det!), men trans är ingen läggning. För att få med den biten vore det nog bättre att skriva om texten under rubriken kön. Kanske nåt i stil med: Du väljer själv om din rollperson är man eller kvinna (cis eller trans) eller har någon annan könsidentitet.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
En mycket snabb titt senare visar att layouten blev bättre. Jag ska ge det en seriös kik inom några dagar.

Spelar du detta spel själv?
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Snow. nej jag spelar inte detta själv än men ska snart är det tänkt. De flesta regler är dock sådant jag använt när jag och min grupp spelat en kraftigt husreglad variant av drakar och demoner (1984).
Där vi bland annat, inte haft yrken, lånat stridssystemet från pendragon, lånat hur man avgör hur bra man lyckats med en färdighet från Pendragon, lånat Traumatröskel från MUA, ändrat på färdigheter osv. spelet är lite en samling av massa saker vi lånat sedan innan samt lite nytt.

Tack DeBracy mkt bra poänger.
 
Top